شوک بایدن به نفت آمریکا

کدخبر: ۳۸۸۱۰۰
رییس جمهور دموکرات آمریکا بمحض روی کار آمدن، وعده هایی که در راستای مقابله با تغییرات اقلیمی و حفظ محیط زیست داده بود، عملی کرد و تولیدکنندگان نفت و گاز این کشور را غافلگیر ساخت.
شوک بایدن به نفت آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز از ایسنا، جو بایدن، رییس جمهور آمریکا چند ساعت پس از به قدرت رسیدن، به وعده های انتخاباتی خود عمل کرد و مجوز خط لوله نفت کی استون ایکس ال را لغو کرد. همان روز وزارت کشور ملزم شد که تنها سران سازمان می توانند مجوزهای حفاری جدید را در دو ماه آینده تایید کنند. قرار است بایدن در روزهای آینده به اقدامات بیشتری دست زده و فروش لیزینگ نفت و گاز در زمینهای فدرال را که آمریکا ۱۰ درصد از تولیدش را از آنها دارد، معلق کند.

این اقدامات باعث سقوط ارزش سهام تولیدکنندگان نفت شد و فشار خون فعالان این صنعت را بالا برد. فرانک ماکیارولا، نایب رییس سیاسی در موسسه امریکن پترولیوم در این باره گفت: در نخستین روزهای دولت جدید، آنها به اقداماتی دست زده اند که به اقتصاد آسیب زده و به قیمت مشاغل آمریکایی تمام می شود. ما نگرانیم و همه باید در این کشور نگران باشند.

دستور وزارت کشور که اواخر روز چهارشنبه امضا شد، فرایند صدور مجوز را به مدت ۶۰ روز تا روی کار آمدن مدیریت جدید تغییر می دهد.

صنعت نفت اتفاقات اخیر را نشانه بدی می داند. مقامات انرژی نگرانند که تصمیمات مربوط به صدور مجوز فنی به جای رگولاتورهای متخصص در این زمینه، توسط کسانی گرفته شود که منصوبین سیاسی هستند و نگرانند که مجوزها یا تغییر آنها برای فعالیتهای حفاری فعلی به تاخیر خواهد افتاد. بعلاوه برخی نخستین اقدامات بایدن را مقدمه ای برای اقدامات گسترده تر می دانند.

در حالی که وعده های بایدن و اقداماتش برای عمل کردن به آنها تهدیدی برای برخی از تولیدکنندگان نفت آمریکا به شمار می رود اما با محدود کردن عرضه، از قیمتهای نفت پشتیبانی می کند.

اقدامات دولت بایدن در نخستین روزهای فعالیتش نشان دهنده تغییر چشمگیر از روند در پیش گرفته شده در دوران دونالد ترامپ برای تسریع صدور مجوزهای حفاری و گشایش زمینهای بیشتر برای حفاری نفت است و تغییر مسیر در انتخابات مقامات کاملا مشخص است. در دوران ترامپ، رگولاتور حفاری فراساحلی در وزارت کشور اسکات آنجل، یکی از متحدان نفتی باسابقه و مقام سابق لوییزیانا بود که به دنبال سرعت بخشیدن به مجوزدهی پروژه های نفتی خلیج مکزیکو پس از فاجعه "دیپ واتر اوریزون" در سال ۲۰۱۰ بود. در مقابل، یکی از نخستین کسانی که بایدن در دفتر مدیریت انرژی اقیانوسی استخدام کرد که بر لیزینگ نفت فراساحلی و مزارع بادی نظارت می کند، ماریسا نودل، فعال سابق در گروه دوستان زمین است.

بایدن در مبارزات انتخاباتی خواستار حذف سوختهای فسیلی شده و قول داده بود مجوزدهی جدید نفت و گاز در زمینهای فدرال را متوقف می کند. تولیدکنندگان نفت نگران سال گذشته با پیش بینی محدودیتهای بیشتر در دوران بایدن، مجوزهای لیزینگ و حفاری زیادی را دریافت کرده اند. اما اقدامات ناگهانی اخیر بسیاری را در این صنعت غافلگیر کرد و باعث تماسهای تلفنی وحشت زده شد چرا که لابی کنندگان و وکیلان به دنبال برنامه ریزی اقدام بعدی بودند. آنها در حال تدوین راهبردهایی از جمله دعوی قضایی هستند و هر گونه اهرم سیاسی که می توانند برای جلوگیری از ممنوعیت گسترده لیزینگ بکار ببرند، بررسی می کنند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، اما فعالان محیط زیست خوشحال هستند و می گویند ممانعت از توسعه سوخت فسیلی در زمینهای فدرال اقدام لازمی برای مقابله با انتشار گازهای گلخانه ای عامل تغییرات اقلیمی است. طبق گزارش سازمان زمین شناسی آمریکا، نفت، گاز و زغال سنگی که از زمینها و آبهای فدرال استخراج می شود در حدود ۲۴ درصد از انتشار دی اکسید کربن آمریکا سهم دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید