پایگاه خبری اتاق ایران گزارش می‌دهد

جایگزینی موقت مرز میلک به جای دوغارون

کدخبر: ۳۹۳۱۴۲
به دلیل حادثه روز بیست‌وپنجم در گمرک اسلام‌قلعه ولایت هرات افغانستان مرز میلک به طور موقت جایگزین مرز دوغارون شده است. در آتش‌سوزی روز شنبه، ۳۰۰ تا ۶۰۰ کامیون دچار حریق شده و میزان خسارتن مشخص نیست.
جایگزینی موقت مرز میلک به جای دوغارون

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اتاق بازرگانی ایران؛  پایانه مرزی میلک به عنوان مرز جایگزین دوغارون انتخاب شد. به‌گفته ایوب کرد، مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان حادثه آتش‌سوزی روز بیست‌وپنجم در گمرک اسلام‌قلعه ولایت هرات افغانستان، باعث توقف تردد از مرز دوغارون و بروز مشکلات متعدد برای تجار در آن مرز شده است.

به گفته کرد، با توجه به اهمیت خاص پایانه مرزی میلک انتظار می‌رود در روزهای آتی بیشتر کالاهای صادراتی و ترانزیت برای ورود به کشور افغانستان به سمت این پایانه مرزی سرازیر شوند. روزانه بیش از ۳۰۰ دستگاه کامیون صادراتی و ترانزیتی از پایانه مرزی میلک به عنوان تنها مرز رسمی سیستان و بلوچستان با کشور افغانستان تردد می‌کند که این اداره کل به منظور پذیرش کامیون‌های تجاری مرز دوغارون آمادگی دارد با افزایش ساعت کاری و نیرو این ظرفیت را به دو برابر افزایش داده تا خدمات مطلوب به تجار و صادر کنندگان ارائه شود.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای سیستان و بلوچستان گفت: نزدیکی مرز میلک به بندر چابهار، کاهش هزینه و زمان حمل و نقل و واقع شدن در دالان ترانزیتی محور شرق و همچنین گسترش تجارت بین ایران و افغانستان و توسعه اقتصادی منطقه از جمله ویژگی‌های این پایانه مرزی است که می‌توان از آن به بهترین نحو برای توسعه اقتصادی استان استفاده کرد.

سخنگوی گمرک هم در این باره می‌گوید: در آتش‌سوزی روز شنبه، ۳۰۰ تا ۶۰۰ کامیون دچار حریق شد. بازگشایی مسیر و تخلیه محوطه مرتبط با گمرک ایران و هدایت کامیون‌ها به پنج کیلومتری مرز باعث شده بیش از ۲۰۰۰ کامیون از مهلکه دور بشوند و دچار حریق نشوند.

میزان خسارت چقدر است؟ سید روح‌الله لطیفی، سخنگوی گمرک ایران درباره میزان خسارت وارده به مبادلات تجاری گفته است: عمده کامیون‌هایی که در اسلام‌قلعه هستند مخصوص حمل گاز و افغانستانی هستند. زیرا محموله‌ها در بازارچه مرزی و بندر اقتصادی تخلیه و بارگیری مجدد به روش ترانشیپ (حمل و نقل محموله به مقصد میانی و سپس به مقصد اصلی) انجام می‌شود. بالای ۸۰ درصد کامیون‌های حادثه اسلام‌قلعه افغانستانی و ۲۰ درصد ایرانی بودند.

لطیفی گفته: تا زمانی که لکه‌گیری‌های آتش به صورت کامل انجام نشود نمی‌توان آمار دقیقی از میزان خسارات وارده اعلام کرد اما طبق اعلام تنها یکی از شرکت‌های حمل سوخت بیش از ۳۰۰ کامیون دچار حریق شدند، بنا بر برآورد احتمال می‌رود بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ کامیون باز سوخت و کالا دچار حریق شده باشند.

او درباره تخلیه منطقه اقتصادی و بازارچه ایران هم گفته: این مناطق بنا بر جنبه احتیاطی تخلیه شدند تا در صورتی که حریق به مناطق مرتبط با ما سرایت کرد، خسارت جانی نداشته باشیم.

لطیفی بازگشت به شرایط عادی روابط تجاری گمرک دوغارون را منوط به زمانی که طرف افغانستانی امکان انجام تشریفات گمرکی را داشته باشد اعلام کرد. از طرفی سیدحسین سلیمی، رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان گفته است: انتقال کالاها از طریق ریل قطار مشکلی ندارد و فعلاً ما گزارشی از محل و میزان خسارت نداریم.

دوغارون یکی از مهم‌ترین مرزهای صادراتی ایران و مهم‌ترین مرز زمینی افغانستان برای ارتباط با دنیای خارج به‌ویژه اروپا و کشورهای حوزه خلیج‌فارس است. این مرز یکی از مهم‌ترین معبرها در مسیرهای ترانزیتی مهم جهان از جمله کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال- جنوب و کریدور حمل‌ونقل اروپا، قفقاز، آسیا، کریدور ۱۶ هزار کیلومتری جاده ابریشم و کریدور ریلی و بزرگراه آسیایی است. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید