گزارش «اقتصادنیوز» از عرضه و تقاضا در بازار امروز؛

سقوط بورس به کانال پایین‌تر با خبر کمبود برق

کدخبر: ۵۷۴۸۴۸
اقتصادنیوز: روز گذشته تصویر نامه‌ای از طرف شرکت توزیع نیروی برق خطاب به شرکت‌های فولادی و سیمانی مبنی بر محدودیت برق از خرداد ماه تا انتهای تابستان منتشر شد. پیش بینی می‌شد که این نامه اثر منفی بر معاملات امروز بازار سهام خصوصا بر روند قیمتی سهام شرکت‌های فولادی و سیمانی داشته باشد.
سقوط بورس به کانال پایین‌تر با خبر کمبود برق

به گزارش اقتصادنیوز ، در معاملات روز شنبه، 30 اردیبهشت 1402، شاخص بورس تهران 23 هزار و 324 واحد نسبت به روز کاری گذشته صعود کرد و تا سطح 2 میلیون و 298 هزار و 10 واحد پایین آمد. 

شاخص کل هم وزن بورس نیز با ریزش 4 هزار و 112 واحدی در رقم 760 هزار و 974 واحدی ایستاد. 

شاخص کل فرابورس نیز با کاهش 166 واحدی به رقم 28 هزار و 916 واحد رسید. اما شاخص هم وزن فرابورس با رشد 232 واحد به سطح 139 هزار و 460 واحد رسید. 

محدودیت انرژی صنایع

روز گذشته تصویر نامه‌ای از طرف شرکت توزیع نیروی برق خطاب به شرکت‌های فولادی و سیمانی مبنی بر محدودیت برق از خرداد ماه تا انتهای تابستان منتشر شد. پیش بینی می‌شد که این نامه اثر منفی بر معاملات امروز بازار سهام خصوصا بر روند قیمتی سهام شرکت‌های فولادی و سیمانی داشته باشد. براساس نامه شرکت توزیع نیروی برق به صنایع سیمان و فولاد، برق این صنایع در قالب سه برنامه پیشنهادی از خرداد تا شهریور امسال سهمیه بندی می‌شود. سه پیشنهاد شرکت توزیع برق، عبارت است کاهش 30 درصدی در 3 ماه، کاهش 60 درصدی در دو ماه یا کاهش 90 درصدی در یک ماه. 

بدین ترتیب امروز بازار با وجود شروع خوب، با رشد عرضه مواجه بود و شاخص‌های بورس سقوط کردند. 

نمادهای اثرگذار بر شاخص‌ بورس

امروز نمادهای فولاد، فملی و تاپیکو نمادهای قرمزپوش بورس بودند که بیشترین اثر را در افت شاخص کل بورس داشتند. در مقابل نمادهای وبملت، اپال و خراسان بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای آریا، شاوان و شراز بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص داشتند و نمادهای خدیزل، دی و کوثر بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص کل فرابورس داشتند. 

در بین نمادهای پرتراکنش بورس امروز نیز پی‌پاد بیشترین تراکنش را داشت و خساپا و وبملت در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز دی، کرمان و گدنا بیشترین تراکنش را داشتند.  

ارزش معاملات بازار 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 49 هزار و 951 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 32 هزار و 283 میلیارد تومان بود که 65 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با افزایش 13 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 13 هزار و 480 میلیارد تومان رسید. 

عرضه و تقاضای بازار 

در معاملات شنبه، 111 نماد صف خرید داشتند و 91 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 55 درصدی نسبت به روز قبل به 580 میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش 5 درصدی به 344 میلیارد تومان رسید. 

بورس

 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید