رصد بازار خودروهای داخلی

سنت شکنی عجیب بازار خودرو در شب عید + نمودار

کدخبر: ۳۹۹۶۵۲
اقتصادنیوز: بازار خودرو از ابتدای اسفند ماه رویه متفاوت و عجیبی را نسبت به مدت مشابه در سالهای قبل تجربه کرد.
سنت شکنی عجیب بازار خودرو در شب عید + نمودار

به گزارش اقتصادنیوز ؛ در این مدت غالب خودروهای داخلی پرطرفدار یا افت قیمت داشتند و یا سطوح قیمتی خود را حفظ کردند و خودروهایی که رشد قیمت داشته اند به یک یا دو خودرو محدود شد.

ارزیابی از بازارخودروهای پرطرفدار داخلی در آخرین روزهای سال 99 ، نشان دهنده آن است که بازار خلاف سنت هرساله در حال حرکت است، چرا که همه ساله در دو ماه پایانی سال و با افزایش تقاضا به دلیل افزایش سفر در تعطیلات نوروزی، بازار خودرو شاهد رشد قیمت بوده، بطوریکه این روند به سنتی هر ساله بدل شده بود، اما در سال جاری این سنت شکسته شد و کرونا موجب شد تا در روزهای آخر سال نه تنها شاهد رشد قیمت در بازار نباشیم بلکه بازار با افت قیمت نیز مواجه بوده است.

در اکوایران ببینید: خودروی شما چقدر مالیات دارد؟

همچنین به گفته فعالان بازار خودرو برخلاف سایر بازرها، نتوانست اضافه پرش قیمتی ماههای گذشته را جبران کند.  تصور بسیاری بر این بود در صورتی که گشایشی در بازار صورت گیرد شاهد افت قابل توجهی در بازار خودرو خواهیم بود، اما ارزیابی بازار خودرو نشان می دهد این اتفاق رخ نداده است. در این خصوص می توان از پراید 131 به عنوان شاخص کف بازار خودروهای پرطرفدار در بازار اشاره کرد، این خودرو در حال حاضر با قیمت 107 میلیون تومان در بازار عرضه می شود این در حالی که بسیاری تصور می کردند که در صورتی که به سمت گشایش برویم این خودرو باید در مرز قیمتی 100 میلیون تومانی قرار گیرد، روندی که شامل بازار خودروهای وارداتی نیز می شود.

دلایل ثبات قیمت در بازار

اما چه عواملی باعث شده تا بازار خودروهای پرطرفدار خلاف جهت هرساله حرکت کند. فعالان بازار خودرو در این خصوص سه عامل را مطرح می کنند؛ عواملی که موجب شده تا بازار خودرو در روزهای پایانی شکل نزولی به خود گیرد.

یکی از عواملی می توان به آن اشاره کرد به سردرگمی خریداران در بازار باز می گردد، این سردرگمی باعث شده تا بسیاری از خریداران در حال حاضر دست از خرید بکشند.

عامل بعدی به کاهش سفرهای نوروزی در سال جاری باز می‌گردد؛ به گفته فعالان این بازار   اعمال برخی محدودیت های کرونایی موجب شده تا تقاضای موثر در بازار کاهش یابد به همین دلیل درحال حاضر بازار خودرو علاوه بر افت قیمت روند آرامی را در پیش گرفته است.

ورود خودروهای با مدل 1400 به بازار یکی دیگر از دلایلی است که موجب شده تا خودروهای مدل 99 بدون مشتری بمانند. نبود تقاضا برای خودرو مدل 99 در حالی است که مدل های 1400 در مدت کوتاهی که وارد بازار شده اند رشد قیمت نیز داشته اند.

کل بازار 25

 

  • قیمت خودروهای داخلی
  • قیمت خودروهای داخلی
  • قیمت خودروهای داخلی
  • قیمت خودروهای داخلی
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید