جنجال های یک تصمیم/ مافیای فولاد هشتگ شد

کدخبر: ۳۸۴۰۷۵
علیرضا رزم‌حسینی، طی نامه‌ای نرخ دستوری برای فولاد در بورس کالا را ابلاغ کرده بود. این نامه سرآغاز اعتراض کاربران توییتر نسبت به چنین دستوری بود. بورس کالا زیر بار دستور وزارت صمت نرفت، ارجاع مداخله دستوری در قیمت‌گذاری فولاد به شورای عالی بورس، تمام تصمیمات به نام مردم اما برای پر کردن جیب دلالان و واسطه‌ها بوده‌ است و... از جمله محورهای نوشته‌های کاربران شبکه اجتماعی توییتر در رابطه با این موضوع بود.
جنجال های یک تصمیم/ مافیای فولاد هشتگ شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای اقتصاد، اعلام دارایی‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی، تجمع‌ بازنشستگان در اعتراض به وضعیت معیشتی خود، صحبت‌های نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در رابطه با اینکه حقوقی‌ها نباید مثل مردم عادی عمل کنند که یک سهام را خریداری کرده و نوسانات ایجاد کرده و پس از مدتی سهام‌ خود را خارج کرده و مشکلات ایجاد کنند بلکه باید به فکر منافع و مصالح کشور باشند از جمله موضوعاتی بود که دیروز گعده فعالان حوزه بورس در شبکه‌های اجتماعی درباره آن صحبت می‌کردند.

یکی دیگر از موضوعاتی هم که توجه کاربران را جلب کرده بود، صحبت‌های حسن قالیباف اصل، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار بود.

رزم حسینی

او یک روز بعد از اینکه علیرضا رزم حسینی، وزیر صمت در جلسه ستاد تنظیم بازار کشور گرانی‌ها را گردن بورس انداخت و گفت برخی از افزایش قیمت‌ها به خاطر قیمت پایه‌ای است که در بورس انجام شده است، بیان کرد که بورس و علی الخصوص بورس کالا عامل گرانی‌ها نیست و این سوال را مطرح کرد که بازاری که قیمت‌ها در آن پایین است، چطور می‌تواند عامل گرانی باشد؟

مافیای فولاد هشتگ شد

وزیر صمت از ابتدای این هفته به واسطه صحبت‌هایش حسابی سوژه کاربران شبکه‌های اجتماعی شده است. دیروز اما این ماجرا بیشتر از روزهای گذشته همه‌گیر شد. ماجرا از وقتی شروع شد که اسکن نامه وزیر صمت دولت حسن روحانی در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان تلگرام دست به دست شد. در این نامه علیرضا رزم‌حسینی، طی نامه‌ای نرخ دستوری برای فولاد در بورس کالا را ابلاغ کرده بود. این نامه سرآغاز اعتراض کاربران توییتر نسبت به چنین دستوری بود.

چند ساعت بعد اما نامه‌ای دیگر هم منتشر شد. نامه‌ای که مربوط به قائم مقام بورس کالا بود که در آن خطاب به معاون معدنی وزارت صمت، تغییر قیمت محصولات فولادی را نپذیرفته بود و درخواست وزارت صمت را به دبیرخانه شورای عالی بورس ارجاع داده بود.

این جدال وقتی وارد شبکه اجتماعی توییتر شد، جنبه گسترده‌تری به خود گرفت و کاربران با استفاده از مطالب تند و تیزی در رابطه با چنین اقدامی در صفحه‌های خود نوشتند و البته وزیر صمت دولت دوازدهم هم از این انتقادها بی نصیب نماند.

کاربران با گلایه از آنچه در بازار کالاهای مصرفی و قیمت‌های سر به فلک کشیده آنها می‌گذرد، خطاب به وزیر صمت می‌نوشتند که کاش به جای اینکه زیر بار فشار برود و برای زیر سوال بردن سرمایه‌گذاری مردم در بورس تلاش کند، به فکر قیمت محصولات مصرفی روزانه مردم بود. اعتراض‌ها فقط در حوزه گعده کاربران عادی و فعالان بورس خلاصه نشد و در شبکه اجتماعی توییتر  نیز به خوبی دیده می‌شد.

در همین رابطه حسین سلاح ورزی، فعال اقتصادی هم در توییتر خود نوشت: «راه حل مشکل ناشی از توزیع رانت و سوبسید در بالادست،دخالت در بازار پایین دست برای ادامه دادن توزیع رانت و سوبسید نیست جناب وزیر صمت. رانت و سوبسید بالادست را قطع، حقوق ملت را استیفا و از نظم طبیعی بازار محافظت کنید.»

بورس کالا زیر بار دستور وزارت صمت نرفت، ارجاع مداخله دستوری در قیمت‌گذاری فولاد به شورای عالی بورس، تمام تصمیمات به نام مردم اما برای پر کردن جیب دلالان و واسطه‌ها بوده‌ است و... از جمله محورهای نوشته‌های کاربران شبکه اجتماعی توییتر در رابطه با این موضوع بود.

گلایه رئیس دولت از سیاه نمایی در بورس

دیروز حسن روحانی، رئیس دولت دوازدهم در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی بار دیگر درباره بورس و سرمایه‌داران این حوزه صحبت کرد. او البته این بار، جدای از امیدهایی که در صحبت‌هایش نسبت به سرمایه‌گذاری در حوزه بورس به مخاطبانش می‌دهد، نیم نگاهی گلایه آمیز هم نسبت به آنچه در بورس می‌گذرد داشت.

روحانی جدای از اینکه گفت دولت حامی سرمایه‌گذاران است، بیان کرد که هیچ سرمایه‌گذاری که به‌طور قانونی فعالیت می‌کند، نباید احساس ناامنی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کند.

بخش مهم صحبت هایش به گمان کاربران شبکه اجتماعی اینجا بود که بیان کرد: «سیاه‌نمایی و عملیات روانی تخریبی در بخش اقتصاد از جمله در بورس و نوسانات ارزی با هدف دلسردی و انفعال بخشی از جامعه سرمایه‌داران و فعالان اقتصادی است.»

اما چون روز گذشته دغدغه کاربران حوزه بورس ماجرایی بود که در موضوع قیمت‌گذاری فولاد اتفاق افتاده بود خیلی به صحبت‌های رئیس دولت توجهی نشد. اما تک و توک بودند افرادی که در صفحه‌های خود با اشاره به نامه وزیر صمت برای تعیین نرخ دستوری فولاد در بورس کالا، صحبت‌های حسن روحانی را متناقض با رفتار وزرایش معرفی می‌کردند.

یکی دیگر از موضوعات در این بخش هم پاسخ به رئیس دولت در رابطه با نبود سیاه نمایی در حوزه بورس بود. مساله‌ای که در این بخش مطرح می‌شد این بود که سرمایه داران حوزه بورس برای دلسرد بودن، اصلا نیازی به سیاه‌نمایی و عملیات روانی ندارند.

به اعتقاد این افراد با اوضاع و احوالی که در بورس پیش آمده و زیر سوال رفتن وعده‌ها و امیدهایی که دولت در رابطه با حمایت از بورس به سهامداران خرد داده بود، مردم بدون سیاه نمایی نسبت به بورس دلسرد هستند.

گمانه‌زنی درباره جزئیات خرید خانه در بورس

از وقتی بحث عرضه مسکن در بورس مطرح شد، جدای از کاربرانی که درباره خوب بودن یا نبودن این موضوع در صفحه‌های خود می‌نوشتند و درباره اظهارنظرهای مسوولان درباره این موضوع صحبت می‌کردند، عده‌ای از کاربران درباره چگونگی خرید و فروش خانه در بورس می‌نوشتند.

نوشته‌هایی که اکثرا زبان طنز داشت. این نوشته‌ها هرچند که تعدادشان زیاد بود اما پاسخ مناسبی به آنها داده نمی‌شد.

بالاخره دیروز، مدیر مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالا در رابطه با جزئیات خرید خانه در بورس مطرح کرد که در زمان سررسید اوراق، سرمایه گذار یا واحد انتخابی خود را تحویل خواهد گرفت یا پول اوراق را بر اساس قیمتی که کارشناس تعیین می‌کند، اخذ خواهد کرد.

او همچنین بیان کرد که سازندگان معمولی و دولت می‌توانند ناشر این اوراق باشند. درواقع هر فردی که به‌عنوان سازنده قصد پیش فروش دارد، می‌تواند وارد این سیستم شود.

البته باید به این موضوع اشاره شود که هرچند برخی از افراد پاسخ چگونگی خرید و فروش خانه در بورس کالا را با وجود این صحبت‌ها گرفتند، اما مطرح شدن دوباره عرضه مسکن در بورس، بار دیگر باعث شد که این مساله بین کاربران مطرح شود که اساسا انجام این کار، به نفع مردم است یا خیر.

هرچند به علت مثبت بودن شاخص بورس، خیلی از افراد به این موضوع توجه نکردند اما این دومین بار در این هفته بود که موضوع عرضه مسکن در بورس در شبکه‌اجتماعی توییتر مطرح می‌شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید