رییس کمیسیون اقتصادسلامت اتاق تهران اعلام کرد:

موانع اصلی خرید واکسن کرونا

کدخبر: ۳۸۰۸۴۷
با وجود اینکه بیش از دوماه است ارز لازم برای خرید دارو و مواد اولیه به طرف چینی تحویل داده شده و شرکت های داخلی هم ریال را به بانک های کارگزار داخلی تحویل دادند، اما به دلیل مشکلاتی که در کونلون بانک چین ایجاد شده، هنوز مواد اولیه به کشور وارد نشده است.
موانع اصلی خرید واکسن کرونا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از پایگاه خبری اتاق تهران، محمود نجفی عرب رییس کمیسیون اقتصادسلامت اتاق تهران در خصوص اخبار مشکلاتی که در خرید واکسن کرونا به وجود آمده می گوید:  انتشار اخبار مربوط به خرید واکسن کرونا توسط کشورهای همسایه، افکار عمومی را نسبت به چرایی عدم خرید واکسن خارجی کوید 19 توسط مسئولان حساس کرده است. به چالش های مختلفی برای خرید واکسن اشاره شده است. از جمله عدم تصویب لوایح اف ای تی اف. این مسئله را  تا چه اندازه مانعی در مسیر خرید واکسن کرونا را با مشکل مواجه کرده است.

به گفته نجفی عرب، بسیاری از کشورها واکسن فایزر را خریدند و تا جایی که اطلاع دارم هفت میلیارد دز از این واکسن خریداری شده است اما کشور ما در فهرست خرید واکسن فایزر نیست. براساس آخرین اطلاعاتی که دریافت کردم، ایران 30 میلیون دُز واکسن کرونا را پیش خرید کرده بود، اما مشخص نیست بنابر چه مشکلی هنوز امکان دسترسی به آن وجود ندارد.

  رییس کمیسیون اقتصادسلامت اتاق تهران  معتقد است؛ به هرحال ما در یک سال گذشته واکسن آنفولانزا را هم وارد کردیم و چالش هایی که امروز به آن اشاره می کنند، می توانست واردات این دارو را هم دچار مشکل کند.به نظر من، مانع اصلی در خرید واکسن کرونا، مسئله عدم تصویب این لوایح نیست.

تجفی عرب با اشاره به اینکه ما در سال نزدیک به یک میلیارد دلار دارو از کشورهای مختلف از جمله اروپا و آمریکای شمالی وارد می کنیم عنوان کرد: تاکنون اف ای تی اف برای واردات این داروها مسئله ساز نبوده است، اما به دلیل تحریم ها، در نقل و انتقال پول با مشکلاتی مواجه بودیم و تلاش کردیم از روش های مختلف، کار را پیش ببریم. تحریم به تبع، هزینه های اضافی برای واردکنندگان دارو ایجاد کرده است. به نظر من اگر مسئله اف ای تی اف، مسئله اصلی در خرید واکسن کرونا بود، باید روی واردات دیگر داروها هم اثر می گذاشت.

نجفی عربی در خصوص اینکه مشکلات مختلف به عنوان مانع خرید واکسن خارجی کرونا مطرح شده و ممکن است هر یک به نوعی نقشی در فرایند خرید واکسن ایفا کند، اما پرسشی که مطرح می شود این است که آیا این  اراده خرید واکسن خارجی است که در دولت وجود ندارد؟ در این خصوص  رییس کمیسیون اقتصادسلامت اتاق تهران می گوید: نظرهای مختلفی درباره عدم خرید واکسن کرونا مطرح شده است. بعضی بحث کمبود منابع را مطرح کردند یا اینکه گفتند ایران به موقع برای خرید واکسن از کوکس اقدام نکرده است. البته اراده خرید در وزارت بهداشت وجود دارد. وزارت بهداشت به شدت درصدد تامین واکسن کرونا از شرکت های تولیدکننده در چین، هند و اروپاست.

حال با تمام موارد مطرح شده این سوال مطرح می شود که دلیل اصلی عدم خرید واکسن کرونا چیست؛ در این خصوص نجفی عرب می گوید: به نظر من دلیل اصلی مسئله تامین منابع ارزی و چالش های انتقال پول است، چراکه اکنون واردات انواع دارو و مواد اولیه هم به همین دلیل، دچار مشکل شده است. بیش از دوماه است ارز لازم برای خرید دارو به طرف چینی تحویل داده شده است. شرکت های داخلی هم ریال را به بانک های کارگزار داخلی تحویل دادند اما به دلیل مشکلاتی که در کونلون بانک چین ایجاد شده، هنوز مواد اولیه به کشور وارد نشده است. بانک مرکزی در این مدت تلاش کرده مسیرهای دیگر را دنبال کند اما هنوز به نتیجه نرسیده است.

 به گفته  رییس کمیسیون اقتصادسلامت اتاق تهران، باتوجه به این، به نظر می رسد واردات واکسن کرونا هم دچار چنین چالش هایی است که ناشی از تحریم های بانکی علیه اقتصاد ایران است. هرچند در اتاق بازرگانی تهران و سازمان کسب وکار، از تصویب لوایح اف ای تی اف حمایت می کنیم و خواستار حل ماجرای این لوایح در کشور هستیم، اما درواقع، اف ای تی اف مانع اصلی در واردات واکسن کرونا نبوده است. اصلی ترین مشکل ما تحریم های بانکی است که در دوره های گذشته اعمال شده و در دوره ریاست جمهوری ترامپ، تشدید شده است. اف ای تی اف، مانع اصلی امروز ما نیست هرچند در آینده نزدیک چالش ساز خواهد بود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید