عوامل موثر بر بهره‌وری؛

12عامل موثر در بهبود اقتصاد ایران

کدخبر: ۴۲۱۰۸۵
بهره وری رمز توسعه و یکی از پایه های اصلی در رقابت بین اقتصاد کشورها محسوب می شود.
 12عامل موثر در بهبود اقتصاد ایران

به گزارش اقتصادنیوز؛  بهره‌وری را می توان یکی از مهم ترین عوامل در رشد مستمر اقتصادی، دانست اما در اقتصاد ایران، چه عواملی بر بهره وری موثر است و چه بخشی باید برای بهره وری هرچه بیشتر در اقتصاد تلاش کند؟

دراین خصوص می توان به 12 عامل موثر بهره وری اشاره کرد، عواملی که می توانند بهبود بهره‌وری در بنگاههای تولیدی را به همراه داشته باشند.

براساس ارزیابی اتاق بازرگانی تهران؛ سرمایه انسانی را می توان عامل اول اثرگذار در بهبود بهره‌وری دانست این عامل بیشترین اثر را در بهره وری دارد. آموزش، سطح رفاه و بهداشت کشورها از جمله عوامل اثرگذار بر توسعه سرمایه انسانی است. بنابراین اگر کشوری برای افزایش بهره وری برنامه ای دارد، باید در آن برنامه برای رفع نیازهای مادی انسان ها، ایجاد بستر برای آموزش و پیشرفت در سطح بهداشتی جوامع، نظام انگیزشی برای تشویق، تلاش کند.

دومین عامل پس از سرمایه انسانی اندازه دولت بیشترین اثر را در بهره‌وری دارد. براساس مبانی نظری و مطالعات تجربی، اختلاف های بسیاری در مورد میزان دخالت دولت دراقتصاد و اثر آن بر بهره وری وجود دارد. اما در اقتصادهایی مثل اقتصاد ایران با ضعف تاریخی در انباشت سرمایه، ایجاد همه زیرساخت ها برای توسعه سرمایه انسانی، تحقیق و توسعه و کیفیت حکمرانی به اندازه زیادی به میزان و نحوه دخالت دولت در اقتصاد بستگی دارد. بنابراین صرف نظر از کیفیت ارائه خدمات دولتی(بحث های مربوط به خوب یا بد بودن دخالت دولت در اقتصاد)، با کاهش هزینه های دولت به دلیل کاهش هزینه های سرمایه گذاری، تحقیق و توسعه و افت شاخص توسعه انسانی، بهره وری هم به طور منفی متاثر می شود.

از درآمد نفتی می توان به عنوان سومین عامل اثرگذار بر بهره‌وری در اقتصاد ایران یاد کرد. باتوجه به وابستگی اقتصاد ایران به درآمدهای نفتی، و به عبارت صحیح تر، وابستگی درآمدهای دولتی به نفت، می توان گفت بسیاری از خدمات اساسی مانند هزینه های تحقیق و توسعه، سرمایه انسانی، ایجاد زیرساخت ها و سرمایه گذاری های کلان، حفظ نظم، تامین حقوق مالکیت در بهره وری موثر است. به همین دلیل، تلاش برای کوچک کردن حجم دولت در اقتصاد ایران، در کوتاه مدت به کاهش بهره وری منجر می شود اما در بلند مدت، بر درآمدهای دولتی و نفتی اثر مثبت دارد.

اما چهارمین عامل به درجه باز بودن اقتصادها باز می گردد، اما چگونه؟ در اقتصادهای باز، حجم بالای واردات کالاهای واسطه ای که از آثار آن سرریز دانش و فناوری است، به ارتقای بهره وری کمک می کند.

 عامل بعدی اثرگذار بر شاخص بهره‌وری، اقتصاد دانشی است. شاخص اقتصاد دانشی از دو متغیر هزینه های تحقیق و توسعه و میزان ثبت اختراع تشکیل شده است. بررسی پژوهشگران نشان می دهد افزایش هزینه های تحقیق و توسعه به شدت بر متغیر بهره وری موثر است.

از سوی دیگر عامل فساد از جمله عواملی است که بر نظام انگیزشی انسان به طور مستقیم اثر دارد. بنابراین کنترل فساد را می توان از متغیرهای اثرگذار بر بهره وری دانست.

در کنار عوامل مذکور از قوانین و حاکمیت قانون دو متغیر اثرگذار دیگر بر بهره‌وری است. از آنجایی که این متغیرها بر کیفیت حکمرانی اجتماعی اثر دارند، بهره وری را هم تغییر می دهند. بهبود این شاخص ها به معنای بهبود کیفیت خدمات در اقتصاد ایران است و به افزایش انگیزه انسانی برای کار و تلاش و صرف بهتر هزینه های دولت کمک می کند. در نهایت سطح بهره وری اقتصاد کشور با حاکمیت قانون افزایش پیدا می کند.

اما دسترسی به اینترنت، از متغیرهایی اثرگذار بر بهره‌وری است. اما از چه مسیری؟ تجارت نوین و توسعه بازارهای داخلی به اینترنت وابسته است. هم چنین سرریز دانش در اقتصادها از مسیر توسعه اینترنت است. بنابراین افزایش دسترسی به اینترنت از عوامل موثر در انباشت دانش است که به رشد بهره وری می انجامد.

نهمین عامل بر توسعه راه ها و ارتباطات فیزیکی بر بهره‌وری اثر دارد. به این معنا که هرچه دسترسی فیزیکی و حمل و نقل توسعه پیدا کند، بهره وری هم در اقتصادها بیشتر می شود.

از دیگر عوامل می توان به دستمزد، سرمایه فیزیکی، سرمایه گذاری مستقیم خارجی اشاره کرد.

پژوهشگران می گویند وزن همه عوامل موثر بر بهره وری به یک میزان نیست. برای مثال دستمزد و سرمایه فیزیکی از متغیرهای سنتی موثر بر رشد بهره وری است که اثر آن در اقتصادها رو به کاهش  است اما اندازه و حجم دولت اثر بسیاری بر رشد بهره وری دارد. با توجه به حجم بالای دولت در اقتصاد ایران، نقش دولت در بهبود وضعیت بهره وری انکار ناشدنی و البته اصلی تر از دیگر بخش هاست. پژوهشگران توصیه کردند دولت برای بهره وری بیشتر، کاهش هزینه ها را دنبال نکند، بلکه کارایی و اثربخشی هزینه ها را پی بگیرد.

دیگر وظیفه مهم دولت برای افزایش بهره وری، توسعه اینترنت و افزایش دسترسی افراد بیشتری از جامعه به اینترنت است.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید