علت کاهش عرضه خودرو توسط سایپا و ایران خودرو به بازار

کدخبر: ۴۱۴۲۳۵
سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در خصوص چرایی علت کاهش عرضه خودرو توسط دو شرکت ایران خودرو و سایپا توضیحاتی داد.
علت کاهش عرضه خودرو توسط سایپا و ایران خودرو به بازار

به گزارش اقتصادنیوز  ، فرهاد بهنیا سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه علت میزان کاهش عرضه خودرو‌های ایران خودرو و سایپا به بازار چیست؟، گفت: نقدینگی ایران خودرو و سایپا کاهش یافته و این موضوع در عرضه آن‌ها اثر گذاشته است.

سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو گفت: بسیاری از سازندگان قطعه برای دریافت پول به مشکل بر خورده اند که کارشان به مجلس کشیده شده است.

بهنیا تشریح کرد: بزرگ‌ترین مشکلات قطعه سازان مشکل نقدینگی است و باعث می‌شود تولید انواع قطعات مانند جلو بلندی و چراغ با بحران رو به رو شود. در اصل روش قیمت گذاری کنونی اجازه نمی‌دهد مشکل نقدینگی حل شود.

او بیان کرد: چندی پیش طرح واگذاری خودرو به بورس را مطرح کردند، اما روش اجرایی آن مشخص نشده است و ممکن است حتی این روش همان رانت روش قیمت گذاری فعلی را به وجود بیاورد و در نهایت خودرو باز هم با قیمت بالا فروخته شود چرا که کشف قیمت نیز در آن مشخص نشده است.

سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو گفت: ادامه داد: در کشورمان متاسفانه نهادی برای تصمیم گیری قیمت گذاری خودرو نداریم، وزارت صمت، شورای رقابت، سازمان حمایت و مجلس روش‌های مختلفی را برای قیمت گذاری اعلام می کنند.

بهنیا گفت: در کشورمان توانایی افزایش تولید را داریم و حتی امسال با وجود مشکل نقدینگی ۲۵ درصد افرایش تولید داشته ایم. مطالبات قطعه سازان فقط در ۲ ماه اول امسال به ۳۵ هزار میلیارد تومان رسیده است و اکنون نمی‌توانیم ورق فولادی، نیم ساخته و دیگر مواد اولیه را خریداری کنیم.

سخنگوی انجمن قطعه سازان گفت: خودروسازان خودرو تولید می‌کنند، اما نمی‌توانند آن را تجاری کنند چرا که برخی قطعات را نمی‌توانند تهیه کنند. اکنون قیمت خودرو در بازار و کارخانه ۱۰۰ درصد اختلاف دارد.

او گفت: قطعه ساز به سایت بهین یاب برای تهیه مواد اولیه مراجعه می‌کند، اما موانعی سر راه آن‌ها گذاشته شده است که نمی‌توانند فعالیت خود را به خوبی ادامه دهند و ممکن است حتی توقف تولید داشته باشند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید