مطالعات تازه نشان داد؛

شوک کرونایی جدید؛ کشف ۷ گونه جهش‌یافته در آمریکا!

کدخبر: ۳۹۳۲۴۴
اقتصادنیوز: درحالی‌که دولتمردان ایالات متحده نگران شیوع ویروس کرونای جهش‌یافته‌ای بودند که نخستین‌بار در انگلیس و آفریقای جنوبی شناسایی شده بود، محققان آمریکایی از کشف ۷ گونه جهش‌یافته دیگر از این ویروس در ایالت‌های مختلف خبر داده‌اند.
شوک کرونایی جدید؛ کشف ۷ گونه جهش‌یافته در آمریکا!

به گزارش اقتصادنیوز، روزنامه نیویورک‌تایمز با استناد به نتایج مطالعات گروه تحقیقاتی MedRxiv گزارش داد که ۷ گونه ویروس کرونا با جهش مشابه در ایالت‌های مختلف آمریکا در حال رشد هستند. 

محققان نگران این هستند که این جهش ممکن است باعث مسری‌تر شدن این گونه‌ها شده باشد. هرچند هنوز به نتیجه مشخصی در این زمینه دست نیافته‌اند. اما یک ویروس شناس گفت: "مسلماً با این جهش اتفاقی در حال رخ دادن است."

این مطالعه نشان داده است که هر هفت نوع ویروس کرونای شناسایی شده در ایالات متحده در حلقه ژنتیکی مشترکی جهش یافته‌اند.

نیویورک‌تایمز در این باره نوشته است: 

در حالی که آمریکایی ها با نگرانی از شیوع گونه‌های مختلف کروناویروسی که برای اولین بار در بریتانیا و آفریقای جنوبی شناسایی شد، مواجه بودند، دانشمندان این کشور در حال یافتن تعدادی از گونه‌های جدید این ویروس هستند که از خود ایالات متحده اینجا نشأت گرفته‌اند. بیشتر نگرانی‌ها از این است که ظاهراً بسیاری از این گونه‌ها در همان جهت در حال تکامل هستند؛ به عبارت دیگر به خودی خود به تهدیدهای مسری بالقوه تبدیل می‌شوند.

جرمی کمیل، ویروس شناس در مرکز علوم بهداشتی دانشگاه ایالتی لوئیزیانا و یکی از اعضای این گروه مطالعاتی به نیویورک تایمز گفت که وی در حال تعیین توالی نمونه‌های ویروس کرونا بوده متوجه انواع جدیدی شده که با جهش‌هایی روی همان اسید آمینه همراه هستند.

نیویورک‌تایمز نوشته است نگرانی دانشمندان جدی است زیرا جهش‌ها می‌توانند ورود ویروس به سلول‌های انسانی را به طور بالقوه آسان کنند.

جرمی کمیل گفت که همه ویروس‌ها از یک نژاد هستند و پس از ورود ژنوم به یک پایگاه داده آنلاین که توسط دانشمندان دیگر استفاده می‌شود، فهمیده است که دانشمندانی در نیومکزیکو نیز همین گونه را با همان جهش شناسایی کرده‌اند.

گونه مورد بررسی آقای کمیل به تاریخ 1 دسامبر برمی‌گردد و نمونه‌های شناسایی شده در نیومکزیکو مربوط به ماه اکتبر است، اما مشخص نیست که این گونه‌ها از چه زمانی شروع به تکثیر کرده‌اند. نمونه‌هایی از سراسر ایالات متحده با این گونه‌ها روبرو شده‌اند اما با توالی ژنوم محدود، درک میزان شیوع این ویروس‌های جهش یافته دشوار است.

یکی دیگر از محققان این مطالعه جدید، اِما هادکرافت، متخصص اپیدمیولوژی در دانشگاه برن به نیویورک‌تایمز گفت: "من در حال حاضر برای تعیین محل مبدا برای هر یک از نژادها کاملاً مردد هستم."

این مطالعه هنوز مورد بررسی‌های بیشتر قرار نگرفته است و کارشناسان به تایمز گفته‌اند که برای ارزیابی اینکه این جهش‌ها بر میزان انتقال یا شدت و عوارض بیماری چه تأثیری دارد، نیازمند آزمایش‌های اضافی است.

گونه‌های دیگر که مسری‌تر هستند در جاهای دیگر کشف شده است. تجزیه و تحلیل اخیر نشان داد که گونه‌ای که برای اولین بار در انگلیس کشف شد -معروف به -B.1.1.7- بین 35 تا 45 درصد قابلیت انتقال بیشتری از سایر گونه‌های شیوع یافته در ایالات متحده دارد. در همین حال ارزیابی جدید دانشمندان انگلیسی نشان داد که این گونه ویروس کرونا می‌تواند 30 تا 70 درصد کشنده‌تر از ویروس کرونای اصلی باشد.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا پیش‌بینی کرده‌است که رایج‌ترین نوع ویروس کرونا تا ماه مارس همین گونه خواهد بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید