رئیس‌کل گمرک اعلام کرد

رشد ۱۴۲درصدی تجارت خارجی ایران در نیمه بهار 1400

کدخبر: ۴۱۵۰۵۴
آمار تجاری ایران در دو ماه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 142درصد رشد کرد.
رشد ۱۴۲درصدی تجارت خارجی ایران در نیمه بهار 1400

به گزارش اقتصادنیوز؛ مهدی میراشرفی رئیس‌کل گمرک با اعلام این خبر افزود: در اردیبهشت امسال یک‌میلیون و ۸۴۱ هزار تن کالا از قلمرو ایران ترانزیت شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۴۲ درصد رشد داشته است.

رشد میراشرفی گفت: این افزایش، حاکی از بهبود وضعیت عبور کالا از مرزهای گمرکی، کاهش محدودیت‌های کرونایی و کمتر شدن تأثیر تحریم‌ها است.

براساس اظهارات مطرح شده از سوی رییس کل گمرک در اردیبهشت ماه امسال ۲۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن کالای صادراتی و وارداتی به ارزش ۱۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بین ایران و سایر کشورها مبادله شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۶.۶ درصد و ۳۸ درصد رشد را تجربه کرده است.

از سوی دیگر در این مدت ۱۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار از ایران به کشورهای مختلف جهان صادر شد که بخش عمده آن شامل بنزین، پلی‌اتیلن، متانول، شمش آهن و فولاد و صنایع فولادی بوده است.

براساس داده های اعلام شده این حجم از کالاهای صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن ۱۷ درصد و ارزش ۴۸ درصد رشد را نشان می‌دهد.

ارزیابی های صورت گرفته نشان دهنده آن است که صادرات ایران به چین در مدت زمان مورد بررسی برابر با چهار میلیون و ۶۰۰ هزار تن است که به لحاظ ارزشی ۲ میلیارد دلار و افزایش ۱۷ درصدی داشته و به لحاظ وزنی با افزایش ۷۴ درصدی همراه بوده است.

به گفته رییس کل گمرک ایران، صادرات به عراق برابر با سه میلیون و ۱۰۰ هزار تن به ارزش ۹۵۳ میلیون دلار بوده که کاهش ۱۸ درصدی به لحاظ وزن و ۱۳ درصدی به لحاظ ارزش بوده است، همچنین صادرات به امارات برابر با ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن به ارزش ۸۴۹ میلیون دلار بوده که با افزایش ۹ درصدی به لحاظ وزنی و ۲۵ درصدی به لحاظ ارزشی همراه بوده است.

 میراشرفی در ادامه در خصوص آمار صادرات ایران به ترکیه نیز افزود: آمار صادرات ایران به ترکیه ۳۸۴ هزار تن به ارزش ۳۸۸ میلیون دلار بوده که افزایشی ۱۴ درصدی داشته و به لحاظ  وزنی ۱۷۲ درصد رشد داشته است،‌ همچنین حجم تجاری ایران به افغانستان ۹۱۱ هزار تن برآورده شده که۳۶۵ میلیون دلار ارزش داشته است.

از سوی دیگر داده های اعلام شده نشان دهنده آن است که  این پنج کشور در مجموع ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا به ارزش چهار میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار از ایران وارد کردند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن ۶۸ درصد و ارزش ۷۳ درصد کل صادرات ایران را شامل می‌شود.

همچنین در این مدت پنج میلیون و ۳۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار از کشورهای مختلف دنیا به ایران وارد شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن ۱۶.۵ درصد کاهش و از نظر ارزش ۲۹.۵ درصد افزایش داشته است.

از جمله کالای واراتی در مدت زمان مورد بررسی می توان به  تلفن همراه، ذرت دامی، روغن آفتابگردان، کنجاله، گندم، دانه سویا، برنج، جو، شکر و روغن خام سویا اشاره کرده که مهم‌ترین اقلام وارداتی در این مدت را به خود اختصاص داده اند.  این ۱۰ قلم کالا در مجموع دارای سه میلیون و ۷۰۰ هزار تن وزن و ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار ارزش بودند و ۶۹.۵ درصد وزن و ۳۳ درصد ارزش کل واردات را به خود اختصاص دادند.

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید