در دیدار معاون وزیر امور خارجه ازبکستان با رئیس اتاق ایران مطرح شد

ترسیم برنامه پنج ساله تجاری میان ایران و ازبکستان

کدخبر: ۳۹۸۳۱۱
به گزارش اقتصادنیوز، در دیدار معاون وزیر امور خارجه ازبکستان با غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران ضمن تشریح مهم‌ترین حوزه‌های همکاری مشترک میان ایران و ازبکستان، تاسیس شرکت‌های مشترک مورد توجه قرار گرفت.
ترسیم برنامه پنج ساله تجاری میان ایران و ازبکستان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اتاق بازرگانی ایران؛  فرقت صدیقوف، معاون وزیر امور خارجه ازبکستان که همراه با هیاتی به ایران سفر کرده است، با غلامحسین شافعی، رئیس و محمدرضا کرباسی، معاون امور بین‌الملل اتاق ایران، با هدف شناسایی رفع موانع تجاری دو کشور و توسعه همکاری‌ها دیدار و گفت‌وگو کرد.

 او در این نشست از هدف‌گذاری ازبکستان برای افزایش تجارت با ایران ظرف 5 سال آتی خبر داد و ابراز امیدواری کرد تا حجم تجارت ایران و ازبکستان در این مدت به یک میلیارد دلار رسد.

صدیقوف با اشاره به رشد قابل توجه شرکت‌های سرمایه‌گذاری در ازبکستان، به تشریح مهم‌ترین ظرفیت‌های همکاری پیش روی ایران و ازبکستان پرداخت و در همین راستا، گردشگری، کشاورزی، معدن، داروسازی، تکنولوژی را به عنوان مهم‌ترین حوزه‌هایی معرفی کرد که برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون وزیر امور خارجه ازبکستان، برگزاری نمایشگاه‌های خارجی را یکی از مهم‌ترین ابزارهای تحقق همکاری‌های مشترک ایران و ازبکستان معرفی کرد و همچنین تاسیس شرکت‌های مشترک اقتصادی را به عنوان یکی دیگر راهکارهای تقویت همکاری‌ها مورد توجه قرار داد.

تاسیس کمیته مشترک اقتصادی

در ادامه غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران با تاکید بر پیشینه روابط اقتصادی و اجتماعی ازبکستان، نظام جدید ازبکستان و قوانین و سیاست‌های تشویقی  را که در این ترکیب جدید برای سرمایه‌گذاران خارجی در نظر گرفته شده مورد توجه قرار داد.

او همچنین با اشاره به شاخص‌های ده‌گانه سهولت انجام کسب و کار، تاکید کرد: رتبه‌های کسب شده از سوی ازبکستان در هریک از شاخص‌های مذکور، حاکی از پیشرفت این کشور است و از طرفی حضور موفق ازبکستان در مجامع بین‌المللی، گام مهمی برای این کشور محسوب می‌شود که نقش مهمی در توسعه مناسبات اقتصادی با کشورهای مختلف از جمله ایران ایفا می‎‌کند.

شافعی افزود: در شرایط فعلی، فعالان اقتصادی ایران علاقه‌مند به توسعه روابط خود با طرف‌های ازبکی هستند و کشاورزی، دارو، تجهیزات پزشکی، مسکن، خودرو و حمل‌ونقل از جمله مهم‌ترین حوزه‌های همکاری مشترک هستند که باید مورد توجه فعالان اقتصادی ایران و ازبکستان قرار گیرد.

رئیس اتاق ایران همچنین با تاکید بر توسعه‌ همکاری‌های مشترک ایران و ازبکستان در منطقه اوراسیا، لازمه تحقق این موضوع را تاسیس شرکت‌های مشترک عنوان کرد.

او همچنین به تاسیس کمیته مشترک اقتصادی ایران و ازبکستان در اتاق ایران اشاره کرد و با شرح اقدامات این کمیته از زمان تاسیس، ابراز امیدواری کرد تا هرچه سریع‌تر اتاق مشترک بازرگانی ایران و ازبکستان هم به زودی شکل گیرد.

رفع مشکلات حمل‌ونقل، تعرفه‌های گمرکی، صدور ضمانت‌نامه‌های خدمات فنی و مهندسی و تشکیل کمیته داوری از دیگر نکاتی بود که غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران خواستار عملیاتی شدن آن‌ها با همکاری طرفین ایرانی و ازبکی شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید