مدیرکل دفتر همکاری‌های بین‌الملل گمرک ایران اعلام کرد

عبور مراودات ایران و اوراسیا از مرز 1.6 میلیارد دلار

کدخبر: ۴۳۶۹۳۷
بر اساس گزارش معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران، صادرات کالایی ایران به همه طرف‌‌های تجاری اوراسیا در ثلث نخست 1400 در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، افزایش یافته و در مقابل واردات ایران از این کشورها به استثنای قرقیزستان و روسیه، با کاهش همراه بوده است.
عبور مراودات ایران و اوراسیا از مرز 1.6 میلیارد دلار

به گزارش اقتصادنیوز ؛ حسین کاخکی مدیرکل دفتر همکاری‌های بین‌الملل گمرک ایران اعلام کرد که حجم مبادلات تجاری ایران با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا در چهار ماهه اول سال جاری با ۹۳ درصد افزایش در ارزش، از یک میلیارد و ۶۰0 میلیون دلار فراتر رفته است. 

 به گفته کاخکی، در چهار ماهه اول سال جاری صادرات کشورمان به کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا بالغ بر ۳۵۸ میلیون دلار شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴۶ درصد رشد داشته است.

اما براساس ارزیابی های صورت گرفته کشورهای مقصد صادراتی در این مدت به ترتیب شامل «فدراسیون روسیه» با مبلغ ۱۸۸ میلیون و ۹۲۶ هزار دلار، «ارمنستان» با ۸۳ میلیون و ۴۳ هزار دلار، «قزاقستان» با ۵۳ میلیون و ۳۹۵ هزار دلار، «قرقیزستان» با ۲۴ میلیون و ۲۹۴ هزار دلار و «بلاروس» با ۶ میلیون و ۵۷۸ هزار دلار بوده‌اند.

به گزارش گمرک، کاخکی در ادامه عنوان کرد: در همین مدت واردات کشورمان از کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا به یک میلیارد و ۲۵۲ میلیون دلار رسیده است.

به گفته وی در مدت یاد شده، به ترتیب فدراسیون روسیه با مبلغ یک میلیارد و ۶۲ میلیون و ۷۲۳ هزار دلار، قزاقستان با ۱۷۸ میلیون و ۷۲۲ هزار دلار، بلاروس با هشت میلیون و ۲۹۰ هزار دلار، ارمنستان با ۲ میلیون و ۲۳۹ هزار دلار و قرقیزستان با ۲۱۶ هزار دلار اولین تا پنجمین مبدا کالاهای وارداتی کشورمان بوده‌اند.

در همین رابطه، معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران طی گزارشی به جزییات بیشتری از تجارت کالایی ایران و کشورهای حوزه اوراسیا پرداخته است. بر اساس این گزارش، طی 4 ماهه نخست 1400  در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، صادرات کالایی ایران به همه طرف‌‌های تجاری اوراسیا افزایش یافته و در مقابل واردات ایران از این کشورها به استثنای قرقیزستان و روسیه، با کاهش همراه بوده است.

طی مدت مورد بررسی، تراز تجاری ایران با همه کشورهای اوراسیا به جز روسیه، به نفع ایران، مثبت بوده ضمن اینکه کسری تراز تجاری با روسیه نیز در مقایسه با مدت مشابه سال 1399، کاهش یافته است.

 این گزارش در ادامه آورده است که در مجموع، برآیند تحولات مزبور منجر به بهبود 49 درصدی کسری تراز تجاری ایران با گروه اوراسیا طی 4 ماهه نخست سال 1400 شده است؛ هر چند به نظر می‌رسد در تیر ماه 1400، تراز تجاری ایران با کشورهای عضو این اتحادیه در مقایسه با خرداد 1400 کمی تضعیف شده است.

  صادرات و واردات ایران به اوراسیا طی 4 ماهه نخست 1400 نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب با افزایش 38 درصدی و کاهش 8 درصدی همراه بوده و به 333 میلیون دلار و 472 میلیون دلار رسیده است.

در این گزارش آمده است که عمده اقلام صادراتی ایران به کشورهای این منطقه شامل محصولاتی چون میوه‌های خوراکی، سبزیجات و نباتات، مواد پلاستیکی و چدن و آهن و فولاد بوده است. همچنین چربی‌ها و روغن‎های حیوانی یا نباتی، گندم، چوب و اشیای چوبی، دیگ بخار و ماشین‌آلات و وسایل مکانیکی جزو اقلامی است که ایران از کشورهای حوزه اوراسیا خریداری کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید