گزارش «اقتصادنیوز» از وضعیت بازار سرمایه در سال 1402

روزهای سبز و قرمز بورس+ جدول

کدخبر: ۶۳۵۱۵۶
اقتصادنیوز: در سال 1402، شاخص بورس در ماه‌های فروردین و آذر بیشترین روزهای صعودی را ثبت کرد و در دی ماه بیشترین روزهای نزولی را پشت سر گذاشت.
روزهای سبز و قرمز بورس+ جدول

به گزارش اقتصادنیوز ، در سال گذشته بورس فراز و فرود زیادی را پشت سر گذاشت. هم روزهای صعودی جالب توجهی داشت و هم روزهای نزول و سقوط را تجربه کرد. 

بورس تهران در سه ماه ابتدایی روزهای مثبت بیشتری را برای سهام‌داران در برداشت و از انتهای بهار روزهای منفی بورس بیشتر شدند. تیر و مرداد تعداد روزهای منفی شاخص بیشتر بود اما در شهریور روزهای صعودی بازار بیشتر شد.

در مهر نیز روزهای صعودی بازار ببیشتر بود اما در آبان روزهای قرمز شاخص بیشتر بود. 

آذر ماه رشد 9.4 درصدی شاخص کل بورس بود و تعداد روزهای سبز بیشتر شد.

دی و بهمن ماه‌های نزولی بودند و روزهای قرمز بورس پرتعدادتر بودند. در آخرین ماه سال تعداد روزهای صعودی اندکی بیشتر شد و در 19 روز کاری اسفند ماه شاخص در 9 روز رشد کرد و 10 روز نزولی را پشت سر گذاشت.

در مجموع 242 کل روز معاملاتی سال 1402، شاخص در 126 روز سبزپوش بود و در 116 روز نزول کرد. 

021229

صعود شاخص در بهار

شاخص بورس نمایی از وضعیت کلی بازار را نشان می‌دهد. در واقع شاخص نماگری است که بیانگر روند عمومی قیمت‌ها است که تغییرات آن در مقایسه با یک تاریخ مبدأ در نظر گرفته می‌شود. بنابراین شاخص معیاری برای فهم روند کلی بورس تهران است. در حالی که شاخص کل در پایان سال 1401 در کانال 1.9 میلیونی قرار داشت، در سه ماهه ابتدای سال در محدوده 2 میلیونی نوسان کرد. رشد 8.7 درصدی شاخص در پایان فصل بهار به معنی رشد 8.7 درصدی متوسط قیمت سهام شرکت‌های بورسی است. 

در سه ماه ابتدایی سال تابلوی بورس در اغلب روزها سبز بود. در فروردین ماه در مجموع 17 روز کاری شاخص بورس در 14 روز صعودی بود. اردیبهشت نیز 11 روز مثبت را در 19 روز کاری خود ثبت کرد. همچنین در 21 روز کاری خرداد ماه شاخص کل در 13 روز سبزپوش شد. با این حال شاخص در اردیبهشت ماه 0.9 درصد ریزش کرد و بازدهی شاخص در خرداد منفی 5.6 درصد بود. تیرماه شاخص 8.8 درصد افت کرد و در 21 روز کاری این ماه 13 روز نزولی را شاهد بودیم.

در 22 روز کاری مرداد نیز شاخص 12 روز منفی را ثبت کرد. شهریور شاخص 9.4 درصد صعود کرد. شاخص در 19 روز کاری شهریور ، 12 روز سبزپوش بود.

پائیز قرمز

مهر، ماه نزول شاخص بود و 12 روز شاخص نزولی بود و در آبان نیز شاخص پایین آمد. اما پس از آن در آذر ماه شاخص 9.4 درصد صعود کرد. در 20 روز کاری آذر، شاخص در 14 روز رشد کرد.

در دی ماه نیز شاخص 15 روز نزول کرد و 6 روز رشد کرد و در پایان این ماه در کانال 2.1 میلیونی قرار بگیرد. در بهمن ماه شاخص با افت 4.4 درصدی تا کانال 2 میلیونی عقب نشینی کرد. 

جهش5.9 درصدی در ماه پایانی

در آخرین ماه سال شاخص در مجموع روند صعودی داشت و وضعیت بازار بهبود یافت. شاخص در اسفند ماه تا محدوده 1.9 میلیونی رشد کرد و صعود 5.9 درصدی را پشت سر گذاشت و در 19 روز معاملاتی 9 روز سبزپوش بود.

رکورد بیشترین خروج و ورود پول

بیشترین خروج روزانه پول حقیقی در سال 1402، در روز یکشنبه 17 اردیبهشت رخ داد و رکورد بیشترین ورود روزانه در شنبه 9 اردیبهشت ماه اتفاق افتاد. 

همچنین در مجموع ماهانه، بیشترین خروج پول در تیر ماه‌ ثبت شد و تنها ماه ورود سرمایه در فروردین ماه محقق شد. 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید