هفتمین جشنواره جایزه تهران به کار خود پایان داد

الویت در مدیریت شهری، شهر، شهروند، انسان و جان آدمی است

کدخبر: ۳۹۴۵۷۵
هفتمین جشنواره پژوهشی جایزه تهران با حضور مسئولان مدیریت شهری و با معرفی نفرات برتر به کار خود پایان داد.
الویت در مدیریت شهری، شهر، شهروند، انسان و جان آدمی است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از روابط عمومی جشنواره جایزه تهران،  آیین اختتامیه جشنواره تهران با حضور «محسن هاشمی»، رئیس شورای شهر تهران، «احمد مسجد جامعی» عضو شورای اسلامی شهر تهران و جمعی از اهالی هنر و ادب تهران، با رعایت پروتکل های بهداشتی در خانه اندیشمندان علوم انسانی به کار خود پایان داد.

اعضای هیات اجرایی و داوران هفتمین جشنواره پژوهشی جایزه تهران در بیانیه اختتامیه جشنواره اظهار داشتند: جشنواره در شرایط استثنایی بیماری فراگیر کرونا که در دوره یکساله شهر تهران کمتر از قبل گردشگر فعالیت های هنری تفریحی و موارد نظیر آن را تجربه کرد برگزار شد.

همچنین افزودند: فعالیتهای آموزشی کتابخانه‌ای و پژوهش با محدودیت مواجه و گاه به صورت غیر حضوری درآمد مشکلات کسب و کار و کاهش حضور سرخوشانه شهروندان در شهر تجربه دیگری در این دوران بود .

همچنین در این بیانیه آمده است : پایه و اساس بررسی و تصمیم گیری و انتخاب آثار در جشنواره هفتم نیز از معیارهای مهمی چون ابتکار، خلاقیت و نوآوری پژوهشی، کاربردی بودن مطالعات از نظر تعمیق شناخت از واقعیت شهر تهران، تاکید بر کاربست تحقیقات با هدف علمی کردن مدیریت شهری و معرفی تهران به شهری با ارزش های جهانی پیروی می کرد.

در بیانیه هیئت اجرایی با اشاره به بخش ضرورت و کاستی‌ها در زمینه تهران پژوهی اعلام شد: شهر تهران با تغییرات سریع اجتماعی و فرهنگی روبه‌رو است؛ از این رو شماری از تجارب زیسته دیروز و امروز مردمان آن، به سرعت درحال زوال و فراموشی است در این شرایط روش های تاریخی شفاهی شهری به عنوان شیوه ای برای مطالعه ثبت و ضبط حافظه و خاطره جمعی شهروندان ضرورت دارد.

همچنین در این بیانیه آمده است: تهران در شمار یکی از شهرهای جهان است و بدیهی است مسائل و موضوعات مربوط به آن باید از منظر مختلف با رویکرد مطالعات تطبیقی با دیگر کلانشهرهای جهان مطالعه شود.

هیات اجرایی هفتمین جشنواره  پژوهشی جایزه تهران در این بیانیه اظهار داشتند: مقوله سرمایه های فرهنگی، معنوی و انسانی شهر تهران در سطح محله، منطقه و شهر باید به زمینه های مطالعاتی تبدیل شود؛ پژوهش و بازشناسی سبک زندگی، کسب و کار و اخلاق شهروندی، زیست شهر این افراد موجب مدیریت روند گسسته نسبی و از سوی دیگر غنای مفاهیم شهروندی در تهران می شود.

همچنین در این بیانیه تاکید شده است؛ بررسی انتشارات و مطالعات شهر تهران در چند سال اخیر نشان می‌دهد خوشبختانه شمار محققان و نویسندگان تهران پژوه رو به ازدیاد بوده و آثاری برای سلیقه های مختلف عرضه کرده‌اند؛ اما روشن است که هنوز مطالعات میدانی برای کشف شهر تهران و مسائل آن در آغاز راه قرار دارد.

اعضای هیات اجرایی یادآور شدند؛ برگزاری این جشنواره که با دشواری های ناشی از شرایط اضطراری بیماری واگیردار روبرو بود با همکاری دستگاه‌های همکار و اعضای محترم کمیته‌های علمی و به ویژه جناب آقای دکتر احمد مسجد جامعی و دکتر مهرشاد کاظمی به سرانجام رسید.

همچنین اعضای هیئت اجرایی جشنواره از همه ناشران و مولفان، فعالان بخش رسانه ای، گردشگری، فضای مجازی و همه تهران شناسان که در این مسیر همکاری کردند، تشکر نمودند.

جشنواره جایزه تهران بدون پشتوانه و حمایت پژوهشگران محقق نمی‌شود

مهرشاد کاظمی دبیر اجرایی هفتمین جشنواره پژوهشی جایزه تهران در آیین اختتامیه این جشنواره اظهار داشت: امروز شاهد برگزاری هفتمین جشنواره پژوهشی جایزه تهران به عنوان یک رویداد پژوهشی، فرهنگی، هنری و اجتماعی هستیم.

وی گفت: دبیرخانه جشنواره با توجه به اهمیت یافتن بحث های مطالعات تهران و پژوهش‌های انجام شده در این حوزه قصد دارد با تشویق و معرفی آثار علمی و تاثیرگذار با نگاه آینده‌نگر به برنامه‌ریزان، مدیران و سیاستگذاران شهری در توسعه و پیشرفت تهران نقش‌آفرین باشد.

کاظمی ادامه داد: در این مسیر هیئت داوران دبیرخانه جایزه تهران در ۶ دوره گذشته این جشنواره، قریب به یکصد اثر در رشته‌های مختلف را ارزیابی و معرفی کرده‌ است و در سال جاری علی رغم تاثیرگذاری ویروس کرونا با بررسی و ارزیابی آثار و فعالیتها این وظیفه را به خوبی انجام داده است.

دبیر اجرایی هفتمین جشنواره جایزه تهران تاکید کرد: امسال جشنواره هفتم دارای بخش ویژه ای است که عبارت است از تقدیر از هنرمندانی که در خلق تصاویر نام شهدای مدافع سلامت نقش آفرینی کردند تا بدین وسیله نام و خاطره این عزیزان در ذهن ها باقی بماند

وی با بیان لازم است یاد کنیم از تهران پژوهان گرامی که در سال جاری از میان ما رفتند، عنوان کرد: به‌خصوص دوست عزیز جناب آقای دکتر غلامحسین تکمیل همایون و جناب آقای غلامرضا سحاب، جناب آقای محمدرضا حسن بیگی که در سال گذشته در میان ما بودند و همچنین سرکار خانم شیده لالمی و دکتر محسن حبیبی که روحشان شاد.

کاظمی همچنین از همکاری و مساعدت معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، سازمان زیباسازی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، هیئت داوران، خبرنگاران رسانه های مکتوب و مجازی، رسانه ملی، مرکز ارتباطات و بین الملل شهرداری تهران و خانه اندیشمندان علوم انسانی قدردانی کرد.

اولویت ما در مدیریت شهری، شهر، شهروند، انسان و جان آدمی است

«احمد مسجد جامعی» عضو شورای اسلامی شهر تهران و تهران پژوه نیز در آیین اختتامیه هفتمین جشنواره پژوهشی جایزه تهران اظهار داشت: امسال در حال و هوای خاصی جشنواره جایزه تهران را اجرا می‌کنیم و شهدای سلامت نام هایی هستند که حال دیگری به مجلس داده اند.

وی درباره تهران گفت: مساله تهران به مسئله سهل و ممتنع تبدیل شده و فکر می‌کنیم مساله ساده‌ای است چرا که گاهی پیچیدگی مساله باعث می‌شود به کند و کاو در آن نپردازیم.

مسجدجامعی با بیان اینکه گاهی نسبتی بین جسم و جان شهر برقرار نمی کنیم، گفت : گاهی فراموش میکنیم که شهروند چه آرزویی دارد و آرامش شهروند در چیست.

عضو شورای اسلامی شهر تهران برای نمونه با اشاره ساخت  شهرک های صنعتی که سرمایه‌گذاری بسیاری نیز برای آنها انجام می شد، گفت: برغم به سرمایه گذاری ها اما شهرک‌ها با مشکلات جدی برخورد می‌کردند و در دولت وزرای مربوطه می‌گفتند شهرک‌های ایجاد شدند و مشکلات بسیاری دارند که آن را بررسی می کردیم.

به گفته وی، مشخص شد در  شهرک هایی که برای نمونه در عسلویه ساخته شده بود و دارای بوستان، تالار نمایش، استخر و ...بود و همه امکانات را داشت و حتی گروه‌های نمایش از تهران برای اجرای برنامه به آن شهرک می‌رفت اما هیچ‌کس احساس آرامش نداشت.

مسجد جامعی تاکید کرد برای ایجاد طرح ها باید نسبتی بین توسعه، مردم و کسانی که در آن مشارکت دارند برقرار شود تا آرامش ایجاد شود.

وی ادامه داد: وقتی طرحی را اجرا می‌کنیم باید به نسبت طرح با طبیعت و تاریخ پاسخگو باشیم.

وی ادامه داد: در اجرای طرح ها باید بتوانیم به آرامش شهروندان کمک کنیم به خصوص در مدیریت شهری که اولین مساله رضایت شهروندان و حقوق شهروندان است.

وی گفت :در اجرای طرح ها باید به خاطرات شهروندان توجه کنیم، چراکه شهر بدون خاطره مانند انسان بدون خاطره است و شخصیت جمعی با خاطره جمعی شکل می گیرد.

به گفته وی، اگر طرحی را در جایی اجرا می کنیم باید بدانیم آیا به بهبود وضعیت شهروندان ساکن کمک میکند ؟ آیا رفت و آمد گسترده موجب می شود که شهروندان آنجا را ترک کنند؟

مسجدجامعی خاطرنشان کرد: اولویت ما به عنوان مدیریت شهری، شهروند، انسان و جان آدمی است و با این اولویت به شهر و مناسبتهای شهر نگاه می‌کنیم.

وی با بیان اینکه حتی در پیشینه خودمان هم این مسائل هست، به طرحی برای انتخابات شوراهای شهر در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: اولین انتخابات مدنی در تهران انتخاباتی بود که ساختار بلدیه را شکل داد؛ ۱۰ محله در تهران وجود داشت و همه اهالی محل برای انتخاب نماینده مشارکت می کردند.

به گفته وی آن زمان جمعیت شهر ۲۵۰ هزار نفر بود و مردم محله ها ۳۰ نماینده داشتند و این در حالی است که اکنون با وجود جمعیت ۱۰ میلیون نفری، مردم ۲۱ نماینده دارند.

وی با بیان اینکه بدون اینکه به نیازهای مردم و وضعیت مردم کنکاش انجام شود، تعداد نمایندگان از ۳۱ به ۲۱ نفر کاهش یافت.

مسجدجامعی با بیان اینکه می شود بلدیه را با آن عناصر معماری گذشته و متناسب با عناصر امروز ساخت، وی اظهار داشت: باید روزآمد باشیم و گذشته را به آینده وصل کنیم.

عضو شورای شهر تهران گفت: اگر می‌خواهیم بودجه را بنویسیم باید مهمترین مشکلات مردم درصد بیشتری از بودجه را به خود اختصاص دهد؛ اکرع مشکلات آلودگی هوا و رفت و آمد مساله مهم مردم است باید اعتبارات بیشتری به این سمت اختصاص یابد.

به تهران ده میلیون نفری با این همه مشکلات، باید نگاه انسان محوری داشته باشیم

«محسن هاشمی رفسنجانی» رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در این مراسم با بیان اینکه در پژوهش‌هایی که درباره تهران انجام شده به گذشته آن توجه شده است گفت: تعداد کتبی که درباره تهران نوشته شده از مرز صد کتاب عبور کرده و این شهر از زوایای مختلف بررسی شده است.

 او با اشاره به اینکه حال و آینده تهران باید به تهران پژوهی اضافه شود یادآور شد: لازم است کسانی که درباره وضعیت فعلی تهران، مشکلات آن و آینده شهر پژوهش می‌کنند روی این موضوع هم متمرکز شوند.  

 هاشمی رفسنجانی افزود: ما نباید فقط وضعیت تهران را در گذشته مورد بررسی قرار دهیم. در این جایزه عمدتا دیده‌ام که بیشتر به گذشته تهران و به ویژه به خشت و آجر و ساختمان‌های تهران توجه شده است ولی تهران ده میلیونی با این همه مشکلات، این موضوع را می‌طلبد که نگاه انسان محوری به شهر تهران داشته باشیم.

او تاکید کرد: نگاه انسان محور موجب می‌شود که پژوهش انسان محور بیشتر از پژوهش آجر محور شود. اغلب کسانی که روی کار می‌آیند از انتقال پایتخت حرف می‌زنند. آنها به جای اینکه تهران را شهری برای زندگی کنند سخن از انتقال پایتخت می‌گویند. پس تکلیف ده میلیون ساکن این شهر چه می‌شود؟!

 رئیس شورای شهر تهران گفت: باید روح دوباره به محلات تهران برگردد. در بسیاری از کشورهای جهان مشابه شهر ما توانسته‌اند این کار را انجام دهند و ما نیز می‌توانیم چنین تجربه‌ای را داشته باشیم. 

او تاکید کرد: باید تهران را به سوی شهری انسانی به جای شهری آجری و پژوهش‌های مرتبط با تهران را نیز به سوی پژوهش‌های انسانی به جای پژوهش‌های آجری ببریم.

معرفی نفرات برگزیده هفتمین جشنواره پژوهشی جایزه تهران

هیأت داوران هفتمین جایزه تهران در بخش‌های پیشکسوت، محیط‌زیست، کتاب و ادبیات، فیلم، رسانه، مرکز فعال، بخش ویژه جشنواره نفرات برتر را معرفی کرد.

لوح تقدیر و جایزه تهران در *بخش پیشکسوت* به طراح و آرشیتکت *محمد حسن آل کمونه* به پاس سال‌ها فعالیت در عرصه معماری و خلق آثار متعدد همچون موزه دفینه اهدا شد؛ لوح تقدیر و جایزه تهران  به تهران پژوه پیشکسوت *نصرالله حدادی* به پاس سال‌ها فعالیت و روایت تاریخ تهران اهدا شد.

در *بخش محیط زیست* لوح تقدیر و جایزه تهران به آقای *علی محمد مختاری* به پاس سال‌ها فعالیت در توسعه فضای سبز تهران اهدا شد.

در *بخش کتاب و ادبیات* لوح تقدیر و جایزه تهران به استاد و نویسنده *علی بلوک باشی* برای تالیف کتاب جامعه شناسی مردم قدیم تهران؛  لوح تقدیر و جایزه تهران به *پرویز دوایی* برای تالیف کتاب داستان درخت ارغوان؛ لوح تقدیر و جایزه تهران به نویسنده جوان *امیررضا فرهبد* برای تالیف کتاب تهران من؛ لوح تقدیر و جایزه تهران به خانم *فاطمه مجد نیا* و آقای *همایون عبدالرحیمی* برای گردآوری کتاب عکس تهران در قاب کاشی؛

لوح تقدیر و جایزه تهران آقای *ابراهیم اسکافی* برای ترجمه کتاب بازار و دولت در ایران سیاست مکان بازار تهران؛ لوح تقدیر و جایزه تهران به نمایندگی از هیئت علمی و شورای سیاستگذاری جشنواره جایزه داستان تهران به پاس برگزاری چهار دوره این جشنواره به *محمد طلوعی* دبیر این جشنواره اهدا شد.

در *بخش فیلم* لوح تقدیر و جایزه تهران به پیشکسوت و کارگردان آقای *سیف الله صمدیان* به پاس سال‌ها کارگردانی و خلق آثار ارزشمند از تهران؛ لوح تقدیر و جایزه تهران به فیلم *گریز از مرکز* به کارگردانی خانم *فریده صارمی* اهدا شد.

در *بخش رسانه؛* لوح تقدیر و جایزه تهران به *نشریه وزین تهران* در چاپ مقالات پژوهشی به صاحب امتیازی احسان میراب زاده و سردبیری مرتضی رحیم نواز؛ لوح تقدیر و جایزه تهران به خبرنگار فعال *نورا حسینی* به پاس سال‌ها فعالیت در اطلاع رسانی و تهیه گزارش و انعکاس در رسانه؛ لوح تقدیر و جایزه تهران به *احسان رافتی* به پاس فعالیت تصویری از تهران در شبکه های مجازی اهدا شد .

در *بخش مرکز فعال*؛ لوح تقدیر و جایزه تهران به *مرکز آموزش فرهنگی هنری دارالفنون* با مدیریت آقای مهدی تدین موغاری به پاس سال‌ها فعالیت در نگاه فرهنگی و معرفی تهران از طریق رویداد های مختلف، لوح تقدیر و جایزه تهران به شرکت *توسعه فضاهای فرهنگی* به پاس تدوین مستند پژوهشی طرح مفهوم و هویتی پهنه رودکی توسط شرکت هنربان آپادانا آقای کسری حسنی اهدا شد.

در *بخش ویژه جشنواره*؛ لوح تقدیر و جایزه تهران به هنرمندان آقای *مرتضی رضایی* و خانم *فرحناز محمدی یکتا* به پاس تصویر کشیدن ۲۰۰ شهید مدافع سلامت اهدا شد.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید