زلزله در بورس امروز/ تداوم خروج سرمایه از بازار سهام

کدخبر: ۵۸۵۶۹۴
شاخص بورس تهران 56 هزار و 949 واحد معادل 2.68 درصد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد.
زلزله در بورس امروز/ تداوم خروج سرمایه از بازار سهام

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، در معاملات روز چهارشنبه 21 تیر 1402، شاخص بورس  تهران 56 هزار و 949 واحد معادل 2.68 درصد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و تا سطح 2 میلیون و 71 هزار و 429 واحد پایین آمد. این بیشترین سقوط شاخص در یک ماه اخیر است. 

شاخص کل هم وزن   بورس  نیز با کاهش 21 هزار و 872 واحدی معادل 2.93 درصد در رقم 724 هزار و 716 واحدی ایستاد. 

شاخص کل  فرابورس  نیز با ریزش 587 واحدی به رقم 27 هزار و 7 واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن  فرابورس  با کاهش 4 هزار و 650 واحد به سطح 132 هزار و 550 واحد رسید.

آشفتگی در تصمیمات سیاست گذار 

امروز در پی انتشار اطلاعیه شفاف‌سازی شرکت پالایش نفت اصفهان در مورد اعلامیه‌های درآمد تسعیر ناشی از تبدیل ارز به ریال سال‌های 1397 الی 1401، مجید عشقی - رئیس سازمان بورس - با انتشار نامه‌ای، شکایت خود از شرکت پخش فرآورده‌های نفتی را به دادستانی کل کشور رساند.

این در حالیست که نامه‌ای نیز از سوی سهامداران و فعالان بازار خطاب به ابراهیم رئیسی منتشر شده است. سهامداران در این نامه‌ سرگشاده اعتراض خود را نسبت به افزایش قیمت گاز ابزار کرده و این تصمیم را مغایر با یکی از مهمترین وعده‌های انتخاباتی او دانستند.

اخیراً دولت نرخ خوراک گاز شرکت‌های پتروشیمی را از 5 هزار تومان به 7 هزار تومان افزایش داد. این افزایش 40 درصدی تاثیر زیادی بر روند بازار سرمایه داشت. 

بورس

خروج پول حقیقی از بورس

روز چهار شنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام برای هفتین روز متوالی منفی شد و هزار و 210 میلیارد تومان پول حقیقی از  بازار سهام  خارج شد. 

امروز نماد حکشتی بیشترین خروج را داشت که ارزش آن 62 میلیارد تومان بود. پس از حکشتی، نمادهای  وآیند، وبملت و خکمک  بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

در سوی دیگر، بیشترین ورود    پول حقیقی    به نمادهای ناما، وسالت و کترام اختصاص داشت.

نمادهای لیدر بورس  و فرابورس

امروز نمادهای فولاد، فارس، شپنا، فملی، کگل، شستا و  شبندر  نمادهای قرمزپوش بورس بودند که بیشترین اثر را در افت شاخص کل  بورس  داشتند. در مقابل وکار، غبهنوش و چافست از معدود نمادهای سبز بودند که اثر مثبت بر شاخص داشتند. 

در  فرابورس  نیز نمادهای آریا، هرمز و شگویا بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص داشتند و نمادهای وسپهر، کگهر و عالیس بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص کل  فرابورس  داشتند. 

در بین نمادهای پرتراکنش بورس امروز نیز شهر بیشترین تراکنش را داشت و شستا و وبملت در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز کتوسعه، دی و عالیس بیشترین تراکنش را داشتند.  

ارزش معاملات سهام 

امروز  ارزش معاملات  کل  بازار سهام  به 14 هزار و 554 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 2 هزار و 449 میلیارد تومان بود که 17درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با کاهش 12 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 7 هزار و 80 میلیارد تومان رسید. 

بورس

پرمعامله ترین نمادهای بازار سهام

در معاملات امروز نماد ومهان بیشترین ارزش معاملات    بازار سهام    را به خود اختصاص داد که  ارزش معاملات  آن 752 میلیارد تومان بود. 

پس از ومهان، فملی بیشترین ارزش معاملات را داشت و وبملت رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد شستا و خودرو در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات نیز سهام شستا با تعداد یک میلیارد و 27 میلیون و 963 هزار و 793 سهم در صدر قرار گرفته است. ومهان در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به دی تعلق داشت. دو نماد وبملت و  خودرو  نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

عرضه و تقاضای بورس  

در معاملات چهارشنبه، 49 نماد صف خرید داشتند و 108 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 33 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 315 میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش 17 درصدی به 446 میلیارد تومان رسید. 

نقشه بازار سهام بر مبنای ارزش معاملات

نقشه

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید