گفت‌وگو با محمدمهدی بهکیش، اقتصاددان

نفع و ضرر اتاق بازرگانی بر کل جامعه اثرگذار است

کدخبر: ۵۸۱۵۰۷
اقتصادنیوز: هرچند پرونده انتخابات اتاق بازرگانی 28 خرداد ماه بسته شد، اما حواشی این انتخاب هنوز تمام نشده و با این شرایط این پرسش مطرح می شود که اتاق بازرگانی چه نفع و ضرری برای اقتصاد کشور دارد. در این خصوص محمدمهدی بهکیش معتقد است، تنها راهی که اتاق ایران در دوره دهم دارد اینکه بتوانند از پشتوانه فکری قوی و محکم فعالان اقتصادی، تجار، کارشناسان، سیاست‌گذاران و صنعتگران استفاده کنند تا بتوانند راه‌حلی برای عبور از موانع و مشکلات اقتصادی تدوین کنند.
نفع و ضرر اتاق بازرگانی بر کل جامعه اثرگذار است

محمدمهدی بهکیش، اقتصاددان می‌گوید: اتاق ایران در این دوره باید بتواند از پشتوانه فکری فعالان اقتصادی، کارشناسان و صنعتگران استفاده کند تا بتواند با وفاق و همدلی راه‌حل‌هایی را برای عبور از موانع و مشکلات اقتصادی تدوین کند.

 بهکیش با یادآوری اهمیت جایگاه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، می‌گوید: روز بیست‌وهشتم خردادماه انتخابات هیات رئیسه اتاق ایران برگزار شد، من فکر می‌کنم رئیس جدید اتاق ایران خیلی تصمیم مهمی گرفت که وارد عرصه رقابت شود. دلیلش هم این است که وضعیت اقتصاد کشور، وضعیت نابسامانی است و به‌نوعی دست‌وپای فعال اقتصادی، تاجر و اعضای هیات رئیسه اتاق بازرگانی برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور بسته است.

بهکیش در گفت و گو با اقتصادنیوز ، با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور عنوان کرد: تنها راهی که اتاق ایران و اعضای هیات رئیسه اتاق ایران در دوره دهم دارند اینکه بتوانند از پشتوانه فکری قوی و محکم فعالان اقتصادی، تجار، کارشناسان، سیاست‌گذاران و صنعتگران استفاده کنند. همچنین در این دوره باید از ظرفیت کارشناسی کشور استفاده شود تا بتوانند با وفاق و همدلی راه‌حل‌هایی را برای عبور از موانع و مشکلات اقتصادی تدوین کنند.

«برجام2» حزب اقتصادی می‌خواهد/ نسخه بهکیش برای اجرایی شدن برجام2

او معتقد است: ما مدت‌هاست که از اهمیت حکمرانی خوب می‌گوییم و اینکه رد سایه حکمرانی خوب خیلی از نارسایی‌های اقتصادی حل می‌شود؛ اتاق بازرگانی ایران یک نهاد بسیار مهم و اثرگذار اقتصادی است که می‌توانیم الگوی حکمرانی خود را در اینجا اجرا کنیم.

به عقیده بهکیش، راه‌حل موجود برای حکمرانی خوب در اتاق ایران، شفافیت و کار کارشناسی است و مطبوعات پایه اصلی این تصمیم به شمار می‌روند.

این اقتصاددان به اهمیت مطبوعات و رسانه‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: من معتقدم که رسانه‌ها می‌توانند مشکلات اقتصادی کشور را به‌دقت رصد کرده و آن را در معرض دید عموم قرار دهند؛ اگر در این دوره اتاق بازرگانی ارتباط نزدیکی با رسانه‌ها داشته باشد، حتماً می‌تواند از خوراک فکری این گروه هم استفاده کنند. اتاق ایران باید از همه ظرفیت‌های موجود در کشور برای تدوین راه‌حل‌های معطوف به مشکلات استفاده کند.

 او با تأکید بر اینکه حفظ استقلال و شان اتاق، تاثیر مهمی در منافع اقتصادی و ملی دارد، می گوید: هرچند اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نماینده منافع فعالان اقتصادی و صاحبان کسب‌وکارهاست؛ اما منافع این افراد، فقط نفع شخصی نیست و تأمین این منافع در نفع جمع است.

بهکیش تأکید می‌کند: کسب‌وکارهای موجود در کشور مجموعه‌ای به‌هم‌پیوسته هستند که با دولت، جامعه و درنهایت با اتاق بازرگانی در ارتباط‌اند و وقتی گفته می‌شود «اتاق باید منافع اعضایش را تأمین کند»، به‌نوعی منافع اعضا یعنی منافع کسب‌وکارهای کل کشور. البته عده‌ای به‌اشتباه فکر می‌کنند معنای این حرف پشتیبانی از فرد و گروه است، درحالی‌که ما باید نگاه ملی، توسعه‌ای و درازمدت داشته باشیم. تجارت، صنعت، اتاق بازرگانی و همه تشکل‌های اقتصادی با جامعه عجین شده‌اند و از نفع و ضررشان همه جامعه متضرر می‌شود. برای همین باید اتاق بازرگانی باید از صنعت و صنعت‌گر، تاجر و تجارت حمایت کند و همه ارکان جامعه مسیر را برای اتاق بازرگانی هموار کنند.

او ادامه می‌دهد: اصل اول این است که باید اقتصاد رونق پیدا کند، اشتغال ایجاد شود، تورم کاهش یابد، روابط بین‌الملل درست شود و تعاملات بانکی انجام شود و در همه این‌ها باید از نظر و نگاه اتاق ایران و فعالان اقتصادی استفاده شود. به‌هرحال اگر بخواهیم تورم پایین داشته باشیم باید کالای بهتر و باقیمت مناسب‌تر تولید شود. زمانی کالای بهتر و باقیمت مناسب‌تر تولید می‌شود که افراد چشم‌انداز رشد داشته باشند. باید از همه ظرفیت‌ها بهره گرفت.

بهکیش تأکید می‌کند: من حدود 30 سال در اتاق ایران مشغول به کار بوده‌ام و معتقدم باید از اتاق بازرگانی هم به‌صراحت مطالبه‌گری کرد. اتاق باید بتواند برای نقدها و نظرهای خود پشتوانه علمی و فکر داشته باشد. اتاق ایران باید ارتباط خود را با مطبوعات منسجم و منظم کند تا اگر بخش خصوصی طرحی، نقدی یا لایحه‌ای را پیگیری می‌کند و در مسیر آن مشکلاتی پیش می‌آید با افکار عمومی و سیاست‌گذار مطرح کند. اتاق ایران باید ابزار گفت‌وگو با دولت را داشته باشد.

او تأکید می‌کند: اتاق باید بتواند راه گفت‌وگو، مذاکره و تعامل با دولت را باز کند؛ البته خواسته مهم بخش خصوصی هم به رسمیت شناختن شدن استقلال و نظرات کارشناسی‌اش است. در سایه این گفت‌وگوهاست که می‌توان از بهبود محیط کسب‌وکار گفت و برای حل مشکلات آن تلاش کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید