بازار خودروهای پرتیراژ داخلی در هفته آخر بهمن

سمند lx وپژو 206 تیپ 2 در صدر فهرست افزایش قیمت خودرو

کدخبر: ۳۹۳۹۰۹
اقتصادنیوز: بازار خودرو در آخرین هفته بهمن‌ماه 1399 هم مانند سه هفته پیش از آن روندی صعودی را تجربه کرد.
سمند lx  وپژو 206 تیپ 2 در صدر فهرست افزایش قیمت خودرو

به گزارش اقتصادنیوز ؛  بازار خودروهای داخلی پرطرفدار برای چهارمین هفته پیاپی شاهد رشد قیمت بودند. رصد بازار خودرو در هفته سپری شده نشان دهنده آن است که دامنه نوسان در برخی از برندها بین 1 تا 12 میلیون تومان بوده با این شرایط می توان گفت بازار خودرو در دو ماه نخست زمستان روندی صعودی داشته است.

در آخرین هفته بهمن‌ماه براساس ارزیابی های صورت گرفته بیشترین رشد قیمت به سمند lx با موتور EF7 رسید و این خودرو در هفته سپری شده رشد قیمت 12 میلیونی را تجربه کرد، این رشد برای این خودرو درحالی ثبت شد که سمند lx با موتور EF7 همواره کمترین تغییر قیمت در بازار را داشته و گاها بدون تغییر قیمت در بازار عرضه می شود، اما در هفته جاری این روند شکسته شد و این خودرو رشد چشمگیر قیمت را تجربه کرد.

اما پژو 206 تیپ 2 دومین خودرویی است که در هفته گذشته بیشترین رشد قیمت در بازار را به خود اختصاص داد. رشد قیمت این خودرو در هفته سپری شده به 11 میلیون تومان رسید.

فعالان بازار خودرو معتقدند بی ثباتی در بازار دلار یکی از دلایل افزایش نوسانات قیمتی در بازار خودرو است. کاهش عرضه خودرو نیز موجب شده است که قیمت‌ها با شتاب بیشتری در مسیر رشد قرار بگیرند.

این تغییرات در حالی است که به گفته فعالان بازار خودرو همچنان تقاضا در بازار وجود ندارد؛ این به معنی آن است که هنوز خریداران با بازار آشتی نکرده اند این در حالی است که همه ساله در ماه‌های پایانی سال بازار خودرو با بیشترین افزایش تقاضا همراه بود، اما امسال به نظر می‌رسد هنوز خریداران به بازار روی خوشی نشان نداده اند.

دلایل رشد بازار خودرو

اما چه عواملی باعث روند صعودی بازار در ماه بهمن شده است؟ برخی از فعالان بازار خودرو بر این باورند که سه پارامتر بیشتر از بقیه عوامل در ایجاد این روند تاثیرگذار بوده است. این پارامترها عبارتند از:

1- نوسان قیمت در بازارهای رقیب مانند دلار: این عامل یکی از دلایلی است که فعالان بازار خودرو صعودی شدن بازار را به آن نسبت می‌دهند، افزایش قیمت دلار در هفته سپری شده بر سایر بازارها نیز اثرگذار گذاشته و موجب شده تا شاهد رشد قیمت در بازار خودرو نیز باشیم.

2-عرضه قطره چکانی: در کنار رشد قیمت دلار؛ اعلام خبر عدم افزایش قیمت رسمی خودرو در سه ماه پایانی سال یکی دیگر از دلایلی است که فعالان بازار خودرو معتقدند که در روند هفته‌های اخیر قیمت خودرو نقش بازی کرده است. با اعلام این خبر خودروسازان عرضه قطره چکانی را پیش گرفتند که این امر موجب شد تا بازار با کمبود خودرو مواجه شود. در حال حاضر خودرو مدل برج 11 (بهمن) به تعداد محدود در بازار موجود است.

3-  عمق کم بازار: برخی دیگر از فعالان بازار خودرو بر این موضوع نیز اشاره می کنند که کاهش تقاضا در بازار موجب شده تا به دلیل عمق کم بازار شدت نوسان زیاد شود، به همین دلیل با کوچک ترین اتفاقی چه سیاسی و چه اقتصادی شاهد واکنش‌های شدید در بازار خودرو هستیم.

 

می‌توان گفت که بخش عمده این عوامل متاثر از تحولات سیاست خارجی کشور هستند . قاعدتا در صورت رسیدن سیگنال‌های مثبت، در این بازار نیز شاهد نوعی آرامش خواهیم بود.

قیمت پراید در بازار خودرو

 خانواده پراید این هفته نیز شکل صعودی به خود گرفت و در بازار رشد قیمت را تجربه کرد. براساس ارزیابی بازار، پراید 131 در هفته سپری شده در محدوده قیمتی 110 میلیون تومان قیمت خورد و نسبت به هفته قبل   1.3درصد رشد قیمت را ثبت کرد. قیمت پراید 111 نیز رشدی کمتر از یک درصد را در هفته سپری شده تجربه کرد و در بازار با قیمت 127 میلیون و 500 هزار تومان معامله شد و رشد 1.9 درصدی را تجربه کرد.

پراید 1 اسفند

قیمت محصولات پژو در بازار

در میان محصولات ایران خودرو نیز خانواده پژو 206 این هفته را با رشد قیمت به پایان رساند. براساس رصد بازار، خودرو پرطرفدار این شرکت یعنی 206 تیپ 2 رشدی 5.7 درصدی داشت و در بازار با قیمت 204 میلیون تومان قیمت گذاری شد.

از سوی دیگر تیپ 5 این خودرو نیز در هفته سپری شده در بازار رشدی کمتر از یک درصدی داشت و با قیمت 256 میلیون تومان در بازار معامله شد. با ارزیابی بازار خودرو می توان گفت «پژو 206 صندوقدار» دیگر محصول خانواده 206 که همواره توانسته نظر خانواده ها را به خود جلب کند، این خودرو در بازار در محدوده قیمتی 240 میلیون تومان قیمت خورد و رشدی 0.8 درصدی را ثبت کرد.

پژو 1 اسفند

قیمت خانواده سمند در بازار

براساس ارزیابی های صورت گرفته قیمت سمند LX نیز در هفته سپری شده از رشد قیمت بی نصیب نبود و با رشد 3.8 درصدی نسبت به هفته قبل در بازار با قیمت 189 میلیون تومان قیمت گذاری شد.  اما «سمند lx با موتورEF7»  نیز هفته گذشته 211 میلیون تومان  در بازر قیمت خورد و رشد 6 درصدی را تجربه کرد؛ سمند lx با موتورEF7 در هفته گذشته رکوردار رشد قیمت در بازار را نیز از آن خود کرد و رشد 12 میلیون تومانی قیمت را ثبت کرد.

«سمندسورن» هم 237 میلیون تومان در بازار معامله شدند و با این شرایط تنها خودرویی بود که در هفته گذشته افت یک میلیون تومانی در بازار تجربه کرد.

سمند 1 اسفند

قیمت تیبا در بازار

از دیگر محصولات بازار پرتیراژ ها می توان به «تیبا صندوقدار» اشاره کرد؛ ارزیابی بازار خودرو نشان می دهد که این خودرو این هفته را با رشد با قیمت 122 میلیون تومان در بازار معامله شد و رشد 1.6 درصدی را ثبت کرد. قیمت «تیبا2» معمولی نیز در بازار 128 میلیون تومان در بازار قیمت خورد که نسبت به هفته گذشته رشدی 2.4 درصد قیمت داشته است.

 اما ساینا که به لحاظ قیمتی و حتی فرمی هم تراز تیبا است تنها خودرویی است که در این هفته افت قیمت داشته است. براساس ارزیابی بازار ساینا درهفته سپری شده با قیمت 134 میلیون تومان در بازار معامله شد و افت یک میلیونی قیمت را ثبت کرد.

تیبا 1 اسفند

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید