ادامه لابی‌های پشت پرده اسرائیل با هدف سختگیری علیه ایران/اختلافات بایدن و نتانیاهو به قوت خود باقی است

کدخبر: ۳۹۴۴۹۲
ملاحظات امنیتی اسرائیل درباره ایران، در نشست مونیخ و سخنرانی بایدن جایی نداشت و این نشان می‌دهد علی‌رغم آن که بایدن بالاخره با نتانیاهو تماس گرفت، هنوز اختلافات پنهان به قوت خود باقی است.
ادامه لابی‌های پشت پرده اسرائیل با هدف سختگیری علیه ایران/اختلافات بایدن و نتانیاهو به قوت خود باقی است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از قرن نو،  نشریه امریکایی اکسیوس در این‌باره نوشت: پیش برگزاری نشست مونیخ دولت اسرائیل نگرانی خود را در مورد اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا، تونی بلینکن مبنی بر تمایل ایالات متحده برای آغاز گفت‌وگو با ایران و بازگشت به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ اعلام کرده بود.  

این نشریه با اشاره به اینکه اسرائیل اعتقاد دارد بازگشت ایالات متحده به توافق هسته‌ای (برجام) مسیر ایران را به سمت زرادخانه هسته‌ای هموار می‌کند، افزود: مقامات اسرائیلی تاکید کردند می‌خواهند مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شوند، اما این ادعایی است که بارها توسط ایران رد شده است. 

در ادامه این تحلیل سیاسی با اشاره به اینکه مسئله ایران نقطه اصلی اختلاف بین اسرائیل و دولت بایدن محسوب می‌شود،   تاکید شد: این اختلاف مشابه اختلافی است که بین نتانیاهو و دولت اوباما وجود داشت. حالا مقامات اسرائیلی می‌گویند ایالات متحده، اسرائیل را از قبل در مورد این اطلاعیه مطلع کرده بود و این کشور در مورد این مسئله از نزدیک با ایالات متحده در ارتباط است. 

در این مطلب با تاکید بر اینکه  قرار است ایران دو روز دیگر از پروتکل الحاقی پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای خارج شود، آمده است  : این همان نقطه‌ای است که موجب نگرانی اسرائیل می‌شود. در چنین شرایطی ایران همکاری خود با بازرسان سازمان ملل متحد را متوقف  و اجازه آن‌ها  برای بازدید‌های سرزده به سایت‌های هسته‌ای را به حالت تعلیق می‌آورد.  

نویسنده با اشاره به اینکه کارشناسان اسرائیلی این اقدام را مخرب‌ترین مرحله می‌دانند، تصریح کرد: یکی از سوالاتی که مطرح در این زمینه این است که آیا جلسه  مونیخ توانست به لغو تصمیم ایران از پروتکل الحاقی کمک کند یا خیر؟  

تردید در تفاهم

این درحالی است که بسیاری از تحلیلگران نسبت به تفاهم رئیس جمهوری آمریکا و نتانیاهو تردید دارند.  

 نشنال اینترست، با اشاره به اینکه بایدن قبل از گفت‌و‌گو با نتانیاهو، گفت‌وگو با ولادیمیر پوتین و شی‌جین پینگ (رئیس جمهوری‌های روسیه و چین) که هیچ کدامشان واجد شرایط دوستی نزدیک با آمریکا نیستند، انتخاب کرد، نوشت: این اقدام نشان می‌دهد دوستی رئیس جمهوری آمریکا با اسرائیل است و نه با نخست وزیر فعلی‌اش.  

به دنبال اظهار نظر بایدن در مورد بازگشت به گفت‌وگوهای برجامی، روزنامه اورشلیم‌پست به نقل از دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی اعلام کرد: اسرائیل به ممانعت از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای متعهد است و موضعش درباره توافق هسته‌ای عوض نشده است.  

در همین حال روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز نیز با اشاره به اینکه نتانیاهو (نخست‌وزیر اسرائیل) بار‌ها مذاکره با ایران و حصول برجام در سال ۲۰۱۵ میلادی را یک «اشتباه تاریخی» خوانده است، در این‌باره نوشت: اعلام رسمی اراده بایدن برای مذاکره هسته‌ای با ایران با واکنش شدیدی نه در اورشلیم (بیت‌المقدس) و نه در کشور‌های حوزه خلیج فارس از جمله در عربستان و امارات که همواره مخالف امتیازدهی به ایران بوده‌اند مواجه نشد. این واکنش همراه با سکوت ناشی از بدبینی متحدان منطقه‌ای آمریکا نسبت به دولت بایدن است.  

این روزنامه با بیان اینکه دیپلمات‌های غربی و مقام‌های سابق اسرائیلی می‌گویند اسرائیل به جای مخالفت بی‌رویه با مذاکره، لزوم تعامل سازنده واشنگتن را پذیرفته است، افزود: نتانیاهو مستقیما درباره مذاکرات ایران و آمریکا اظهارنظر نکرد، اما دولت او در حال لابی کردن پشت پرده با امریکا برای دستیابی به توافقی است که موضعی سخت‌گیرانه را در قبال ایران اتخاذ کند.

نیویورک‌تایمز افزود: یکی از وزرای اسرائیلی گفته است اسرائیل می‌خواهد توافقی طولانی‌مدت‌تر (دستکم ۵۰ ساله) با ایران حاصل شود. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید