بررسی معاملات این هفته بازار سهام

افت بورس با چاشنی مصوبات دولتی

کدخبر: ۵۸۲۹۰۸
اقتصادنیوز: اصلاح بورس هنوز به پایان نرسیده و بازار همچنان در حال پایین رفتن است. اما افت شاخص‌ها با شیب کم اتفاق می‌افتد.
افت بورس با چاشنی مصوبات دولتی

به گزارش اقتصادنیوز ، بورس تهران این هفته وضعیت عجیبی را تجربه کرد. بازار در سه روز ابتدایی معاملات وضعیت بدی نداشت. اما در دو روز پایانی معاملات، انتشار خبر افزایش نرخ خوراک و گاز پتروشیمی ها منجر به افت شاخص ها شد.

این مصوبه دولتی که با اعتراض نهادهای مالی مواجه شده، فعلا بزرگ ترین دلیل ترس سرمایه گذاران محسوب می شود. از آنجا که شرکت های پتروشیمی وزن زیادی در بازار سهام ایران دارند، شاخص کل بورس در این هفته وضعیت بدتری نسبت به شاخص هم وزن داشته است.

در 5 روز معاملاتی این هفته شاخص کل بورس 20 هزار واحد معادل 94 صدم درصد افت کرد. اما شاخص هم وزن 500 واحد، معادل 7 صدم درصد رشد داشت. شاخص کل فرابورس هم 376 واحد معادل 1.34 درصد کاهش یافت.

رشد جزئی شاخص هم وزن نشان می دهد همچنان تعداد قابل توجهی از نمادهای کوچک بازار با تقاضا مواجه هستند که رشد این نمادها، افت نمادهای بزرگ را در شاخص هم وزن جبران می کند.

افت دوباره ارزش معاملات

ارزش معاملات خرد در این هفته نسبت به هفته گذشته کمی کاهش یافت. در روز یکشنبه ارزش معاملات خرد به 7000 میلیارد تومان رسید که بالاترین رقم معاملات روزانه در این هفته بود.

اما روز چهارشنبه هم با ثبت عدد 5500 میلیارد تومان، کمترین رقم معاملات روزانه رقم خورد. در روز شنبه ارزش معاملات خرد 6000 میلیارد تومان بود. روزهای دوشنبه و سه شنبه هم ارقام 6200 و 6300 میلیارد تومان ثبت شد.

کاهش ارزش معاملات خرد یکی از نکات مورد توجه از نظر کارشناسان و تحلیلگران بورس است.

5 روز خروج پول

در این هفته سرمایه گذاران حقیقی بازار سهام در تمام روزهای معاملاتی پول از بازار خارج کردند. 5 روز خروج متوالی پول از بازار، گرچه با شدت زیادی اتفاق نیفتاد اما تداوم آن نشان می دهد حقیقی ها فعلا امیدی به بورس ندارند.

در روز شنبه 400 میلیارد تومان پول از بازار خارج شد. یکشنبه که کمترین رقم خروج پول در این هفته بود، 140 میلیارد تومان پول از بازار بیرون رفت.

دوشنبه و چهارشنبه 250 و 270 میلیارد تومان پول از بازار خارج شد و در روز سه شنبه که بزرگ ترین خروج پول هفتگی به ثبت رسید، حقیقی ها 500 میلیارد تومان پول از بازار بیرون بردند.

فروشنده‌ها قدرت گرفتند

در 3 روز از 5 روز معاملاتی این هفته، فروشنده های حقیقی قدرت بیشتری نسبت به خریداران حقیقی داشتند. شنبه و یکشنبه شاخص قدرت خریداران حقیقی اعدا 0.95 و 0.98 را ثبت کرد.

دوشنبه و سه شنبه این شاخص به بالای عدد یک رفت و ارقام 1.07 و 1.09 را ثبت کرد. در روز چهارشنبه هم این شاخص عدد 0.93 را ثبت کرد.

اگر شاخص قدرت خریداران حقیقی کمتر از 1 باشد، نشان می دهد فروشنده ها قدرتمندتر هستند و اگر بالای عدد 1 برود، قدرت بیشتر خریداران را نشان می دهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید