قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد:

شایعه‌ها در خصوص شیوع نوع جدید ویروس را جدی نگیرید

کدخبر: ۳۹۲۲۲۰
قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مردم به شایعه‌ها در فضای مجازی در خصوص شیوع نوع جدید ویروس کرونا از جمله انگلیسی و آفریقای جنوبی توجه نکنند.
شایعه‌ها در خصوص شیوع نوع جدید ویروس را جدی نگیرید

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  ایرنا؛ ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حاشیه افتتاح بیمارستان ۱۱۰ تختخوابی شهدای هسته ای بوشهر در نشست خبری افزود: اگر ویروس خاصی دیده شود بر اساس سکانس ویروسی اعلام می‌شود و یک نفر نمی‌تواند بدون آزمایش و یا هر گونه تخصصی اعلام کند که مبتلا به ویروس جدیدی شده است.

وی اضافه کرد: البته ایران در معرض ورود ویروس از کشورهای دیگر قرار دارد به خصوص استان بوشهر که به دلیل تبادلات با کشورهای جنوب خلیج فارس احتمال انتقال ویروس وجود دارد هرچند که این وروس می‌تواند در درون کشور نیز جهش یابد.

معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: در زمان حاضر وضعیت شیوع ویروس کرونا در کشور نسبت به شرایط اوج بیماری که در آبان ماه داشتیم بیش از ۸۰ تا ۸۵ درصد موارد بستری و مرگ ناشی از ابتلا کاهش یافته است و این خود یک دستاورد بزرگ به شمار می‌رود که با همکاری مردم، رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، اجرای طرح‌های کنترل هوشمند از جمله محدودیت‌ها و طرح شهید سلیمانی که با غربالگری مردم بیماران شناسایی و در مرحله اولیه و قرنطینه سازی انجام شده است.

حریرچی اضافه کرد: با توجه  به روند نزولی شدید از نظر بستری و مرگ و میر و روند صعودی مختصر در برخی استانها هرچند با اوج گیری مرحله اول، دوم و سوم فاصله داریم اما باز هم زنگ خطر در خصوص بیماری وجود دارد.

وی تاکید کرد: نکته کلیدی که وجود دارد این است که تا زمانیکه پوشش واکسیناسیون حداقل به ۷۰ درصد نرسد رعایت دستورالعملهای بهداشتی، درمانی و شیوه نامه‌های لازم ضروری است.

به گفته حریرچی، استان بوشهر به شاخص ۶.۵ یا هفت نفر در ۱۰۰ هزار نفر بستری رسیده  این خود یک دستاورد است  که نشان می‌دهد توانستید مدیریت زندگی بیشتری را با مدیریت، همکاری مردم و به واسطه شرایط اقلیمی حفظ کنید. 

وی ادامه داد: هدف اصلی رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی کاهش ابتلا، بستری و مرگ و میر ناشی از ابتلا به ویروس کرونا تا زمان دستیابی به واکسن است در نتیجه هرگونه بی احتیاطی و رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی می‌تواند خطرناک باشد.

حریرچی گفت: در استان‌هایی که تاکنون شیوع کم بوده در صورت رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی می‌تواند بیماری را با شدت برگرداند و اگر اوج گیری بیماری کووید ۱۹ تاکنون ۲ تا سه هفته به طول می انجامید با توجه به خصوصیات ابتلای ویروس جدید اوج گیری طی ۲ تا سه روز انجام و فرصت برنامه ریزی جدی وجود ندارد.

وی با تاکید بر رعایت فاصله اجتماعی افزود: براساس بررسی‌ها معلوم نیست با واکسیناسیون، ایمنی برای چه مدتی در جامعه ایجاد می‌شود به همین دلیل رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی همچنان باید ادامه داشته باشد.

حریرچی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب بهترین سمبل در خصوص رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است، گفت: الان رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی از ۸۵ به ۷۵ درصد کاهش یافته و بررسی ها نشان می‌دهد رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی کاهش و موارد سرپایی به طرز قابل توجهی در برخی استان‌ها افزایش یافته است.

وی یادآورشد: دورهمی ها در فضای بسته و مسافرت امروز مهمترین مشکل در خصوص ویروس کرونا به شمار می‌رود و توجه نکردن به این اصول باعث شده که رنگ بسیاری از استان‌های آبی به نارنجی تغییر کرده است.

حریرچی گفت: براساس مقاله‌های جدید منتشر شده انتقال ویروس از سطوح خیلی مهم نیست و شست و شوی زیاد لازم نیست بلکه انتقال ویروس از فاصله کم، فضای بسته و بدون تهویه بیشتر امکان پذیر است.

وی درخصوص واکسیناسیون افزود: واکسیناسیون چهار فاز دارد و سند ملی آن در ستاد ملی کرونا تصویب شده در زمان حاضر در فاز نخست قرار است یک میلیون و ۳۰۰ تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر زیر پوشش قرار گیرند که اولویت اصلی با گروه‌های بهداشت و درمانی که در معرض تماس با بیماران کرونایی هستند و بعد سایر کادر درمان و بهداشت و بیماران صعب العلاج و افراد سن بالا هستند که تا پایان سال این فاز عملیاتی می‌شود.

به گفته حریرچی اتکای نهایی ما به تولید دانشمندان ایران و واکسن داخلی است که از بهار آینده در دسترس قرار می‌گیرد و تا آن زمان از واکسن‌های وارداتی از کشور روسیه و واکسن کوماس و واکسن ایرانی کوبایی استفاده می‌شود.

حریرچی در خصوص بازگشایی مدرسه‌ها اضافه کرد: با توجه به اینکه روزانه هفت هزار مورد بیماری جدید با آزمایش در کشور ثبت می‌شوند و تجربه انگلیس و برخی کشورهای اروپایی در خصوص برخی بازگشایی ها که با افزایش شدید بیماری روبرو شدند، مدرسه‌ها تا اطلاع ثانوی به همین صورت باقی می مانند و اگر اشتیاقی در این خصوص باشد باید با رعایت دستورالعملها ونه از روی عجله و با شتابزدگی انجام نمی شود.

وی ادامه داد: هرچند برخی از کشورها با  سیاست حصر و تعطیلی مطلق چند هفته ای برخی بازگشایی ها از جمله بازگشایی مدرسه‌ها  را انجام دادند اما بسیاری از کشورها  از جمله کشورهای آمریکایی، آسیایی و اروپایی نه قدرت سیاسی و اقتصادی لازم و نه این امکان را دارند که چنین رویه ای اعمال کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید