بررسی معاملات این هفته بازار سرمایه

پیش بینی بازار سهام هفته/ تعدیل آمار معاملات در دومین هفته پاییز

کدخبر: ۶۰۲۱۴۳
اقتصادنیوز: بورس تهران در جریان معاملات این هفته با افزایش متوسط ارزش معاملات خرد و کاهش شدت خروج جریان پول حقیقی از سهام مواجه بود. در این هفته تراز شاخص کل بیش از سه برابر تراز شاخص هم وزن ریزش کرد.
پیش بینی بازار سهام هفته/ تعدیل آمار معاملات در دومین هفته پاییز

به گزارش اقتصادنیوز ، بورس تهران در روز ابتدای این هفته شاهد خروج پول حقیقی از سهام که به هشتمین روز پیاپی خود رسیده بود مواجه شد. ارزش معاملات خرد نیز که در هفته سوم شهریورماه تراز 5 همتی را تجربه کرده بود و در انتهای هفته قبل به سطح 4 همتی بازگشت؛ در روز ابتدایی این هفته تا سطح 5 هزار و 250 میلیارد تومانی بالا آمد. در این هفته متوسط ارزش معاملات خرد روزانه با 9.75 درصد رشد به نسبت هفته قبل تا سطح 4 هزار و 410 میلیارد تومانی بالا آمد که بیشتر از سطح 3 هفته قبل از آن بوده است. برآیند جریان پول حقیقی در هفته سوم شهریور ماه منفی هزار و 837 میلیارد تومان بود و در هفته آخر شهریور تا منفی 874 میلیارد تومان کاهش داشت. این معیار در اولین هفته مهرماه به منفی 911 میلیارد تومان رسیده بود و در این هفته تا منفی 768 میلیارد تومان کوتاه آمد. تراز شاخص کل بورس تهران نیز در انتهای هفته قبل دو میلیون و 97 هزار و 977 واحد بسته شد و در روز انتهایی این هفته تا سطح 2 میلیون و 69 هزار و 801 واحدی ریزش داشت و بازدهی منفی 1.34 درصدی را به ثبت رساند. شاخص کل هم‌وزن بورس تهران نیز که در هفته چهارم شهریور ماه بازدهی معکوس شاخص کل داشت و در اولین هفته مهر 44 صدم درصد ریزش تراز یافت و عملکردی مقاومتی از خود به نمایش گذاشت؛ در این هفته نیز ریزش کمتری به نسبت شاخص کل داشت و تنها 37 صدم درصد افت تراز کرد.

شرایط بازار سهام؛ قبل از آغاز سومین هفته مهرماه

بورس تهران هفته سوم مهرماه را با سطح مقاومتی 2 میلیون و 100 هزار واحدی شاخص کل و سطح حمایتی 715 هزار واحدی شاخص هم‌وزن آغاز خواهد کرد. در صورتی که روز شنبه پانزدهم مهرماه، شاخص‌های سهامی رشد تراز روز چهارشنبه را تکرار کنند؛ احتمال افزایش ارزش معاملات تا سطح 5 همتی وجود دارد و می توان به شکسته شدن سطح مقاومتی شاخص کل امید داشت و درصورتی که شاخص ها با افت تراز مواجه شوند؛ هفته سوم مهرماه از بازپسگیری تراز 2 میلیون 100 هزار واحدی شاخص کل دور می‌شود اما با ثبت رشد تراز در روز ابتدایی، احتمال گذر از سطح 2 میلیون و 100 هزار واحدی شاخص کل و تراز 730 هزار واحدی هم‌وزن افزایش می‌یابد.

تحرکات جریان پول حقیقی در صنعت خودرو و ساخت قطعات و صنعت انبوه‌سازی بورس تهران و صنعت بانک ها و موسسات اعتباری، خاتمه کش مکش های سیمان و فولاد در بورس کالا، انتشار گزارش های عملکرد شهریورماه شرکت ها و ریزش انس جهانی در کنار رشد اخیر قیمت نفت از سیگنال‌های ترند این روز‌های بازار سهام به شمار می‌روند. با این تفاسیر، همچنان اصلی‌ترین سیگنال برای تشخیص آغاز روند صعودی قدرتمند شاخص‌های سهامی جهش ارزش معاملات خرد است. بازار سهام منتظر واکنش دلار به روابط بین الملل کشورمان است. در این هفته یکی از عواملی که اثرگذاری بالایی بر روند بازار سهام خواهد داشت؛ تقاضای دلار خواهد بود.  تحلیل‌گران همچنان بر این باورند که با ثبات نرخ دلار بازار آزاد در سطح 50 هزار تومانی، ارزش معاملات خرد روزانه از 9 همت فراتر نمی‌روند.

در این شرایط پیش بینی می‌شود هفته آتی، سطح ارزش معاملات خرد در مدار 3 تا 6 همتی قرار گیرد و با جابه‌جایی موقعیت‌های سرمایه‌گذاری در میان معامله‌گران با تغییرات پیش آمده در چشم‌انداز صنایع، بورس تهران با افزایش تراز کند و اندک شاخص‌های سهامی مواجه باشد.

 

تیتر یک
کارگزاری مفید