رصد بازار خودروهای کارکرده؛

قیمت «تویوتا پریوس» کارکرده در بازار

کدخبر: ۴۱۶۶۰۳
اقتصادنیوز: تویوتا پریوس یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین خودروهای هیبریدی جهان است و درواقع نماد صنعت خودروسازی در جهت مبارزه با آلودگی محیط زیست به شمار می‌رود.
قیمت «تویوتا پریوس» کارکرده در بازار

به گزارش اقتصادنیوز  پریوس توانست بالاترین رکورد فروش خودروهای هیبریدی را از آن خود کند. آنچه در ایران به فروش می‌رسد، نسل چهارم این خودرو است که در سال 2015 به تولید رسیده و در سال 1395 توسط ایرتویا وارد بازار ایران شده است. پریوس در بازار جهان در پنج تیپ A، B، C، 2 و 3 به فروش می‌رسد. این پنج تیپ از نظر مشخصات فنی تفاوتی ندارند و نفاوت آنها در آپشن‌ها و امکانات است. تنها سه تیپ C ،2 و 3 به بازار ایران راه یافته‌اند.

خیلی ها هنوز با مفهوم هیبرید آشنا نیستند و نمی دانند این گونه خودرو ها چه مزیتی نسبت به سایرین دارند.

 خودروهای هیبریدی خودروهایی هستند که برای حرکت کردن از ترکیب دو یا چند منبع متفاوت قدرتی استفاده می کنند. به طور کل می توان خودروهای هیبریدی را به عنوان خودرویی دوگانه با قدرت ترکیبی بین یک موتور درون سوز و یک موتور الکتریکی معرفی کرد که تنها با سوخت گیری موتور بنزینی ، موتور الکتریکی هم توسط انرژی حرکتی موتور شارژ شده و با حرکت هر دو با هم یا تنها موتور الکتریکی ، باعث افزایش چشم گیر راندمان خودرو ، مصرف بهینه ، پیمودن مسافت طولانی تر و کاهش گازهای آلاینده محیط زیست می شوند.

در اکوایران ببینید : خودروسازی ملی باید برچیده شود ؟

تویوتا پریوس 2017 هیبرید از دو موتور ؛ یکی بنزینی و دیگری الکتریکی بهره می برد. موتور بنزینی پریوس جدید یک موتور 1.8 لیتری 4 سیلندره 16 سوپاپه است که 95 اسب بخار قدرت را در 5200 دور و 105 پوند فوت گشتاور را در 3600 دور تولید می کند. پیشرانه‌ی بنزینی در پریوس علاوه بر حرکت خودرو ، وظیفه‌ی شارژ کردن باتری‌ها را به عهده دارد.

موتور الکتریکی پریوس نیز یک موتور 53 کیلو واتی ( معادل 71 اسب بخار ) است که می تواند حاکثر 120 پوند فوت گشتاور را تولید کنید. ولتاژ کاری این موتور در حالت ماکزیمم توانش 600 ولت است.

تویوتا پریوس با این دو موتور در حالت هیبرید حداکثر می تواند به قدرت 121 اسب بخار دست یابد. در پریوس برای تامین انرژی موتور الکتریکی و نیز ذخیره نیرو تولید شده توسط موتور بنزینی از دو نوع باتری متفاوت استفاده شده است که اول از نوع Nickel-Metal Hydride (Ni-MH) می باشد و 201 ولت برق را تولید می کند و دومی از نوع Lithium-ion (Li-ion) است که این هم 207 ولت برق را می تواند تولید کند.

حداکثر سرعت ثبت شده پریوس 180 کیلومتر در ساعت و شتاب 0 تا 100 کیلومتر آن 10.7 ثانیه است.

پریوس دیفرانسیل جلو است و سیستم انتقال قدرت آن از نوع سیستم کنترل الکترونیکی انتقال قدرت به صورت دائماً متغیر (ECVT) است.

مصرف سوخت ترکیبی پریوس تنها 52mpg معادل 4.5 لیتر در هر 100 کیلومتر است که کاملاً ایده آل می باشد. ظرفیت باک پریوس 43 لیتر در نظر گرفته شده که با توجه به مصرف بنزین خیلی کم آن کاملاً مناسب خواهد بود.

این خودرو از سیستم معروف ستاره ایمنی تویوتا بهره می برد که برخی از این امکانات شامل«کنترل پایداری خودرو (VSC)، کنترل کشش (TRAC)، سیستم ضد قفل ترمز (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، کمک ترمز (BA) و توقف هوشمند (Technology® SST)» می شود.

اقتصادنیوز در گزارشی به برآوردهای قیمتی این خودرو پرداخته است. مدل های معرفی شده  دارای سند دست اول نیستند یا با آسیب دیدگی های در بدنه همراه شده اند. البته تاکید می شود قیمت گذاری خودروهای کارکرده بسیار سلیقه‌ای و براساس نظرفروشنده و خریدار صورت می گیرد، اما برخی مراجع بر مبنای سال تولید، کارکرد ماشین و  نوع رنگ و سطح آسیب دیدگی اقدام به قیمت گذاری این خودروها می‌کنند. این گزارش بازتاب دهنده دیدگاه این مراجع است.

پریوس کارکرده

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید