کاهش 2500 میلیارد تومانی ارزش معاملات

فشار عرضه در بورس /پیش بینی بازار سهام امروز 14 اسفند 1401

کدخبر: ۵۵۹۱۶۹
اقتصادنیوز: در آخرین روزهای معاملاتی سال 1401، فشار عرضه ها در بازار سهام افزایش یافته که البته معمولا این روند در سال های گذشته نیز وجود داشته است.
فشار عرضه در بورس /پیش بینی بازار سهام امروز 14 اسفند 1401

به گزارش اقتصادنیوز ، با احتساب امروز، تنها 10 روز معاملاتی بورس تهران تا پایان سال 1401 باقی مانده و در این 10 روز باقی مانده، بسیاری از سرمایه گذاران دست به فروش سهام خود می زنند.

دلیل فروش سهام در روزهای پایانی سال مشخص است؛ حقوقی ها برای بستن سال مالی خود دست به فروش برخی از سرمایه گذاری های خود می زنند و درمورد حقیقی ها هم عده ای دوست ندارند با معاملات باز به استقبال سال جدید بروند و عده ای هم به دنبال تامین نقدینگی مورد نیاز خود هستند.

در این شرایط، نمی توان تا پایان امسال انتظار خاصی از بازار داشت. البته همان طور که همیشه به طور سنتی فروش ها در نیمه دوم اسفند شدت می گیرد، در دو سه روز پایانی سال ورق برمی گردد چراکه عملا وجه ناشی از فروش ها، تا سال بعد قابل برداشت نیست و افرادی که قصد تامین نقدینگی دارند، تا پیش از 2-3 روز پایانی سال فروش های خود را انجام می دهند.

کاهش 2500 میلیارد تومانی ارزش معاملات

دیروز منفی ترین اتفاق بازار سهام، خروج 860 میلیارد تومان پول توسط حقیقی ها نبود. گرچه این هم یکی از اتفاقات بد بازار محسوب می شد اما روز چهارشنبه هم حدودا عددی مشابه همین رقم از بازار خارج شده بود.

بدتر از این خروج سنگین پول، کم شدن ارزش معاملات خرد بود. در روز گذشته رقم معاملات حدود 6600 میلیارد تومان بود که نسبت به روز چهارشنبه هفته گذشته کاهش 2500 میلیارد تومانی داشت.

این بدترین اتفاق برای بازار سهام است چراکه با کم شدن ارزش معاملات، عرضه ها به راحتی در قیمت های پایانی اثر می گذارند و شاخص ها هم افت سنگینی می کنند. اما زمانی که ارزش معاملات بالا باشد، عرضه ها در جریان معاملات هضم می شوند و اثر پررنگی روی قیمت های پایانی نمی گذارند.

قدرت خریداران از دست نرفت

تنها نکته امیدوارکننده معاملات دیروز برتری قدرت خریداران نسبت به فروشندگان بود. شاخص قدرت خریداران حقیقی دیروز 1.05 بود که در مقایسه با روز چهارشنبه 3 صدم رشد کرد. البته این عدد، رشد قابل توجهی نیست اما همین که فعلا خریداران قدرت خود را از دست نداده اند جای امیدواری دارد.

با توجه به معاملات روز گذشته و بررسی شاخص های مختلف بازار سهام، برای آغاز معاملات امروز می توان افت شاخص ها را در نظر گرفت که البته در نیمه دوم زمان معاملات، احتمالا شاهد معاملات روان تری خواهیم بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید