توسعه فلزات غیر آهنی در کنار آهنی ها

کدخبر: ۳۸۴۱۲۲
رئیس هیات عامل ایمیدرواعلام کرد، تولید فلزات غیرآهنی طی 20 سال گذشته، بیش از 120 درصد افزایش داشته است و ما به دنبال توسعه غیرآهنی ها در کنار فلزات آهنی هستیم.
توسعه فلزات غیر آهنی در کنار آهنی ها

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از شاتا؛ وجیه الله جعفری در سومین همایش و نمایشگاه چشم انداز صنایع فلزات غیر آهنی ایران و فناوری های وابسته با نگاهی به تولید و بازار با بیان این مطلب عنوان کرد: طی سال های اخیر، بخش معدن و صنایع معدنی در اقتصاد جایگاه ویژه ای پیدا کرد.

 

وی ادامه داد: افزایش 50 درصدی ارزش افزوده بخش معدن طی 8 سال گذشته، رشد صادرات معدن و صنایع معدنی به ارزش بیش از 8.5 میلیارد دلار در سال، افزایش 23.7 درصدی ارزش سهام شرکت های معدنی و صنایع معدنی در بورس، حاکی از جایگاه و اهمیت بخش معدن و صنایع معدنی در اقتصاد کشور است.

سرعت گرفتن توسعه اکتشاف

رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به موضوع اکتشاف در بخش فلزات اساسی و مهم به عنوان یکی از گام های مهم این سازمان، تصریح کرد: اکتشاف در این سازمان طی سال های اخیر سرعت گرفت.
وی ادامه داد: از نتایج این اکتشافات، شناسایی 759 محدوده امیدبخش است که هر کدام از این ها می تواند به معدن تبدیل شود. پتانسیل های معدنی زیادی در کشور وجود دارد و اکنون بستر استفاده از ذخایر و توسعه اکتشاف آنها وجود دارد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: طبق برآوردها، پیش بینی می کنیم در سال آینده ذخایر مطلوبی از معادن اکتشاف شده در مناطق محروم حاصل کنیم. اکنون یکی دو مورد از این نتایج به قطعیت رسیده و امیدواریم شرکت دیگری در طراز شرکت مس ایجاد کنیم.

وی همچنین اظهار داشت: طرح احیا و فعال سازی معادن کوچک در سال 97 مطرح و از سال 98 اجرایی شد و هدف آن، تبدیل معادن کوچک به ذخایر بزرگ است.

رفع دو مشکل معادن کوچک با مشارکت شرکت های بزرگ

جعفری با اشاره به اینکه معادن کوچک مقیاس از 2 مشکل برخوردارند، گفت: مشکل نخست اینکه با توجه به بررسی های انجام شده، در اغلب معادن واگذار شده، اکتشاف انجام نشده است. همچنین، به دلیل ذخایر پایین، امکان فرآوری در این معادن وجود ندارد.
وی ادامه داد: برای رفع این مساله، می توان با مشارکت شرکت های بزرگ همچون فولاد مبارکه و مس، 10-20 معدن کوچک، را در اختیار آنها قرار داد تا با سرمایه گذاری هایی که انجام می دهند، نسبت به اکتشاف و فرآوری اقدام شود.

واگذاری موفق در شرکت تهیه و تولید

رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه می توان با واگذاری واحدهای کوچک به بخش خصوصی، بهره وری آنها را بالا برد، خاطرنشان کرد: شرکت تهیه و تولید مواد معدنی با واگذاری راهبری برخی واحدهای تابعه، تجربه مطلوبی کسب کرد. به طوری که تولید در این واحدها بیش از 5 برابر، اشتغال 3 برابر و میزان ذخیره نیز 3 برابر شد.
وی ادامه داد: اگر واگذاری به شکل درست اتفاق بیفتد، بخش خصوصی می تواند این واحدها را توسعه دهد.

روند توسعه در زنجیره فلزات غیرآهنی

جعفری با اشاره به افزایشی بودن روند توسعه در زنجیره فلزات غیرآهنی طی چندسال گذشته گفت: رشد تولید طی 8 سال گذشته در بخش کاتد مس67 درصد، شمش آلومینیوم 37 درصد، شمش طلا 200 درصد و شمش روی 30 درصد شده است.
وی افزود: در بخش مس، تا سال 1403 حدود 2 میلیارد و 480 میلیون دلار طرح در حال اجراست که بخشی از این طرح ها به مرحله بهره برداری رسیده است. جعفری ادامه داد: میزان ظرفیت تولید کنسانتره مس در سال جاری، یک میلیون و 180 هزار تن است که در سال آینده این رقم به یک میلیون و 800 هزار تن می رسد.

بسترسازی های جدید برای حضور بخش خصوصی

رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به میزان سر مایه گذاری انجام شده توسط بخش خصوصی گفت: ایمیدرو و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی از سال 93 تاکنون 2.5 میلیارد دلار سرمایه جذب کرده است که بخشی از آنها در حال تکمیل است.
وی ادامه داد: بسترسازی برای حضور بخش خصوصی از قبل در ایمیدرو بوده و در تلاش هستیم این روند را گسترش دهیم و شرایط لازم را تسهیل کنیم. به عنوان مثال، با ایجاد شرکت سهامی عام پروژه، نقدینگی لازم برای اجرای طرح های شرکت های بزرگ را از طریق بورس انجام دهیم.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: از دیگر اقدامات برای توسعه بخش معدن با حضور بخش خصوصی، افزایش سرمایه شرکت های معدنی و صنایع معدنی برای حمایت از معادن کوچک مد نظر است.
وی ادامه داد: حمایت از شرکت های دانش بنیان و استفاده از ایده های جدید برای تدوین راه جدید جهت رسیدن به فعالیت های جدید جزو برنامه های ایمیدرو است.

وضعیت طرح های جامع فلزات غیرآهنی
جعفری با اشاره به تدوین طرح های جامع فلزات در ایمیدرو گفت: در حال حاضر طرح جامع سرب وروی تقریبا به اتمام رسیده است.

همچنین طرح جامع مس در حال اجراست. تدوین طرح جامع طلا آغاز شده و طرح جامع زغال سنگ به اتمام رسیده و در حال اجراست.
وی ادامه داد: این طرح های جامع، معیار اجرایی برای صنایع است و کمک می کند تا بخش خصوصی به عنوان بخش اثرگذار در توسعه بخش معدن و صایع معدنی به نحو مطلوب فعالیت کند.

به دنبال توسعه فلزات غیرآهنی در کنار آهنی ها
رئیس هیات عامل ایمیدرو با اعلام اینکه در ایمیدرو به دنبال توسعه حوزه های غیرآهنی در کنار حوزه های آهنی هستیم،‌ گفت: حوزه معدن و صنایع معدنی اعم از آهنی و غیر آهنی گسترده است. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید