پایان هفته کم‌فروغ بورس

صدای هشدار در بورس تهران به صدا درآمد

کدخبر: ۵۴۰۲۵۴
اقتصادنیوز: شاخص‌کل بورس اوراق‌بهادار تهران در آخرین روز معاملاتی هفته‌جاری بیشترین میزان ریزش در طول هفته اخیر را به‌ثبت رساند و با افت ۶‌هزار و ۵۷۹‌واحدی تا محدوده یک‌میلیون و ۴۰۲‌هزار‌واحدی ریزش کرد. بنا بر این اکنون صدای هشدار در بورس تهران بلندتر از هر زمان دیگری به گوش می‌رسد.
صدای هشدار در بورس تهران به صدا درآمد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای اقتصاد، بازگشت‌ تردید به فضای معاملات را می‌توان در جریان دادوستدها و آمار خرید و فروش سهام از سوی معامله‌گران حقیقی و حتی سهامداران نهادی بازار سرمایه به‌وضوح مشاهده کرد. در روز شانزدهم آذر‌ماه، بورس تهران در حالی آغاز به‌کار کرد که متقاضیان خرید سهام با حجم‌هایی معقول اقدام به اعمال سفارش خرید در سامانه‌های معاملاتی کردند، اما در ادامه خریداران تنها در ۵ دقیقه ابتدایی شروع بازار توانستند شاخص‌کل را مثبت نگه‌دارند، با این‌حال چنین وضعیتی پایدار نماند و به‌ یک‌باره ورق معاملات برگشت، سرمایه‌گذارانی هم که عمدتا چشم‌انداز مثبتی در مورد بازار سهام نداشتند با ورود سفارش‌های سنگین فروش زمینه لازم را برای کاهش شاخص‌ها و افت قیمت سهام شرکت‌ها فراهم‌کردند.

از وقایع حائزاهمیت روز گذشته به‌رغم کاهش ۴۷/ ۰‌درصدی نماگر اصلی می‌توان به‌عملکرد شاخص‌کل هم‌وزن که اثری یکسان از تمام نمادهای معاملاتی می‌پذیرد، اشاره کرد. هرچند اکنون تقریبا ۱۱ روزی می‌شود که این معیار شفاف بورسی سبز رنگ شده‌است و روز گذشته هم با رشد ۸۹۳‌واحدی معادل ۲۱/ ۰درصد افزایش همراه شد اما باید به این نکته توجه داشت که در میانه‌های زمان معاملاتی بخشی از رشد شاخص هم‌وزن به واسطه فروش سهام از سوی معامله‌گران تخلیه شد.

حال که مدتی می‌شود از ریزش شاخص‌کل بورس اوراق‌بهادار تهران سپری شده‌است، با توجه به طولانی‌شدن اصلاح بازار ممکن است در صورت نبود اخبار خوب یا عدم‌حمایت حقوقی‌‌‌‌‌‌ها به‌طور مجدد این سطح (۴/ ۱میلیون‌واحدی) با فرض تشدید عرضه در روز شنبه نیز از دست برود. هرچند که به‌کرات طی چند وقت گذشته نماگر اصلی بورس این کانال را از دست داده و پس از چند روز نوسان در کانال ۳/ ۱میلیون‌واحدی و حتی آخرین‌بار افت تا میانه‌های کانال ۲/ ۱میلیون‌واحدی، به‌طور مجدد به فاز صعود بازگشته است، اما آن‌طور که به‌نظر می‌رسد اکنون در صورتی‌که روند مثبت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی تداوم پیدا کند، این مهم می‌تواند به بورس کمک شایانی داشته باشد. در غیر ‌این‌صورت با توجه به موضوعاتی پیرامون بودجه ‌که ریسک و ابهامات پیرامون آن به سال‌۱۴۰۲ کشیده شده‌است، احتمالا سرمایه‌گذاران حداقل در خوشبینانه‌ترین حالت به تداوم روند فعلی تا پایان سال‌۱۴۰۱ خواهند پرداخت. در آخرین روز معاملاتی هفته ارزش معاملات خرد بورس تهران تا سطح رقمی بالغ بر ۲‌هزار و ۸۶۹‌میلیارد‌تومانی افزایش پیدا کرد؛ در واقع بیشترین مقدار از ۱۸ آبان ماه تاکنون در این نماگر به‌ثبت رسید. یکی از نکات حائزاهمیت در بازار دیروز را می‌توان به همین معیار بورسی تخصیص داد؛ زیرا به‌رغم افزایش قابل‌توجه ارزش معاملات خرد نسبت به روزهای ماقبل معاملاتی و به‌عبارتی رشد سطح تکاپوی معامله‌گران خرد اما همچنان شاخص‌کل قرمزپوش به‌کار خود پایان داده‌است. بررسی‌ها نشان می‌دهد، در ۱۷۱روز معاملاتی که از ابتدای سال‌۱۴۰۱ تاکنون سپری شد، به مدت ۸۳ روز شاخص‌‌‌‌‌کل مثبت بوده و در مابقی روزها این نماگر در محدوده منفی مورد معامله قرار گرفته‌است. روز گذشته آمار تغییر مالکیت صنایع بورسی از خروج ۵۴‌میلیارد ‌تومانی سرمایه‌گذاران خرد حکایت داشت، در حال‌حاضر ۵ روز متوالی بوده که بازار حقوقی است؛ در واقع آخرین ورود پول حقیقی پیش از این زمان در رقمی بالغ بر ۱۲‌میلیارد‌تومان به‌ثبت رسیده است. آن‌طور که از روند معاملات بورس تهران و فرابورس ایران پیداست، سرمایه‌گذاران حقوقی تمایلی به افزایش تحرک در جهت خرید سهام به شکلی که به رشد قوی قیمت‌‌ها منتهی شود،ندارند.  برخی نیز معتقدند تبدیل‌شدن نوسان‌های مقطعی منفی به روند ریزشی می‌تواند در شرایطی که چشم‌انداز اقتصادی با ابهامات متعددی مواجه است و با تشدید عرضه از سوی معامله‌گران و سرایت به سایر صنایع و شرکت‌های ارزنده زمینه برای افت بیشتر قیمت سهام فراهم خواهد شد و از طرفی در ادامه که قیمت‌ها افتی به‌مراتب سنگین‌تر از حداقل رشد اخیری که تجربه کردند را به‌ثبت می‌‌‌‌‌رسانند، تا آن زمان وارد گردونه معاملات نشوند. به باور کارشناسان بازار سرمایه واگرایی شاخص‌کل هم‌وزن با شاخص‌کل بورس اوراق‌بهادار تهران با شکاف بیشتری نسبت به گذشته همراه شده‌است. اینکه بخشی از پول در گردش بازار سهام، شرکت‌های عمدتا کوچک و متوسط را مامنی در راستای سرمایه‌گذاری درنظر می‌گیرند حکایت از این موضوع دارد که علاوه‌بر وجود پتانسیل بنیادی این قبیل از شرکت‌ها و به‌عبارتی وضعیت مطلوب صورت‌های مالی و گزارش‌های منتشرشده در سامانه کدال توسط آنها، معامله‌گران به پتانسیل رشد شرکت‌های کوچک و در حقیقت جامانده از رشدهای اخیر بورس توجه می‌کنند.

 

در این میان تغییر مالکیت صنایع بورسی نیز نسبت به گذشته تا حدودی ملایم‌تر شده‌است. در عین‌حال ارزش بازار هم در جای خود ریزشی بوده و در واقع ۳ روزی می‌شود که همگام با سرخ‌پوشی شاخص‌کل، این معیار بورسی نیز نزول کرده‌است. روز چهارشنبه صنعت خودرو و ساخت قطعات با ۴۲/ ۹۵‌میلیارد‌تومان در صدر فهرست بیشترین ورود پول از سوی سرمایه‌گذاران خرد قرار گرفت. رتبه دوم به صنعت کانه فلزی با ۶۱/ ۷میلیارد‌تومان تعلق داشت. فاصله زیاد بین دو صنعت فوق به لحاظ جذب پول حقیقی، در حقیقت از استقبال معامله‌گران نسبت به گروه خودرویی نشان دارد. در ادامه گروه‌هایی نظیر سایر معادن ۳۵/ ۵‌میلیارد‌تومان، بانک‌ها با ۳۴/ ۵‌میلیارد‌تومان، اطلاعات و ارتباطات با ۸۲/ ۳‌میلیارد‌تومان پول حقیقی جذب کردند، در مقابل صنعت فرآورده‌های نفتی با ۹۶/ ۲۷میلیارد‌تومان بیشترین میزان خروج پول از سوی سهامداران خرد را به خود اختصاص داد. محصولات شیمیایی با ۹۸/ ۲۲‌میلیارد‌تومان، فلزات اساسی با ۶۹/ ۱۵‌میلیارد‌تومان، چندرشته‌ای صنعتی با ۸/ ۱۲میلیارد‌تومان دیگر گروه‌هایی بودند که خروج پول از سوی معامله‌گران خرد را داشتند. بیشترین تاثیر منفی در افت روز گذشته شاخص‌کل بورس تهران به نمادهای معاملاتی به‌ترتیب «میدکو» با ۱۶۲۶ واحد، «وپاسار» با ۱۲۷۴ واحد، «فملی» با ۱۱۸۸ واحد، «فولاد» با ۱۰۷۴، واحد و «شبندر» با ۸۷۱ واحد تعلق گرفت. دلار نیمایی روز گذشته با افزایش همراه شد و نرخ دلار در بازار آزاد کاهشی بود، به‌این‌ترتیب فاصله این دو نرخ دیروز هم کاهش داشت و به محدوده ۲۱ الی ۲۲‌درصد رسید. سکه نیز در داد و ستدهای دیروز با افت قیمت مواجه بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید