عضو انجمن صنفی کارفرمایان و تولید کنندگان ماکارونی

علت کاهش کیفیت ماکارانی

کدخبر: ۴۳۶۴۴۱
طی سالهای اخیر تولیدکنندگان ماکارونی در کشور به دلیل بالابردن حجم تولید و افزایش سطح کیفیت محصولات خود توانستند سهم قابل توجهی در بازرهای منطقه به دست آوردند، سهمی که طی یکسال گذشته به دلایل مختلف از دست رفته است.
علت کاهش کیفیت ماکارانی

به گزارش اقتصادنیوز ؛  اما سوالی که در این میان مطرح می شود این است که چه عواملی موجب شده تا شاهدی افت کیفیت و در نتیجه افت تولید گندم در کشور باشیم؟

 در این خصوص سید یاسر میراحمدی عضو انجمن صنفی کارفرمایان و تولید کنندگان ماکارونی معتقد است کمبود تولید گندم درووم موجب شده تا تولیدکنندگان به استفاده از گندم های معمولی برای تولید ماکارانی روی آورند که این امر بر کیفیت ماکارانی های تولیدی اثر گذار بوده است.  

عضو انجمن صنفی کارفرمایان و تولید کنندگان ماکارونی در نشست خبری به اشاره به اینکه در ایران قبلا گندم درووم که مخصوص تولید ماکارونی است کشت می شد، گفت: تا چندی پیش در استان های خوزستان و فارس گشت گندم درووم انجام می شد اما که در شرایط کنونی این زمین ها به گشت برنج اختصاص پیدا کرده اند، به همین دلیل آرد ویژه ای ماکارونی باید از طریق واردات تامین شود که این امر نیز برای تولید کننده مقرون بصرفه نیست.

اما سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که چرا که در داخل کشور تولید گندم درووم افزایش پیدا نمی کند و یا سرمایه گذاری خاصی در این خصوص در کشور صورت نمی گیرد تا شاهد افت کیفیت ماکارانی های داخلی نباشیم. به گفته فعالان این بخش طی سالهای اخیر تولیدکنندگان این بخش تلاش بسیاری کردند تا توانستند به بازارهای صادراتی دست پیدا کنند اما در حال حاضر و به دلیل افت کیفیت این بازارها در حال از دست رفتن است.

وی در ادامه افزود: در شرایط کنونی یکی از عمده چالش های تولیدکنندگان ماکارونی به سهمیه گندم باز می گردد، چرا که در اغلب موارد گندم تخصیص یافته نمی تواند پاسخگوی نیاز تولیدکنندگان باشد. به گفته عضو انجمن صنفی کارفرمایان و تولید کنندگان ماکارونی   گندم پایه با قیمت 2 هزار و 700 تومان در اختیار تولیدکنندکان قرار می گیرد و این رقم برای گندم درووم 5 هزار 500 توما است.  

 وی افزود: گندم یارانه را دولت با نرخ 2700 تومان به تولیدکنندگان می دهد، اما در حال حاضر گندم به اندازه ظرفیت تولید در اختیار تولیدکننده ها قرار نمی گیرد، به همین دلیل آنها مجبور هستند بخشی از نیاز خود را از بازار آزاد تامین کنند و در بسیاری مواد نیاز تولیدکنندگان گندم معمولی را در تولید ماکارانی جایگزین گندم درووم می کنند که این امر افت کیفیت گندم را به همراه دارد.

به گفته عضو انجمن صنفی کارفرمایان و تولید کنندگان ماکارونی عدم استفاده از گندم مخصوص موجب شده تا بسیاری از بازارهای صادراتی منطقه را از دست بدهیم،‌ بطوریکه برخی از شرکتهای تولیدکننده ماکارانی حاصا از گندم درووم سهمیه  را به بازارهای صادراتی اختصاص می دهند.

میراحمدی در خصوص درباره تاثیر گرانی های اخیر بر تولید ماکارونی در ایران گفت: در حال حاضر ظرفیت تولید ماکارونی در ایران یک میلیون و دویست هزار تن است و در شرایط کنونی حدود 750 هزار تن از این محصول تولید می شود، زیرا هزینه تولید در ایران به دلیل افزیش قیمت مواد بسته بندی، حمل و نقل و نیروی انسانی بالا رفته است، اما قیمتی که سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان سال 99 تعیین شده تا کنون تغییری نکرده است، به همین دلیل تولید صرفه اقتصادی چندانی ندارد و باعث شده که سهم ایران از بازار جهانی ماکارونی به 7 دهم درصد برسد این در حالی است که سهم ترکیه از این بازار حدود 10 درصد است.

او با تاکید بر اینکه سرانه مصرف ماکارونی در ایران 6 کیلو است این در حالیاست که سرانه کشورهای اروپایی 26 کیلو است، تصریح کرد: در ایران برنج جزو نخستین محصولات در سید کالایی خانوار است، اما در کشورهای اروپایی بیشترین تقاضا برای ماکارونی وجود دارد، از طرف دیگر در سال های اخیر تورم و کاهش قدرت خرید باعث کاهش تقاضایی مصرف در یران شده است و مصرف کننده ها بیشتر به سمت مصرف نان رفته اند.

عضو انجمن صنفی کارفرمایان و تولید کنندگان ماکارونی با اشاره به اینکه مشکلاتی که در شرایط کنونی برای تولید و تامین سرمایه در گردش وجود دارد باعث شده که تولیدکننده های ماکارونی بخشی از بازارهای صادراتی خود را از دست بدهند، گفت: در شرایط کنونی در ایران 22 ارگان دولتی و خصوصی برای صادرات محصولات تصمیم می گیرند، این در حالی است که در دنیا تنها یک ارگان برای قوانین و مقررات صادرات تصمیم گیری می کند، به همین دلیل در ایران صدور مصوبات و دستورالمل های بخشی صادرات کالا را تحت تاثیر قرار داده است.

میراحمدی با تاکید بر اینکه تامین آرد با کیفیت کمک می کند تا شرکت ها بتوانند ارزآوری بیشتری از طریق صادرات ماکارونی و ... داشته باشند، گفت: به طور قطع اختصاص سهمیه گندم وارداتی برای توسعه صادرات می تواند یک راه حل موثر باشد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید