ساحت جدید برای تامین منابع غذایی ایران

آمادگی «مالی» برای کشت فراسرزمینی کشاورزان ایرانی

کدخبر: ۴۶۰۹۸۰
اقتصادنیوز: مدیر کل آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه جمهوری مالی اعلام کرد آماده پذیرش شرکت‌های ایرانی برای کشت فراسرزمینی هستیم.
آمادگی «مالی» برای کشت فراسرزمینی کشاورزان ایرانی

به گزارش اقتصادنیوز ؛ کشت فراسرزمینی در دنیا راه میانبری برای توسعه کشاورزی محسوب می شود و بسیاری از کشورها بیش از یک دهه است که بخش اعظمی از محصولات کشاورزی مورد نیاز خود را از این طریق تامین می کنند. اما در ایران با وجود برخی مشکلات از جمله مشکلات سیاسی تا کنون این طرح در کشور اجرایی نشده است. اما در شرایط کنونی که بحران کم آبی در کشور به چالش بزرگی بدل شده است. بطوریکه چندی پیش علی وکیلی مدیر کل دفتر واردات گمرک ایران در نامه ای به گمرکات کشور آیین نامه اجرایی واردات محصولات کشاورزی و دامی از محل کشت فراسرزمینی را به گمرکات کشور اعلام کرد. اعلام آیین نامه اجرایی باز کردن برخی از گره ها موجب شد تا زمینه سفر کشاورزی ایران به آن سوی آب ها فراهم شود.

ماه نحس بیت کوین!

حال محمود محمد آربی، مدیر کل آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه جمهوری مالی، با حضور در اتاق بازرگانی تهران با حسام‌الدین حلاج، معاون امور بین‌الملل اتاق بازرگانی تهران دیدار و گفت‌وگو کرد، با دعوت از شرکت‌های ایرانی برای کشت فراسرزمینی در مالی، تاکید کرد که این کشور برای واگذاری زمین‌های مناسب و آب لازم برای کشاورزی به شرکت‌های ایرانی آمادگی کامل دارد.

مدیر کل آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه جمهوری مالی در این نشست با تاکید بر ظرفیت بالای همکاری دو کشور تاکید کرد که کشورش برای فعالیت اقتصادی شرکت‌های ایرانی بوروکراسی پیچیده‌ای ندارد و از همین لحظه برای پذیرش همکاری بنگاه‌های ایرانی آمادگی کامل دارد.

محمود محمد آربی گفت: کشور مالی سومین اقتصاد بزرگ شمال‌غرب آفریقاست اما متاسفانه روابط اقتصادی مالی و ایران در سطح روابط سیاسی بین دو کشور نیست؛ در حالی که در حوزه‌های کشاورزی، معدنی و صنایع دستی ظرفیت‌های زیادی برای همکاری دو کشور وجود دارد.

او به طور مشخص با اشاره به توان بالای مالی در کشاورزی گفت: مالی آماده پذیرش شرکت‌های ایرانی برای کشت فراسرزمینی است. روند این کار ساده است و من هم‌اکنون به شما اطمینان می‌دهم آماده هرگونه همکاری برای واگذاری زمین و آب به شرکت‌های ایرانی هستم.

آربی ادامه داد: مالی با وجود دو رودخانه بزرگ، از آب فراوانی برخوردار است و زمین مناسب برای کشاورزی نیز فراهم است. وزرات کشاورزی و نهادهای مسوول در مالی این آمادگی را دارند که طی قراردادی از همین امروز زمین و آب را به شرکت‌های ایرانی برای کشت محصول واگذار کنند.

مدیرکل آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه مالی با اشاره به فعالیت دیگر کشورها در این حوزه به لیبی اشاره کرد که هم‌اکنون 100هزار هکتار زمین در اختیار گرفته و بانک جهانی نیز وسعت زیادی از زمین‌های کشاورزی را برای کشت محصول در دست دارد.

محمد آربی هم‌چنین از نیاز کشورش به کودهای شیمیایی برای کشاورزی اعم از کودهای فسفات و اوره خبر داد و گفت: من همین الان یک سفارش 260هزار تنی کود اوره برای یک شرکت از مالی دارم. اگر تولیدکنندگان ایرانی آماده باشند می‌توانند با شرکت‌های مالی برای صادرات کودهای شیمیایی قرارداد ببندد.

مساله نقل و انتقال پول باید حل شود

در ادامه این نشست، معاون امور بین‌الملل اتاق بازرگانی تهران با اشاره به حجم پایین روابط اقتصادی دو کشور، این مساله را ناشی از عدم شناخت طرفین دانست و بر فعال شدن روابط اتاق‌های بازرگانی دو طرف تاکید کرد.

حسام‌الدین حلاج افزود: به‌تازگی برخی اتاق‌های بازرگانی از استان‌های مختلف مالی با اتاق تهران مکاتبه کرده و برای همکاری اعلام آمادگی کرده‌اند. ما نیز آماده‌ایم تا با برگزاری وبینارهای تخصصی و تبادل هیات‌های تجاری فضای مناسبی برای آشنایی فعالان اقتصادی دو کشور فراهم کنیم.

او هم‌چنین با اشاره به صحبت‌های مدیرکل آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه مالی تاکید کرد که تشکل‌های حوزه کشاورزی و کشت فراسرزمینی و هم‌چنین حوزه صادرات فرآورده‌های پتروشیمی این آمادگی را دارند که برای تامین نیازهای مالی و هم‌چنین توسعه همکاری‌های دو کشور فعالیت کنند. حلاج ادامه داد: با این حال مهمترین مساله نقل و انتقال پول است و باید برای این مساله نیز توافقی بین دو طرف صورت بگیرد که با وجود تحریم‌ها، مشکلی در این زمینه برای شرکت‌های ایرانی پیش نیاید.

نمایشگاه اختصاصی ایران در مالی

حسین طالشی، سفیر ایران در مالی، نیز در این نشست با اشاره به به مناسبات سیاسی خوب جمهوری اسلامی ایران و جمهوری مالی در چهار دهه گذشته، عنوان کرد که روابط اقتصادی و تجاری دو کشور مطلوب نیست و به موازات روابط سیاسی، رشد نکرده است.

او با اشاره به تلاش سفارت برای افزایش حجم مراودات اقتصادی و صنعتی بین دو کشور، اعلام کرد که با فروکش کردن خطر همه‌گیری کرونا یک نمایشگاه اختصاصی در باماکو، پایتخت مالی، در اکتبر 2022 برپا می‌شود که در آن کالاها و صنایع ایران به نمایش گذاشته می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید