پایان مهلت دریافت جواز برای دستگاه‌های ماینینگ

صدور جواز رسمی برای 1536 دستگاه ماینر

کدخبر: ۳۸۸۸۹۳
با پایان مهلت پیش بینی شده برای ثبت قانونی دستگاههای ماینینگ (5 بهمن) وزارت صمت اعلام کرد، در این مدت در مجموع 4 هزار و 65 درخواست ثبت شده است که از این تعداد هزار و 536 درخواست کننده عوارض خود را پرداخت کرده اند.
صدور  جواز رسمی برای 1536 دستگاه ماینر

به گزارش اقتصادنیوز؛ با افزایش استفاده از دستگاههای ماینر قاچاق در کشور طرح ثبت قانونی این دستگاهها در دستور کار متولیان امر قرار گرفت؛ بر این اساس وزارت صنعت، معدن و تجارت به استخراج‌کنندگان رمزارز برای ثبت قانونی دستگاه‌های ماینینگ تا ۵ بهمن ماه فرصت داد تا نسبت به دریافت مجوز فعالیت اقدام کنند، همچنین این وزارتخانه اعلام کرده که در خصوص مراکز دارای جواز تاسیس استخراج رمزارز نیز متقاضیانی که قصد واگذاری دستگاه‌ها را دارند تا پنجم اسفندماه فرصت دارند تا با بارگذاری مدارک موردنظر در سامانه بهین‌یاب، ماینرهای غیرقانونی یا ضبط ‌شده خود را تعیین تکلیف کنند.

براساس مهلت در نظر گرفته شده و براساس آمار منتشره از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت از 28 آبان سال گذشته تا 5 بهمن سال جاری در مجموع دو هزار و 122 متقاضی برای دریافت مجوز در سامانه وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت نام کرده اند که از این تعداد برای 1569 درخواست ثبت شده است.

داده های اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان دهنده آن است که در مهلت پیش بینی شده برای اظهار دستگاههای ماینر نیز در مجموع 4 هزار و 65 درخواست ثبت شده است که از این تعداد هزار و 536 درخواست کننده عوارض خود را پرداخت کرده اند و به این طریق مراحل خوداظهاری خود را تکمیل کرده اند و می توانند به صورت قانونی به استخراج بیت کوین بپردازند.   

براساس اعلام این وزارتخانه ثبت نام کنندگان تا 5 بهمن مهلت داشتند تا نسبت به پرداخت و حقوق و عوارض دولتی، دریافت مجوز فعالیت از وزارت متبوع و یا اعلام فهرست مراکز دارای جواز تاسیس استخراج رمز ارز برای متقاضانی که قصد واگذاری دستگاه ها را دارند اقدام کنند  و این فرصت امکان تمدید نخواهد داشت. با این شرایط می توان گفت 5 بهمن ماه پایان تعیین تکلیف ماینرها و بارگذاری مدارک توسط متقاضیان در سامانه بهین یاب محسوب می شود و درخواست کنندگانی که عوارض خود را پرداخت نکرده اند در همچنان بلاتکلیف خواهند ماند.

براساس گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت اکثر مجوزها فاقد پیشرفت فیزیکی بوده و ابطلال شده اند و با این شرایط از میان جوازهای صادره 18 مورد برای دریافت پروانه بهره برداری ثبت نام کرده اند که از این میان دو مورد موفق به دریافت مجوز شده اند. با توجه به پروانه های بهره برداری صادره می توان گفت مجموع ظرفیت پروانه های بهره برداری صادره به 5 هزار ترهاش برثانیه معادل تقاضای 0.1 مگاوات است.

بیشترین درخواست به کدام استان ها رسید؟

داده های اعلام شده از سوی وزارت صمت بیشترین درخواست ثبت شده از سوی  استان‌‎ های  خراسان رضوی با 251 فقره (18 درصد کل جوازها)،  تهران با 148 فقره (11 درصد کل جوازها)، استان زنجان با 109 فقره (8 درصد کل جوازها)، استان آذربایجان شرقی با 108 فقره (8درصد کل جوازها) و استان آذربایجان غربی با 95 فقره (7درصد کل جوازها) جواز تأسیس بیشترین درخواست را برای اخذ جواز داشته اند.  

براساس اعلام وزارت نیرو، با 21 بنگاه به میزان 310 مگاوات قرارداد منعقد شده است که 7 واحد از آن ها در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مستقر هستند و برای هیچ پروانه بهره برداری در سامانه بهین یاب صادر نشده است.

وزارت صنعت، معدن و تجارت در این طرح این موضوع را نیز در نظر گرفته است که اکثر دریافت کنندگان جواز تاسیس، از قبل دستگاههای قاچاق داشته اند و پس از طی شدن مراحل خود اظهار امکان دریافت پروانه بهره برداری خواهند داشت.

چگونگی محاسبه هزینه برق

به گفته هرمز سلیمانی معاون دفتر سرمایه‌گذاری و امور طرح‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت،  نرخ برق غیریارانه‌ای بر اساس مصوبه هیأت وزیران برای این کار به نرخ متوسط صادراتی 965 تومان برای هر کیلووات – ساعت در نظر گرفته‌شده که بالغ‌بر 14برابر نرخ برق صنعتی است. البته تخفیف‌های تعرفه‌ای فنی نظیر ولتاژ اتصال و تخفیف مصرف در ماه‌های غیرگرم نیز توسط وزارت نیرو اعمال می‌شود که نرخ را در هشت ماه غیرگرم به 480 تومان (بیش از 7 برابر نرخ برق صنعتی) می‌رساند و تمام مصرف‌کنندگان اعم از ایرانی و غیرایرانی مشمول پرداخت این نرخ برق غیررایانه‌ای هستند.

آیا مجوز برای سایر کشورها صادر شده

 سلیمانی درباره این‌که کدام کشورها اکنون برای استخراج بیت‌کوین در کشور مجوز دریافت کرده‌اند گفت: صرفاً دارندگان شماره شناسه ملی اعم از اشخاص حقوقی و حقیقی امکان دریافت مجوز در سامانه را دارند.

 به گفته سلیمانی، البته بر اساس دستورالعمل صدور مجوز فعالیت استخراج رمزارز که سال گذشته صادرشده، اشخاص غیرایرانی در قالب اشخاص حقوقی امکان سرمایه‌گذاری دارند که بر اساس اطلاعات سامانه، تعداد سرمایه‌گذاران غیر ایرانی در این زمینه در مقابل متقاضیان ایرانی ناچیز است.

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید