بررسی معاملات بازار سهام در هفته آخر بهمن 1401

سقوط ادامه دار بورس /خروج پول به 18 روز متوالی رسید

کدخبر: ۵۵۵۶۱۹
بورس تهران پس از رسیدن به مقاومت های مستحکم، مدتی است که وارد روند نزولی شده و این روند در هفته جاری هم برقرار بود.
سقوط ادامه دار بورس /خروج پول به 18 روز متوالی رسید

به گزارش اقتصادنیوز، بازار سهام از زمانی که به مقاومت های مستحکم خود رسیده، مسیر نزول را انتخاب کرده و طی این مدت اکثرا در حال افت بوده است. در این هفته هم شاخص ها منفی بودند و گرچه افت سنگینی نداشتند، اما به مسیر نزولی خود ادامه دادند.

در این هفته و در طول 4 روز معاملاتی، شاخص کل بورس 33 هزار واحد معادل 2.14 درصد افت کرد. همچنین شاخص کل هم وزن بیش از 10 هزار واحد معادل 2.22 درصد افت کرد. شاخص کل فرابورس نیز 365 واحد معادل 1.8 درصد کاهش یافت.

این دفعه نمادهای بزرگ و شاخص ساز تقریبا به یک اندازه افت کرده اند که این نشان می دهد منفی شدن بازار شامل تمام نمادها شده و به جز استثنائاتی که هنوز در حال رشد هستند، مابقی بازار یا درجا می زند یا افت می کند.

البته باید این را در نظر گرفت که معمولا میزان افت نمادها بیشتر از میزان افت شاخص ها است و با توجه به این موضوع می توان گفت که بسیاری از نمادها افت های بیشتری نسبت به شاخص ها داشته اند.

سقوط ارزش معاملات

21 دی ماه ارزش معاملات خرد بازار سهام بیش از 10 هزار میلیارد تومان بود و 26 بهمن ماه رقم معاملات حتی به 3000 میلیارد تومان هم نرسید.

این هفته ارزش معاملات خرد بسیار کاهش یافت و مجددا سیگنال منفی از این جهت مخابره شد. روز یکشنبه که بیشترین رقم معاملات روزانه ثبت شد، عدد آن 3380 میلیارد تومان بود. پس از آن هم هر روز رقم معاملات کمتر شد.

در روز دوشنبه 3350 میلیارد تومان معامله در بازار سهام انجام شد، روز سه شنبه رقم معاملات به 3280 میلیارد تومان رسید و در نهایت در روز چهارشنبه هم ارزش معاملات 2999 میلیارد تومان بود.

آمار خروج پول به 18 روز متوالی رسید

طی 18 روز معاملاتی گذشته، سرمایه گذاران حقیقی به طور متوالی پول خود را از بازار سهام خارج کرده اند. آخرین باری که حقیقی ها به بازار پول تزریق کردند 28 دی ماه بود. از آن به بعد در تمام روزها حقیقی ها پول خود را از بازار خارج کرده اند.

در این هفته هم در 4 روز متوالی حقیقی ها فروشنده بودند. در روز یکشنبه 360 میلیارد تومان پول از بازار خارج شد، دوشنبه رقم خروج پول به 170 میلیارد تومان کاهش یافت. اما پس از آن دوباره رقم خروج پول افزایش یافت و به ترتیب در روزهای سه شنبه و چهارشنبه 500 و 350 میلیارد تومان پول از بازار خارج شد.

اینجا چراغی روشن است!

تنها نکته امیدوارکننده در معاملات این هفته، شاخص قدرت خریداران حقیقی بود که دو روز به سود خریداران و دو روز به سود فروشندگان رقم خورد.

در روز یکشنبه شاخص قدرت خریداران عدد 0.97 را ثبت کرد که برتری جزئی فروشندگان را نشان می داد. اما دوشنبه این شاخص به رقم 1.03 رسید که برتری جزئی خریداران را نمایش می دهد.

پس از آن دوباره ورق به سود فروشندگان برگشت و در روز سه شنبه این شاخص به عدد 0.9 رسید و در روز چهارشنبه با ثبت عدد 1.01، مجددا خریداران برتری جزئی خود را نمایش دادند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید