خریداران از بازار سهام عقب نشینی کردند

رمزگشایی از سقوط بزرگ بورس /پیش بینی بازار سهام 10 بهمن

کدخبر: ۵۵۱۹۸۶
اقتصادنیوز: وضعیت بورس دیروز افتضاح بود. با روند معاملات دیروز، نمی توان انتظار خاصی از بازار امروز داشت و همین که شیب افت بازار کمتر شود، کفایت می کند.
رمزگشایی از سقوط بزرگ بورس /پیش بینی بازار سهام 10 بهمن

به گزارش اقتصادنیوز ، بزرگ ترین خروج پول از بازار سهام طی سال های 1400 و 1401 در روز گذشته اتفاق افتاد. سرمایه گذاران حقیقی در روز گذشته حدود 1930 میلیارد تومان پول از بازار خارج کردند که رقمی کم سابقه در تاریخ بازار سهام محسوب می شود.

این خروج پول در شرایطی اتفاق افتاد که بورس رشد خارق العاده ای نکرده که نگرانی بابت سقوط مجدد آن وجود داشته باشد. اگر شرایط مانند تابستان 99 بود که بازار دو سه سال رشد کرده و شاخص های آن چند صد درصد بالا رفته بودند، چنین خروج پولی طبیعی بود. اما برای شرایط فعلی، طبیعی نیست که چنین هیجان فروشی در بازار ایجاد شود.

البته از زاویه دید سرمایه گذاران که نگاه کنید، تا حدود حق را به آن ها می دهید. دولت سال ها پیش سهام شرکت های خودروساز را به مردم فروخته، اما هنوز هم مدیران این شرکت ها را خود دولت انتخاب می کند و بدتر از آن، قیمت محصولات آن ها هم توسط دولت تعیین می شود.

نقش دولت در سقوط بورس

دخالت های دولتی در امور شرکتی است که باعث افزایش ترس سرمایه گذار می شود. از طرفی تصمیمات ناگهانی، ریسکی مجزا بر سرمایه گذار تحمیل می کند. اتفاقا ترس جدید بازار، بابت همین تصمیمات ناگهانی است.

اخیرا بحث پایان عرضه خودرو در بورس بارها مطرح شده که هر دفعه، نظرات موافق و مخالفی منتشر شده است. چیزی که باعث ترس جدید بازار شده، این است که تصور می شود زور مخالفان عرضه خودرو در بورس بیشتر از زور موافقان این اقدام است.

البته مناسبات بین المللی هم اثرگذاری خود را دارند که تلفیق این دو موضوع، منجر به یک سقوط بزرگ در بورس تهران شده است.

خریداران عقب نشینی کردند

دیروز علاوه بر خروج 1930 میلیارد تومان پول از بورس، شاخص قدرت خریداران حقیقی هم از عدد 1.05 به 0.73 رسید که نشان می دهد خریداران قدرتمند به وضوح عقب کشیده اند و دست به خرید نمی زنند.

البته نکته مثبت بازار این بود که ارزش معاملات خرد از 6800 میلیارد تومان به 7100 میلیارد تومان رسید. این افزایش 300 میلیارد تومانی در ارزش معاملات خرد، گرچه نشانه مثبتی است اما درصورتی که رشد ارزش معاملات تداوم نداشته باشد، ارزشی ندارد.

برای بازار امروز با توجه به شرایط معاملات دیروز، انتظاری جز افت نمی توان داشت. تنها می توان امیدوار بود که شدت افت بازار کمتر شود که البته این موضوع، محتمل نیز هست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید