اصلاح بورس نه عمیق است نه طولانی مدت

بورس تا کجا افت می کند؟ /پیش بینی بازار سهام

کدخبر: ۵۶۶۴۵۱
اقتصادنیوز: به طور کلی همچنان می توان بورس را بهترین بازار سال 1402 دانست، اما فعلا یک اصلاح کوتاه مدت پیش روی بازار است.
بورس تا کجا افت می کند؟ /پیش بینی بازار سهام

به گزارش اقتصادنیوز ، دیروز در بورس تهران شرایط به سرعت تغییر کرد و بسیاری از نمادهایی که مثبت بودند، وارد محدوده منفی شدند. حتی بسیاری از نمادهایی که دامنه نوسان 7 درصدی دارند هم به صف فروش رسیدند و جالب اینکه برخی از نمادهای بزرگ بازار هم چنین شرایطی را تجربه کردند.

هیجان فروش در بازار سهام به شدت زیاد شد و در شرایطی که سرمایه گذاران حقیقی در ابتدای بازار بیش از 250 میلیارد تومان پول به بازار تزریق کرده بودند، پس از آن نه تنها این پول از بازار خارج شد بلکه تراز پول خرد بازار به منفی 1100 میلیارد تومان رسید.

سناریویی که می توان آن را محتمل دانست این است که سرمایه گذاران حقیقی هنوز خاطره تلخ سال 99 را فراموش نکرده اند و پس از رشدی که اخیرا بازار داشته، احساس می کنند ممکن است بازار سقوطی سنگین داشته باشد.

اما تحلیلگران و کارشناسان معتقدند به این دلیل که بازار رشد چند برابری نداشته، قابلیت سقوط سنگین را ندارد و همچنان به رشد خود ادامه خواهد داد.

اصلاح بورس نه عمیق است، نه طولانی مدت

حتی کارشناسانی که اخیرا هشدار احتمال اصلاح بازار را داده بودند نیز بر این باورند که چنانچه اصلاح بورس شروع شده باشد، این اصلاح نه تنها عمیق نیست، بلکه طولانی مدت هم نخواهد بود.

در هر صورت روند صعودی بورس آغاز شده و شاخص از سقف سال 99 نیز عبور کرده که این به معنای ورود به یک دوره رونق است. در دوره های رونق نیز معمولا اصلاح ها کم عمق و کوتاه مدت هستند و در مقابل، رشدها طولانی مدت هستند.

دیروز با وجود افت شاخص و ایجاد فشار فروش سنگین در بازار، شاخص قدرت خریداران حقیقی عدد 1.07 را ثبت کرد که همچنان نشان از برتری خریداران دارد. البته امروز ممکن است این شاخص به زیر عدد یک برود که با توجه به اصلاح بازار، اتفاقی طبیعی خواهد بود.

اگر ارزش معاملات کم نشود...

اما چیزی که دیروز بیشتر از همه جلب توجه کرد، رشد ارزش معاملات خرد تا سطح 18 هزار میلیارد تومان بود. معمولا در سقف ها و کف های بازار، ارزش معاملات بیشتر می شود که می توان گفت به دلیل رسیدن شاخص به یک محدوده پرعرضه، ارزش معاملات زیاد شده و فعلا نمی توان این رشد ارزش معاملات را نشانه ای از ادامه روند صعودی بازار دانست.

اما رشد ارزش معاملات این مزیت را دارد که اگر ادامه دار باشد، فشار عرضه ها را می گیرد و بازار با سرعت بیشتری از اصلاح خارج می شود. چنانچه ارزش معاملات در همین ارقام باقی بماند، می توان گفت که بازار به سرعت اصلاح خود را به پایان می رساند و دوباره روند صعودی را از سر می گیرد.

اما برای امروز می توان بازاری پرعرضه را انتظار داشت که با افت شاخص ها همراه خواهد بود. البته در نیمه دوم بازار احتمالا شاهد بازاری متعادل تر باشیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • اعلام آمار تامین ارز کالاهای اساسی، صنایع و واردات در برابر صادرات از ابتدای سال تاکنون

      اقتصادنیوز: بر اساس بررسی‌ها از ابتدای فروردین سال جاری تا ۲۸ ام مجموعا حدود ۲.۵ میلیارد دلار ارز به گروه‌های مختلف…

    کارگزاری مفید