بورس فعلا ارزنده ترین بازار است زیرا ...

بورس بر سر دوراهی/پیش بینی بازار سهام امروز

کدخبر: ۵۵۸۳۳۵
اقتصادنیوز: اگرچه اکثر کارشناسان و تحلیلگران معتقدند بورس همچنان باید رشد کند، اما اینکه ادامه رشد بازار از چه زمانی آغاز می شود هنوز مشخص نیست.
بورس بر سر دوراهی/پیش بینی بازار سهام امروز

به گزارش اقتصادنیوز، بورس تهران اخیرا رشد خوبی داشته و اکثر سرمایه گذاران، در سهامی که اخیرا خریده اند در سود هستند. شاخص کل طی هفته گذشته و این هفته، رشد بسیار پرشتابی داشته که اگر قرار بود با همان شتاب به رشد خود ادامه می داد، شاخص کل تا پایان سال به 3 میلیون واحد هم می رسید.

جهش ۲ میلیارد تومانی قیمت این خودرو در ۲۴ ساعت!

شاخص کل در نقطه حساس

اما این منطقی نیست که شاخص بخواهد در یک ماه دو برابر شود. شاخص ها و قیمت نمادها نیاز دارند که درجا بزنند یا اصلاح کنند، و پس از آن دوباره به رشد خود ادامه بدهند. این دقیقا همان اتفاقی است که در شاخص کل مشاهده می کنیم.

نباید فراموش کرد که شاخص کل به نقطه مهمی رسیده که افزایش عرضه ها در این نقطه، طبیعی است. اتفاقا هرچه عرضه ها بیشتر شود و بازار بتواند اثر منفی این عرضه ها را بگیرد، بهتر هم هست. دقیقا در این چند روز همین اتفاق در حال رخ دادن بوده و به زودی باید شاهد حرکات پرشتاب تر در شاخص کل باشیم.

 

تکلیف بازار به زودی روشن می شود

چنانچه شاخص بتواند از اثرات این عرضه ها در امان بماند، احتمالا رشدی مجدد در انتظار بازار است. اما درصورتی که جریان تقاضا نتواند پاسخگوی عرضه ها باشد، شاهد افت شاخص ها خواهیم بود که البته این افت عمیق نخواهد بود.

به عبارتی می توان گفت که بورس مستعد یک اصلاح هست اما اصلاحی که حرف از آن زده می شود، مثل اصلاح های گذشته بازار نیست که چند ماه طول بکشد و عمق زیادی داشته باشد. سهام شرکت ها باید در این منطقه دست به دست شود تا خریداران جدید وارد بازار شوند و پتانسیل رشدی مجدد ایجاد شود.

فعلا بازار بر سر دوراهی «ادامه رشد» و «اصلاح موقت» باقی مانده و به زودی تکلیف آن روشن می شود. البته هر سناریویی که پیش بیاید، نباید از یاد برد که بورس فعلا ارزنده ترین بازار در کشور است و جای رشد مناسبی هم دارد.

قدرت تقاضا، عرضه های چهارشنبه را خنثی می کند؟

دیروز شاخص های بورس و فرابورس رشد نسبتا مناسبی داشتند اما این رشد همراه با کاهش ارزش معاملات تا سطح 8400 میلیارد تومان بود. از این نظر باید احتیاط بیشتری به خرج داد اما حقیقی ها هم با خارج کردن 130 میلیارد تومان پول از بازار، شتاب خروج نقدینگی خود را بسیار کمتر کردند که این جای امیدواری دارد.

شاخص قدرت خریداران حقیقی هم فعلا برتری خریداران نسبت به فروشنده های حقیقی را نشان می دهد. با توجه به این موارد و با در نظر گرفتن شیب صعودی شاخص کل در معاملات دیروز، می توان انتظار داشت در ابتدای معاملات امروز هم بازار مثبت باشد اما معمولا چهارشنبه ها میزان عرضه ها افزایش می یابد که چنانچه ارزش معاملات بالا نرود، این عرضه ها می توانند بازار را منفی کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید