تحقیقات کیفری علیه ترامپ در جورجیا هم زمان با استیضاح دوم در سنا

کدخبر: ۳۹۲۱۷۱
در حالی که روند استیضاح دوم دونالد ترامپ در مجلس سنا ادامه دارد، دادستان‌ها در ایالت جورجیا می‌گویند در خصوص اتهام تلاش وی برای اعمال نفوذ بر نتیجه انتخابات سال گذشته در این ایالت تحقیقات کیفری آغاز کرده‌اند.
تحقیقات کیفری علیه ترامپ در جورجیا هم زمان با استیضاح دوم در سنا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، شبکه بی‌بی‌سی اعلام کرد، این دومین پرونده کیفریست که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا در جورجیا با آن مواجه است.

سوم ژانویه سال ۲۰۲۰ صدای یک مکالمه تلفنی دونالد ترامپ با مسؤول انتخاباتی جورجیا منتشر شد که در آن رئیس جمهوری وقت از طرف مقابل می‌خواست برایش آن قدری رای "پیدا کند" که با آن بتواند نتیجه انتخابات را تغییر دهد.

در آن فایل صوتی، ترامپ به "برد رافنسپرگر"، وزیر امور داخلی ایالت جورجیا گفته بود: من فقط می‌خواهم که ۱۱ هزار و ۷۸۰ رای پیدا کنید.

"فانی ویلیز"، دادستان منطقه‌ای جورجیا روز چهارشنبه در نامه‌ای به مقامات ایالتی از جمله رافنسپرگر، آنها را از آغاز تحقیقات کیفری مطلع کرد و خواست همه اسناد مرتبط با رای گیری سال گذشته را حفظ کنند.

این تحقیقات شامل نقض احتمالی قانون جورجیا در مورد ممنوعیت درخواست تقلب در انتخابات، اظهارات کذب به ارگان‌های ایالتی و محلی، توطئه، نقض سوگند اداری و هرگونه دخالت در خشونت یا تهدید اداره انتخابات می‌شود.

"جیسون میلر" از مشاوران ارشد دونالد ترامپ اتهامات وارده را بی‌اساس و سیاسی خوانده است.

سنای آمریکا روز سه شنبه (۹ فوریه) روند استیضاح دونالد ترامپ را ۲۰ روز بعد از پایان دوره کاری وی به عنوان رئیس جمهوری آغاز کرد. این دومین بار است که ترامپ در سنا محاکمه می‌شود که در تاریخ آمریکا بی‌سابقه است.

مجلس نمایندگان آمریکا ماه پیش ترامپ را به خاطر سخنرانی در جمع هوادارانش پیش از حمله شش ژانویه به کنگره به "تشویق به شورش" متهم کرد. در آن روز کنگره سعی داشت نتایج انتخابات را نهایی کند.

سناتورها با ۵۶ رای موافق در برابر ۴۴ رای مخالف تایید کردند که برگزاری محاکمه رئیس جمهوری که دیگر در قدرت نیست با قانون اساسی سازگاری دارد.

چهارشنبه در روز دوم استیضاح، دموکرات‌ها استدلال کردند که دونالد ترامپ دقایقی قبل از حمله روز ششم ژانویه با ادعای دروغین در خصوص به سرقت رفتن نتیجه انتخابات ۲۰۲۰، "بذر آن حمله مرگبار را کاشت".

"جوزف نگوس"، نماینده دموکرات ایالت کلورادو گفت: ترامپ در بهار گذشته متوجه شد که می‌تواند در انتخابات نوامبر شکست بخورد و شروع به کاشت بذر خشم در بین طرفداران خود کرد و گفت که فقط در صورت دزدیده شدن می‌تواند شکست بخورد.

این نماینده ایالت کلورادو افزود: اگر ما بخواهیم از جمهوری خود محافظت کنیم و از تکرار چنین واقعه‌ای پیشگیری کنیم، او باید محکوم شود.

دموکرات‌ها روز چهارشنبه تصاویر تازه‌ای از حمله شش ژانویه را پخش کردند که نشان می‌داد مایک پنس، معاون وقت رئیس جمهوری برای آن که هدف مهاجمان قرار نگیرند از صحن سنا به سرعت منتقل شد. دموکرات‌ها همچنین فایل‌های صوتی ماموران پلیس که در محاصره مهاجمان بودند را پخش کردند.

تیم حقوقی ترامپ با توجه به این که وی قدرت را ترک کرده، این محاکمه را "مضحک و خلاف قانون اساسی" می‌داند.

انتظار نمی‌رود ترامپ شخصا در این محاکمه شهادت دهد. "بروس کَستُر"، وکیل دونالد ترامپ حمله به کنگره را محکوم کرده و گفته است که مسؤولان آن واقعه باید محاکمه شوند، اما استدلال کرد که گناه این تراژدی نباید به گردن ترامپ انداخته شود.

دموکرات‌ها برای محکوم کردن دونالد ترامپ به حمایت حداقل ۱۷ سناتور جمهوری‌خواه نیاز دارند. بسیاری از ناظران بعید می‌دانند که این تعداد جمهوری‌خواه به دموکرات‌ها بپیوندند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید