کشورهای اروپایی به دنبال کاهش وابستگی به انرژی

شناسایی آثار حمله روسیه به اوکراین بر اقتصاد جهان

کدخبر: ۴۸۶۲۲۰
اقتصادنیوز: جنگ اوکراین چه تاثیری بر اقتصاد جهانی و سازمان همکاری اقتصادی و توسعه(OECD ) داشته؟ ارزیابی جدید از تاثیرات جنگ اوکراین بر اقتصاد جهانی نشان از آن دارد که آثار کلیدی جنگ اوکراین به صورت گسترده ترین بحران آوارگان برای اروپا در دوره پس از جنگ دوم جهانی رخ خواهد داد.
شناسایی آثار حمله روسیه به اوکراین بر اقتصاد جهان

به گزارش اقتصادنیوز ؛ ارزیابی ها نشان از آن دارد که با وجود اینکه روسیه و اوکراین اقتصادهای کوچک و متوسط محسوب می شوند، اما آثار این جنگ بر اقتصاد جهانی در حوزه های امنیت غذایی، امنیت انرژی و کمبود برخی فلزات نمایان خواهد بود. پیش بینی‌ها حکایت از آن دارد که تاثیرات این جنگ بر اقتصاد جهانی در قالب کاهش یک درصدی تولید ناخالص جهانی و افزایش 2 درصد تورم احتمال رخ خواهد کرد. البته این پیش بینی منوط به تداوم جنگ خواهد بود.  

کشورهای اروپایی به دنبال کاهش وابستگی به انرژی

از سوی دیگر این نکته را نیز باید در نظر گرفت که جنگ اوکراین مشکلات وابستگی به انرژی وارداتی از روسیه را برای اروپا آشکار کرد. بطوریکه دولت‌های اروپایی نیازمند در پیش گرفتن سیاست های جدیدی برای کاهش وابستگی به انرژی روسیه هستند.

ارزیابی ها نشان دهنده آن است که با توجه به اینکه سهم روسیه در صادرات کشورهای توسعه یافته اندک است. بحران پیش آمده آسیب های جدی به صادرات این کشورها نمی زند. بطوریکه ارزیابی ها تنیدگی اندک اقتصادهای پیشرفته به اقتصاد روسیه (به استثنای حوزه انرژی) را نشان می دهد. از همین رو غرب به جز حوزه انرژی سایر بخش های اقتصاد روسیه را تحریم کرده است.

1

تاثیر جنگ اوکراین بر بازارها

آثار کلیدی جنگ اوکراین عمدتا در افزایش قیمت و کمبود کالاهایی که این دو کشور در آنها موقعیتی ویژه دارند رخ خواهد داد. روند اثر کوتاه مدت جنگ بر کالاهایی همچون نیکل، گندم و غلات را که این دو کشور تولید کننده های کلیدی محسوب می شوند می توان از جمله آثار کلیدی این جنگ دانست.

گزاش مرکز پژوهشهای اتاق بازرگانی ایران نشان دهنده آن است که میزان وابستگی کشورهای منتخب به واردات گندم از اوکراین و روسیه بر مبنای آمارهای 201۹ بر اثر جنگ بر صادرات گندم روسیه و اوکراین عمدتا در خارج از اروپا احساس خواهد شد. در این خصوص می توان به این نکته اشاره کرد که طیفی از کشورهای آسیایی و خاورمیانه ای بیشترین وابستگی را به گندم وارداتی از اوکراین و روسیه دارند و در این میان موقعیت تونس، اسراییل، مصر و ترکیه از سایر کشورها بحرانی تر خواهد بود.

جدول 4

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید