انتظار برای آغاز دوره اصلاح

تردیدهای معامله گران در بورس/پیش بینی بازار سهام امروز 5 اردیبهشت 1402

کدخبر: ۵۶۹۳۰۲
با توجه به رشد پی در پی بورس و عدم اصلاح آن، برخی از معامله گران برای خرید سهام دچار تردید شده اند.
تردیدهای معامله گران در بورس/پیش بینی بازار سهام امروز 5 اردیبهشت 1402

به گزارش اقتصادنیوز ، همیشه در پرشتاب ترین رشدهای بورس هم معمولا بازار مدتی اصلاح می کند و دوباره حرکت صعودی خود را از سر می گیرد. این یک اصل در بازار سهام محسوب می شود.

ریزش دسته جمعی قیمت‌ها در بازار خودرو

حالا و با توجه به اینکه بورس مدتی رشد کرده و هیچ اصلاحی هم نداشته، به نظر می رسد سرمایه گذاران دچار تردیدهایی برای خرید سهام شده اند که این باعث شده از شتاب رشد بازار کاسته شود.

بورس تهران مدتی طولانی است که رشد می کند و از اسفند ماه تا کنون که شتاب رشد بازار بسیار خوب هم بوده، اصلاحی انجام نداده است.

انتظار برای آغاز دوره اصلاح

البته در همین مدت بسیاری از نمادها اصلاح های خود را انجام داده اند اما فعلا شاخص ها اصلاح نداشته اند که آن ها نیز باید اصلاح کنند. البته اصلاح در چنین موج های صعودی پرقدرتی، اصلاحی سنگین و طولانی مدت نیست. حتی ممکن است اصلاح بازار در یکی دو هفته اتفاق بیفتد.

شاید انتظار بازار برای آغاز اصلاح است که باعث شده روند صعود بورس آهسته تر شود. یکی دو هفته می شود که تحلیلگران حرف از اصلاح می زنند و این نکته در ذهن معامله گران فرو رفته که بازار باید مدتی اصلاح داشته باشد.

به همین دلیل استقبال سرمایه گذاران از سهم ها کمتر شده است. با این حال همچنان قدرت آن ها برتر از قدرت فروشندگان است که این باعث می شود در روزی مثل دیروز که بازار ابتدا افت کرده بود، به سرعت افت خود را جبران کرده و مجددا صعودی شود.

حواستان به ارزش معاملات باشد

دیروز شاخص قدرت خریداران حقیقی 1.28 بود که این عدد نشان می دهد همچنان رقم خرید هر کد حقیقی بیشتر از رقم فروش هر کد حقیقی است. همچنین 550 میلیارد تومان پول جدید هم توسط حقیقی ها وارد بازار شد که این هم نکته امیدوارکننده ای محسوب می شود.

اما ارزش معاملات خرد نسبت به چهارشنبه هفته گذشته حدود 10 درصد کاهش یافت و عدد 14100 میلیارد تومان در معاملات دیروز ثبت شد که این اتفاق خوبی نیست. البته ارزش معاملات قرار نیست همیشه رو به بالا باشد اما باید رقم معاملات را رصد کرد که درصورت کاهش متوالی رقم معاملات، می توان از آن هشدارهای جدی دریافت کرد.

با توجه به روند پایین به بالای شاخص کل در معاملات روز گذشته، احتمالا امروز شاهد بازاری سبز باشیم اما با توجه به عدم اصلاح شاخص ها طی یکی دو ماه گذشته، عرضه ها به سرعت می توانند رنگ بازار را به قرمز تغییر دهند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید