واکسن‌های کووید تولید شده در افریقا به اروپا صادر می‌شود

واکسن جانسون اند جانسون مقابل افریقا

کدخبر: ۴۳۴۰۲۳
شرکت جانسون اند جانسون در حال ارسال دوز واکسن از افریقای جنوبی به دیگر نقاط جهان است.
واکسن جانسون اند جانسون مقابل افریقا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اتاق بازرگانی تهران ؛ این شرکت در حالی اقدام به این صادرات واکسن از افریقا کرده که کشورهای آفریقایی منتظر دوزهای بیشتری هستند که سفارش داده‌اند. طی قرارداد محرمانه‌ای که توسط روزنامه نیویورک‌تایمز بررسی شده است، آفریقای جنوبی ملزم شده است که از حق خود برای اعمال محدودیت‌های صادراتی در مورد واکسن‌ها صرف‌نظر کند.

واکسن کووید جانسون اند جانسون یکی از مهم‌ترین سلاح‌های افریقا در برابر ویروس کرونا بوده است. این شرکت مستقر در نیوجرسی موافقت کرده است که واکسن‌های ارزان‌قیمت خود را به‌اندازه کافی بفروشد تا در نهایت یک‌سوم از ساکنان قاره آفریقا واکسینه شوند. ازآنجایی‌که این واکسن تا حدی توسط یک تولیدکننده آفریقای جنوبی تولید می‌شود، این امیدواری وجود داشت که این دوزها با سرعت بیشتری به آفریقایی‌ها برسند. اما این اتفاق رخ نداده است.

آفریقای جنوبی هنوز منتظر دریافت اکثریت‌قریب‌به‌اتفاق 31 میلیون دوز واکسنی است که از جانسون اند جانسون سفارش داده است. در حال حاضر تنها دو میلیون دوز واکسن جانسون اند جانسون تزریق شده است.

این مسئله، دلیل کلیدی است که کمتر از 7 درصد از مردم آفریقای جنوبی به طور کامل واکسینه شده‌اند. این کشور توسط نوع دلتای کووید ویران شده است.

هم‌زمان به گفته مدیران جانسون اند جانسون و تولیدکننده افریقای جنوبی Aspen  و همچنین سوابق صادرات دولت آفریقای جنوبی نشان می‌دهد که جانسون اند جانسون میلیون‌ها دوز واکسن که در آفریقای جنوبی بسته‌‌بندی شده‌اند را به اروپا صادر کرده است.

گلندا گری، دانشمند آفریقای جنوبی که به رهبری آزمایش بالینی جانسون اند جانسون در آنجا کمک کرده است، می‌گوید که این شرکت‌ها باید ارسال دوز به کشورهای فقیرتر که در تولید آنها دخیل بوده‌اند را در اولویت قرار دهند.

او ادامه داد: مثل این است که کشوری برای جهان غذا درست می‌کند اما این غذا به کشورهای با درآمد بالا صادر می‌شود، درحالی‌که این کشور سازنده همچنان گرسنه مانده است.

بسیاری از کشورهای غربی واکسن تولید داخل را برای خود نگه‌داشته اند. اما حالا دوزهای واکسن که در افریقای جنوبی تولید شده هم به اروپا صادر می‌شود. طی قرارداد محرمانه‌ای که توسط روزنامه نیویورک‌تایمز بررسی شده است، آفریقای جنوبی ملزم شده است که از حق خود برای اعمال محدودیت‌های صادراتی در مورد واکسن‌ها صرف‌نظر کند. پوپو ماجا، سخنگوی وزارت بهداشت آفریقای جنوبی گفت که دولت از الزامات مندرج در قرارداد راضی نیست. او گفت هیچ اختیاری به دولت داده نشده و گفته شده یا قرارداد را امضا کنید یا واکسن نداشته باشید.

جانسون اند جانسون همواره به دنبال ارسال واکسن‌های ساخته شده در شرکت Aspen آفریقای جنوبی بوده است. اما هرگز مشخص نکرده است که واقعاً چند دوز صادر شده است.

سوابق صادراتی که توسط تایمز بررسی شده نشان می‌دهد که جانسون اند جانسون در ماه‌های اخیر 32 میلیون دوز واکسن ارسال کرده است، اگرچه این تعداد کاملی از صادرات واکسن را نشان نمی‌دهد.

سخنگوی وزارت بهداشت آلمان گفته است که آلمان در ماه آوریل واکسن‌هایی که توسط Aspen تولید شده را دریافت کرده است. به گفته وزارت بهداشت اسپانیا هم این کشور در ماه‌های ژوئن و ژوئیه، بیش از 800 هزار دوز واکسن وارد کرده‌اند.

منتقدان می‌گویند این کمبود در آفریقای جنوبی تا حدودی نشان‌دهنده عدم توازن قدرت میان یک شرکت غول‌پیکر و یک کشور مستأصل است.

به گفته فاطیما حسن، وکیل حقوق بشر در آفریقای جنوبی، میزان نامتناسب قدرتی که جانسون اند جانسون اعمال کرده، واقعاً نگران‌کننده است.

پل استوفلز، مدیر علمی جانسون اند جانسون هم می‌گوید کارخانه Aspen بخشی از یک شبکه تولید است که در آن واکسن‌ها به طور معمول برای تولید، بازرسی کیفیت و تحویل بین کشورها ارسال می‌شوند. ما تلاش می‌کنیم تا جایی که می‌توانیم آفریقای جنوبی را در اولویت قرار دهیم.

Aspen مسئول آخرین مرحله تولید واکسن است، فرایندی که به آن پرکردن و تکمیل می‌گویند. این شرکت مقادیر زیادی از واکسن را دریافت می‌کند و آن را درون ویال‌ها می‌ریزد و سپس برای بازرسی و تحویل نهایی بسته‌بندی می‌کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید