رشد سمت تقاضا

بازگشت ارزش معاملات خرد به چنگال 3 همتی/ پیش بینی بازار سهام امروز 5 مهر

کدخبر: ۶۰۰۵۳۳
اقتصادنیوز: بورس تهران روز سه‌شنبه حمایت 2 میلیون و 100 هزار واحدی شاخص کل را از دست داد و ارزش معاملات خرد با بازگشت به سطح 3 همتی مواجه بود. معاملات سهامی روز سه‌شنبه نشان از تداوم روند بی‌رمقی شاخص‌ها در مسیر پیش‌روی خود دارد.
بازگشت ارزش معاملات خرد به چنگال 3 همتی/ پیش بینی بازار سهام امروز 5 مهر

به گزارش اقتصادنیوز ، بازار سهام در روند معاملات روز گذشته شاهد رشد تراز شاخص کل هم‌وزن در کنار ریزش تراز شاخص کل بود. بازار سهام روز گذشته با از دست رفتن سطح 2 میلیون و 100 هزار واحدی شاخص کل مواجه بود؛ در حالی که شاخص کل فرابورس ایران با وجود فاصله اندک با سطح حمایتی 26 هزار واحدی، در برابر این ریزش قیمت نمادهای سنگین مقاومت کرد.

روز سه‌شنبه، شاخص‌های سهامی فرابورس ایران مشابه شاخص‌های بورسی عمل کردند و شکاف بازدهی شاخص کل و هم‌وزن که در بورس تهران نزدیک به 27 صدم درصد بود؛ در بازار فرابورس ایران رقم 22 صدم درصدی داشت. کمترین بازدهی را در میان شاخص‌های اصلی فرابورس، شاخص بازار دوم فرابورس با 4 صدم درصد ریزش به ثبت رساند و بیشترین بازدهی نیز به شاخص هم‌وزن با 22 صدم درصد افت تراز تعلق گرفت.

در بین شاخص صنایع نیز صنعت ماشین آلات و دستگاه های برقی با 17.8 میلیارد تومان ورود پول حقیقی بالاترین میزان ورود پول حقیقی را در بین صنایع به ثبت رساند. صنعت سرمایه گذاری ها با 14.9 میلیارد تومان و صنعت انبوه‌سازی با 14.2 میلیارد تومان در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. از سوی دیگر صنعت فرآورده‌های نفتی با 40 میلیارد تومان خروج پول حقیقی بیشترین میزان کاهش مالکیت حقیقی را به ثبت رساند و صنعت بانک‌ها و مؤسسات اعتباری با 35.3 میلیارد تومان و صنعت فلزات اساسی با 21.8 میلیارد تومان دیگر صنایعی بودند که میزان بیشتری از مالکیت حقیقی خود را از دست دادند.

روند معاملات سهامی 30 روز اخیر

دیروز ارزش معاملات خرد بازار سهام سطح 4 همتی را از دست داد و با ریزش نزدیک به 400 میلیارد تومان در رقم 3 هزار و 865 میلیارد تومان متوقف شد. با این اوصاف کار شاخص های سهامی در صورت فاصله گرفتن از سطح مقاومتی دیروز، سخت خواهد شد.

روز شنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام برای چهارمین روز معاملاتی متوالی منفی شد اما در این چهار روز معاملاتی از شدت خروج سرمایه حقیقی کاسته شده بود. با این روند احتمال ورود پول حقیقی در معاملات دوشنبه بالا رفته بود؛ اما روند جریان پول حقیقی در این روز از ابتدای معاملات منفی بود و در انتهای روز با برآیند منفی 650 میلیارد تومان که بیش از 5 برابر جریان خروجی 124 میلیارد تومانی روز شنبه بود متوقف شد. دیروز نیز 113 میلیارد تومان از مالکیت کدهای حقیقی بازار سهام کاسته شد.

روز شنبه و دوشنبه ارزش صف‌ها رشد شدیدی داشتند. ارزش صف‌های خرید سهام روز دوشنبه به نسبت روز شنبه افزایش 12 درصدی داشت و ارزش صف‌های فروش 19 درصد رشد کرده بود. دیروز ارزش صف‌های خرید سهام به نسبت روز دوشنبه 4 درصد رشد کرد و به 175 میلیارد تومان رسید و ارزش صفوف فروش نیز با 11 درصد افت تا سطح 338 میلیارد تومانی کاهش داشت.

روز معاملاتی گذشته سرانه خرید هر کد حقیقی از 22.1 میلیون تومان روز دوشنبه تا 22.5 میلیون تومان رشد داشت. دیروز سرانه فروش هر کد حقیقی کاهش داشت و از 26.6 میلیون تومان به 24.1 میلیون تومان رسید. با این اوصاف پس از چندین نوسان ضعیف در قدرت خریدار و فروشنده حقیقی، افزایش تقاضا حقیقی سهام باعث کاهش شکاف میان این دو معیار شده است.

پیش بینی بورس چهار‌شنبه

با توجه به روند معاملات روز‌های اخیر ، قیمت‌های جهانی و خبر‌های اثرگذار بر روند معاملات؛ معاملات روز چهار‌شنبه در تداوم رکود معاملاتی دیروز آغاز خواهد شد. بازار سهام در حال تحلیل گزارش های شهریور ماه و صورت های مالی شش ماهه شرکت ها است. روابط بین الملل این روز‌ها موجب شده تا بازار‌های ازاد ارز و طلا نیز رکودی شوند و چشم‌ها به تأثیرات منابع آزاد شده ایران در قطر باشد. با این اصاف و با در نظر گرفتن شرایط شاخص‌های آماری بورسی و فرابورسی بازار سهام امروز مثبت ولی ضعیف پیش بینی می‌شود.

با این منوال پیش بینی می‌شود که بازار سهام امروز ارزش معاملات خردی در سطح 3 تا 5 همتی داشته باشد. بورس تهران احتمالاً معاملات امروز را با افزایش تراز ضعیف شاخص‌های اصلی آغاز کند. احتمال بازدهی مثبت و اندک شاخص‌های اصلی بازار سهام و عملکرد بهتر شاخص کل هم‌وزن به نسبت شاخص کل در انتهای معاملات امروز بالا است. جریان پول حقیقی در سهام برای معاملات امروز مثبت ولی اندک پیش بینی می‌شود و ورود پول حقیقی به صندوق‌های درآمد ثابت محتمل است. صفوف خرید سهام اندکی افزایش می‌یابد و در سمت صفوف فروش سهام نیز احتمال ریزش اندکی وجود دارد. احتمالاً در انتهای معاملات امروز سرانه خرید هر کد حقیقی در سطح 23 میلیون تومانی قرار گیرد و سرانه فروش نیز در زیر 24 میلیون تومان قرار گیرد. فرابورس تهران احتمالاً رشد تراز بیشتری در شاخص‌های اصلی خود به نسبت بورس داشته باشد؛ اما احتمالاً شکاف بازدهی در بین شاخص کل و هم‌وزن بورس و فرابورس افزایش یابد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید