کلید دار تخت جمشید؛ پوشش انتخابات اتاق بازرگانی ایران

نتیجه انتخابات ریاست اتاق بازرگانی/ سلاح ورزی رئیس شد

کدخبر: ۵۸۰۸۳۲
اقتصادنیوز: امروز دهمین دور انتخابات هیات رئیسه اتاق بازرگانی پس از انقلاب برگزار شد. در این انتخاباتی که روند برگزاری آن تا دقیقه نود در ابهام بود، حسین سلاح‌ورزی به ریاست اتاق ایران برگزیده شد.
نتیجه انتخابات ریاست اتاق بازرگانی/ سلاح ورزی رئیس شد

به گزارش اقتصادنیوز ، ساختمان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران است که چندی وقتی است صفت کشاورزی را نیز به خود اضافه کرده امروز شاهد برگزاری انتخاباتی دیگر برای مشخص شدن هیات رئیسه این نهاد متمول بخش خصوصی است. ساختمانی که در اواخر دهه 40 بنایش در خیابان تخت جمشید قدیم گذاشته شد و با وجود آنکه نیم قرن از عمر آن می گذرد کماکان در خیابان طالقانی فعلی میزبان فعالان اقتصادی است. این ساختمان دهمین هیات رئیسه خود پس از انقلاب را قرار است امروز بشناسد.

*****

تا عصر روز شنبه نیز مشخص نبود آیا انتخابات برگزار می شود یا نه؟ سرانجام عصر روز قبل دعوت نامه ها برای خبرنگاران ارسال شد دلیل سردرگمی به فهرست نهایی نامزدها بر می گشت. از روزهای قبل زمزمه هایی در خصوص رد صلاحیت برخی نامزدها شنیده می شود. کسانی که از گذشته لابی سنگین کرده بودند تا بتواند کرسی ریاست را به دست بیاورند. برخی با استناد به نامه حراست وزارت صمت اعتقاد داشتند چهره های مثل حسین سلاح روزی امکان شرکت در انتخابات را ندارند. در مقابل معاون حقوقی اتاق با استناد به قانون، مرجع اظهار نظر برای احراز صلاحیت ها را وزارت اطلاعات می دانست و اعتقاد داشت با توجه به سکوت این نهاد تمامی افراد ثبت نام کرده حق نامزدی دارند.

به همین دلیل انتخابات امروز با این علامت سئوال بزرگ قرار است برگزار شود، ابهامات و علامت سئوال ها چند ساعت مانده به برگزاری انتخابات به اوج رسید. آنجایی که در کنار چهره هایی چون یونس ژائله و احد عظیم زاده نام صمد حسن زاده رئیس پیشین اتاق تبریز نیز برای نامزدی ریاست شنیده شد. ظاهرا او وارد انتخابات شده تا جای خالی چهره های تایید نشده را بگیرد. دیشب سه متینگ انتخاباتی در سه نقطه تهران برگزار شد یونس ژائله در هتل اسپیناس و حسین پیرموذن در هتل اسپیناس پلاس. نشست سوم انتخاباتی را هم احد عظیم زاده میزبانی می کرد.

در مجموع از خبرها بر می آید که شش نفر قرار است امروز بر سر کرسی ریاست اتاق ایران با یکدیگر رقابت می‌کنند. البته این انتخابات نشان داده تا لحظه آخر هم چیز می تواند تغییر کند.

*****

بالاخره  درب های اتاق بازرگانی ایران ساعت 8 صبح بروی نامزدهای انتخابات و شرکت کنندگان باز شد. از همان آغاز نیز افراد شروع به ثبت نام کردند تا بر سر کرسی‌های ریاست و سایر کرسی‌ها آن با یکدیگر رقابت کنند.

دقایقی پیش یعنی ساعت 8:50 دقیقه صبح حسین سلاح ورزی برخلاف گمانه‌زنی‌های شب گذشته که گفته می‌شد او رد صلاحیت شده است وارد اتاق ایران شد و ثبت نام کرد.

تا ساعت 9:30 دقیقه تمام نامزدهای اصلی ریاست اتاق، وارد سالن انتخابات شدند و نام نویسی کردند. در  ساعت 9:43 دقیقه صبح جلسه رسما با سخنرانی غلامحسین شافعی رئیس دور نهم اتاق بازرگانی ایران شروع شد. او در آخرین دقایق حضورش در اتاق با اعضا خداحافظی می‌کند و پیش از آغاز رای گیری از جلسه خارج می‌شود.

در راهروهای اتاق بازرگانی شنیده می شود که اگر نامزدی سلاح ورزی به مشکل بخورد محمد رضا بهرامن به جای او نامزد ریاست اتاق تهران می شود. بهرامن قرار بود برای نایب رئیسی نامزد شود. او به همراه قدیر قیافه و پیام باقری نامزدهای مورد حمایت اتاق تهران به حساب می آیند.

سید هیبت‌الله اصولی از اتاق اهواز به عنوان رئیس سنی جلسه تعیین شد. طبق اصلاحیه آیین‌نامه انتخابات، جهانبخش سنجابی منشی انجمن نظارت بر انتخابات، منشی هیات رئیسه سنی خواهد بود. بر اساس قرعه کشی از میان 18 کاندیدا، آقایان ابوالحسن خلیلی و ابوالفضل روغنی به عنوان ناظران انتخابات، برگزیده شدند.

***

در جریان برگزاری انتخابات، انجمن نظارت بر انتخابات اتاق ایران اعلام کرد: حراست وزارت صمت حضور 37 کاندیدا در انتخابات اتاق را بلامانع اعلام کرده است. درضمن  در مورد یک نفر اعلام نظر نکرده است. در مورد یک نفر دیگر غیر از حراست صمت هیچ یک از نهادهای نظارتی ذی‌ربط هم اظهار نظری نکرده اند.

در ضمن افشین کلاهی یکی از نامزدها انصراف داده است. از میان 43 نفر کاندیدا 3 نفر نیز قبل از اظهار نظر حراست وزارت صمت انصراف داده بودند.

حال شورا از اعضایی که گزینش آنها کامل نیست میخواهد که خود از شرکت در انتخابات انصراف دهند. زیرا  تا 10 روز دیگر وزارت اطلاعات می تواند در مورد این موضوع اعلام نظر کند و اگر با افراد مذکور مخالفت کند مسئولیت حضور آنها در انتخابات بر ذمه خود آنها خواهد بود. 

اتاق+ایران

در نهایت هم اکنون مقرر شد حسین سلاح ورزی،  یونس ژائله، حسین پیرموذن به عنوان کاندیداهای ریاست با یکدیگر رقابت کنند.  

هر یک از نامزدهای ریاست اتاق ایران 3 دقیقه نطق انتخاباتی داشتند و برنامه خود برای اداره اتاق را ارائه کردند.

حسین سلاح نورزی گفت: من تمام برنامه ها و اهداف گروه خود را منتشر کرده ام  و نیازی به سخن گفتن در این باره نمی بینم. اما باید بگویم در یک ماه اخیر من مورد بی مهری زیادی قرار گرفتم و اتهامات زیادی به من وارد شده است.من به عنوان یک کاندیدا ریاست اتاق بازرگانی ایران تاکنون از هیچ مرجع امنیتی  احضار و یا تهدید نشده ام. 

او افزود: من برهمین اساس باتوجه به اینکه منعی رسمی درخصوص حضور در انتخابات نداشتم اکنون مجددا اعلام کاندیداتوری میکنم.

یونس ژائله نیز گفت: ما اکنون  در بدتر وضعیت اقتصادی قرار داریم. درحالی که می توانستیم  با شرایطی که اتاق دارد رشد قابل  توجهی را تجربه کنیم. اما به دلیل اختلافات درونی در اتاق نتوانستیم به اهداف پیش بینی شده دست پیدا کنیم. 

حسین پیرموذن نیز در این جلسه گفت: بزرگترین مشکل اتاق قانون اتاق است و با این انتخاب باید نشان دهیم که توانمند هستیم و در کنار همدیگر قرار داریم.

****

در ادامه جلسه 17 نفر به عنوان نواب رئیس  ثبت نام کردند. این افراد بهرامی ارض اقدس ، شریعتی مقدم، گلشیرازی ، رزاقی ،عظیم زاده، حسن زاده، پیام باقری، مسحن امینی، رجبیان، احتشام مردانی قدیرقیافه، بهرامن، گزدازی، تهی دست، طاهر عادل خوانی و تولایی بودند.

در نهایت براساس آراء اخذ شده حسین سلاح‌ورزی رئیس اتاق بازرگانی ایران شد. از مجموع 426 رای ماخوذه، 265 نفر به سلاح ورزی رای دادند. یونس ژائله نیز 95 رای و حسین پیرموذن 62 رای کسب کردند. 

گفتنی است که کل حق رای انتخابات 482 نفر بودند.

 

تیتر یک
کارگزاری مفید