رصد بازار خودرو در سومین هفته اردیبهشت؛

عوامل رکود ساز در بازار خودرو + جدول قیمت

کدخبر: ۴۱۱۷۷۷
اقتصادنیوز: پرونده بازار خودرو در سومین هفته اردیبهشت ماه 1400 هم رشد قیمت را تجربه کرد و هم طعم افت قیمت را چشید. اما نکته قابل تامل در بازار خودروهای پرطرفدار داخلی در هفته سپری شده نوسان اندک قیمت بود.
عوامل رکود ساز در بازار خودرو + جدول قیمت

به گزارش اقتصادنیوز، خودروهای پرطرفدار داخلی در هفته سپری شده با نوسان زیر یک درصد روبرو بودند، بطوریکه خودروهای داخلی رشد 500 هزار تومانی تا یک میلیونی تومانی قیمت را تجربه کردند و از سوی دیگر افتی بین دو تا سه میلیون تومان داشتند.

با این شرایط این سوال مطرح می شود که چه عواملی بر بازار خودرو اثرگذار بوده است؟ «نوسان قیمت دلار» عمده دلیلی است که فعالان بازار خودرو، بالا و پایین شدن قیمت در بازار را به آن نسبت می دهند و معتقدند که در حال حاضر قیمت در بازار خودرو به قیمت دلار گره خورده است.  

عامل بعدی که از آن می توان به عنوان اثرگذارترین عامل در بازار خودرو یاد کرد به «مذاکرات وین» باز می گردد، معیاری که تحقق انتظارات مثبت از آن هم می تواند بر بازار خودرو اثرگذار باشد و هم بازار دلار را سمت و سو دهد.

اما در کنار دو عامل اثرگذار مذکور می توان به عوامل دیگری نیز اشاره کرد. «باز شدن مراکز شماره گذاری» و «نمایشگاه های خودرو» پس از یکماه تعطیلی،  در ابتدای هفته جاری هرچند امید خروج بازار خودرو از رکود را برای فعالان بازار خودرو به وجود آورده بود؛  اما عوامل دیگر موجب شدند تا شکست قرنطینه هم نتواند بازار را از رکود خارج کند.

 روند بازار خودرو

براساس ارزیابی های صورت گرفته بازار خودروهای پرطرفدار داخلی در مدت زمان مورد بررسی یا با افت قیمت همراه بوده و یا رشد اندک داشته است. براساس ارزیابی های صورت گرفته بیشترین افت قیمت در هفته سپری شده به سه خودرو (ساینا) ، (سمند lx)  و (سمند lx با موتور EF7) اختصاص داشته است این خودروها در هفته سپری شده افت دو تا سه میلیون قیمت را تجربه کردند.

 قیمت کوییک در بازار خودرو

 خانواده «کوییک» این هفته در میان محصولات سایپا چه روندی داشته اند. براساس ارزیابی بازار، «کوییک معمولی» در هفته سپری شده بدون تغییر و با قیمت 146 میلیون تومان در بازار معامله شد. اما «کوییک R»  رشدی 500 هزار تومانی را ثبت کرد و در بازار با قیمت 154 میلیون تومان این هفته را به پایان رساند.

شاهین

قیمت «شاهین» در بازار خودرو

از دیگر محصولات سایپا می توان به خودرو «شاهین» اشاره کرد که اواخر سال گذشته به تعداد محدود و به صورت نمادین به خریداران این خودرو تحویل شد. شرکت سایپا در آن زمان قیمت 268 میلیون تومان را برای این خودرو تعیین کرد و مشخص نیست این خودرو در تحویل رسمی با چه قیمتی به دست خریداران خواهد رسید.

قیمت محصولات پژو در بازار

  براساس رصد بازار، خودرو پرطرفدار این شرکت یعنی 206 تیپ 2 این هفته را با رشد یک میلیونی قیمت به پایان  رساند و در بازار با قیمت 200 میلیون تومان معامله شد.  

ارزیابی صورت گرفته از بازار نشان دهنده آن است که تیپ 5 این خودرو نیز در هفته سپری شده رشد یک میلیونی قیمت داشته و با قیمت 258 میلیون تومان در بازار معامله شد. اما با ارزیابی بازار خودرو می توان گفت «پژو 206 صندوقدار» دیگر محصول خانواده 206 که همواره توانسته نظر خانواده ها را به خود جلب کند، این خودرو در بازار در محدوده قیمتی 245 میلیون تومان قیمت خورد و بدون تغییر در بازار عرضه شد.

پژو

قیمت خانواده سمند در بازار

در میان محصولات ایران خودرو   «سمند LX» نیز هفته سپری شده را با افت2 میلیونی سپری کرد و قیمت آن به 190 میلیون تومان در بازار رسید.

  «سمند lx با موتورEF7» نیز این هفته افت دو میلیون تومانی داشت و در بازار با قیمت 199 میلیون تومان معامله شد.

اما برخلاف سایر خانواده سمند « سورن» از دیگر اعضای این خانواده این هفته رشد یک میلیونی قیمت در بازار داشت و با قیمت 241 میلیون تومان در بازار عرضه شد.

سمند lx

قیمت تیبا در بازار

از دیگر محصولات بازار پرتیراژ ها می توان به «تیبا صندوقدار» اشاره کرد؛ ارزیابی بازار خودرو نشان می دهد که این خودرو این هفته رشد یک میلیون تومانی قیمت داشت و با قیمت 122 میلیون تومان در بازار معامله شد. قیمت «تیبا2» معمولی نیز با رشدی  1 میلیونی در هفته جاری در بازار به 133 میلیون تومان رسید.

اما ساینا که به لحاظ قیمتی و حتی فرمی هم تراز تیبا است از دیگرخودروهایی است که در این هفته  کاهش قیمت داشته است. براساس ارزیابی بازار ساینا درهفته سپری شده با3 میلیون تومان کاهش به قیمت 141 میلیون تومان در بازار معامله شد.

تیبا

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید