ورود پیکاپ ارزان قیمت ایران خودرو دیزل در رقابت با نیسان! + عکس

کدخبر: ۴۲۲۲۴۹
به تازگی عکس‌هایی از ایران خودرو دیزل به دست خودروبانک رسیده که نشان می‌دهد این شرکت در حال بررسی یک پیکاپ جدید و البته ارزان قیمت برای رقابت با وانت نیسان شرکت زامیاد است که اخیراً زمزمه توقف تولید آن به گوش می‌رسد.
ورود پیکاپ ارزان قیمت ایران خودرو دیزل در رقابت با نیسان! + عکس

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خودروبانک، پیکاپی که در عکس‌های این مقاله مشاهده می‌کنید، خودروی چینی Huanghai N1S است که نامی آشنا برای بازار ایران است. این پیکاپ در اصل نسخه فیس‌لیفت شده آمیکو آسنا است که چند سالی است توسط ارس خودرو دیزل به بازار ایران عرضه شده است. حال نسخه‌ای که دست ایران خودرو دیزل برای بررسی است، همان آمیکو آسنا اما در نسخه فیس‌لیفت است.

پیکاپ جدید ایران خودرو دیزل

خودروی Huanghai N1S در حقیقت تولید شرکت SG Automotive است که از سال 2014 معرفی شده و تا بحال نیز روی خط تولید است. این پیکاپ در سایز متوسط عرضه شده و در نسخه‌های تک و دو دیفرانسیل به بازارهای جهانی روانه شده است.

پیکاپ Huanghai N1S از نظر فنی تفاوت زیادی با آمیکو آسنا ندارد اما جالب است بدانید که ارس خودرو دیزل این خودرو را با موتور میتسوبیشی 2.4 لیتری تنفس طبیعی دوگانه سوز عرضه کرده اما شاید ایران خودرو دیزل قصد داشته باشد این خودرو را با موتور دیزلی عرضه کند. موتور دیزلی این پیکاپ با کد JE493 است که ساخت شرکت ایسوزو Isuzu است. این پیشرانه 2771 سی‌سی حجم دارد و می‌تواند 107 اسب بخار و 260 نیوتن‌متر گشتاور را تولید کند. گشتاوری که در کنار گیربکس 5 سرعته و همچنین شاسی مستقل دو دیفرانسیل، می‌تواند گزینه خوبی برای حمل بار و کارکردهای مشابه باشد. حجم باک سوخت این خودرو 70 لیتر است که برای استفاده‌های شهری کاملاً مناسب است.

کابین پیکاپ Huanghai N1S

لازم به ذکر است که گزینه استفاده از موتور بنزینی همچون آمیکو آسنا نیز کماکان روی میز است اما به نظر نمی‌رسد ایران خودرو دیزل برای مبارزه با وانت نیسان سایپا بخواهد از موتور بنزینی استفاده کند و بی‌شک استفاده از موتور دیزلی برای استفاده کاری گزینه بهتری است. حتی این خودرو به یک پیشرانه 2.5 لیتری توربو دیزل نیز می‌تواند مجهز شود که توان تولید بیش از 360 نیوتن‌متر را خواهد داشت اما با توجه به هدف رقابت با نیسان وانت، بعید است ایران خودرو دیزل به سراغ چنین موتوری برود و به غیر از بالابردن قیمت تمام شده، دردسر استفاده از توربو را نیز به جان بخرد.

ابعاد این خودرو 5370 میلیمتر طول، 1840 میلیمتر عرض و 1805 میلیمتر ارتفاع است و با فاصله بین دو محور 3200 میلیمتری، باید بگوییم که با یک پیکاپ با ابعاد کاملاً بزرگ (در مقایسه با پیکاپ‌های بازار ایران) سر و کار داریم که به راحتی می‌توان در فضای پشت آن از کاربری‌های مختلفی استفاده کرد. همچنین زاویه ورود و خروج آن به ترتیب 32 و 26 درجه است.

خودرو Huanghai N1S
عرضه کننده ایران خودرو دیزل (احتمالاً)
پیشرانه ایسوزو کد JE493ZLQ5D
حجم موتور 2771 سی سی
حداکثر قدرت 107 اسب بخار
حداکثر گشتاور 260 نیوتن متر
جعبه دنده 5 سرعته دستی
ابعاد خودرو 5370x1840x1805 میلیمتر
فاصله بین دو محور 3200 میلیمتر
ابعاد قسمت بار 1615x1520x465 میلیمتر
زاویه ورود 32 درجه
زاویه خروج 26 درجه

این خودرو به ترمزهای ABS و EBD مجهز است و از امکانات نصب شده روی آن می‌توانیم به فرمان برقی، دوربین عقب، آینه الکتروکرومیک، روکش چرمی صندلی‌ها و رینگ‌های 17 اینچی اشاره کنیم اما ممکن است ایران خودرو دیزل در نهایت بعضی از این آپشن‌ها را کم و یا بیشتر کند.

جایگزین مناسب وانت نیسان؟

وانت نیسان که سال‌ها است توسط زامیاد به بازار عرضه می‌شود، بی‌شک جدی‌ترین خودروی کاری کشور است و با وجود تمام مشکلاتی که از نظر تکنولوژی و امنیتی دارد، اما مدت‌ها است که بدون رقیب در حال حکمفرمایی است و قیمت بسیار رقابتی آن باعث شده که هیچ شرکتی نتواند حتی به آن نزدیک هم شود! اما به نظر می‌رسد که بالاخره فشارهای متفاوت برای افزایش امنیت و تکنولوژی آن باعث شود که روزی تولید این خودرو متوقف شود و مطمئن باشید که هیچ خودرویی نمی‌تواند با چنین قیمتی عرضه شود که چنین کاربردی را داشته باشد.

پیکاپ Huanghai N1S

حال ایران خودرو دیزل و احتمالاً چندین شرکت دیگر منتظر توقف تولید آن خواهند بود تا به سرعت کارت برنده خود را رو کنند و سهم این بازار تشنه و پرسود را بدست بیاورند. خودروی Huanghai N1S معرفی شده در این مقاله نیز تنها یکی از گزینه‌های موجود است و ممکن است به هر دلیلی، این خودرو به خط تولید نرسد اما نه تنها این گزینه، بلکه هر گزینه دیگری که بخواهد جایگزین وانت نیسان شود، اگرچه از نظر توانایی برتری خواهد داشت اما از نظر قیمتی مطمئناً بسیار بالاتر از آن خواهد بود.

فعلاً باید منتظر بمانیم و ببینیم که چه زمانی در عمل تولید وانت نیسان زامیاد به پایان می‌رسد و بعد از آن شاهد رو شدن گزینه‌های جایگزین خودروسازان بزرگ باشیم و ببینیم که کدام یک پیروز این بازار بزرگ خواهند بود.

قیمت

قیمت خودروی Huanghai N1S در بازارهای جهانی بین 82 الی 110 هزار یوان است اما در صورت تایید این خودرو توسط ایران خودرو دیزل، قطعاً با توجه به عرضه با تیراژ بالا و همچنین آپشن‌های متفاوت، احتمالاً شاهد قیمتی متفاوت در بازار ایران خوهیم بود.

در اکوایران ببینید : خودروسازی ملی باید برچیده شود ؟

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید