پیشنهاد بایدن برای توافق با ایران

کدخبر: ۳۹۵۱۸۲
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از تلاش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای راستی‌آزمایی فعالیت هسته‌ای ایران حمایت کرد و گفت پیش از خروج (آمریکا) از برجام، این توافق به خوبی کار می‌کرد.
پیشنهاد بایدن برای توافق با ایران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا،  ند پرایس روز سه‌شنبه درباره اظهارات مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و همچنین تصمیم ایران برای متوقف کردن اجرای پروتکل الحاقی این مطلب را مطرح کرد.

وی با بیان اینکه پیش از انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توسط شورای حکام درباره آن اظهار نظری نخواهد کرد، افزود: ما به طور کامل از  تلاش مدیر کل برای اطمینان از اجرای راستی‌آزمایی آژانس پشتیبانی می‌کنیم.

همچنین در اکوایران ببینید:ضربان قلب مذاکرات به صدا درآمد؟

 سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: مطمئنا پنهان نیست که ایران همچنان به اقدامات خود بیش از محدودیت‌های برجام ادامه می‌دهد و اخیرا اقداماتی را برای کاهش همکاری با آژانس بین‌المللی انجام داده است از جمله درباره پروتکل الحاقی که شما هم شنیدید.

پرایس از حرکت ایران در این مسیر که او نادرست خواند، ابراز نگرانی کرد و گفت: هدف ما این است که ایران و ایالات متحده، تعهدات خود را تحت برجام از سر گیرند.  

وی افزود: ما همچنین می دانیم که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تحقیق در مورد تعدادی از موضوعات جدی برجسته مربوط به مواد احتمالی اعلام نشده هسته‌ای می‌پردازد، ما اصرار داریم که ایران برای حل این مسائل بدون تأخیر بیشتر در همکاری با آژانس  بین المللی انرژی اتمی اقدام کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اظهار کرد: ما در رایزنی نزدیک با شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهیم بود تا در حمایت از تلاش‌های آژانس برای ایجاد بهترین و موثرترین راه، اقدامات مناسبی انجام دهیم.

پرایس گفت‌وگو را برای دسترسی به محدودیت دائمی و قابل راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای ایران ضروری دانست و گفت: این پیشنهادی است که رئیس جمهوری بایدن مطرح کرده است که اگر ایران انطباق کامل خود با توافق هسته‌ای را از سر بگیرد، ایالات متحده آماده خواهد بود همان کار را انجام دهد.

وی با بیان اینکه این اقدام ضروری اما ناکافی است، افزود:  ما می خواهیم از این توافق به عنوان مبنایی برای توافقنامه طولانی‌تر و قوی‌تر استفاده کنیم تا سایر موضوعات همچون مقابله با نفوذ مخرب ایران و موشک بالستیک را هم دربرگیرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اظهار کرد: نخستین گام طبیعی این است که ما با ایرانیان تحت حمایت ۱ + ۵ گفت‌وگو کنیم. ما با هماهنگی با اتحادیه اروپا متحدان یا نزدیکترین متحدان خود اکنون در همان صفحه هستیم.

پرایس دیپلماسی را بهترین مسیر دانست که دست در دست همپیمانان و متحدان اروپایی خود گام بر می‌دارند.

وی درباره لغو تحریم و نظر اعضای کنگره در این زمینه هم گفت متاسفانه ایران در حال دور شدن از محدودیت‌های خود تحت برجام است که پس از تصمیم اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ آمریکا برای خروج از برنامه جامع اقدام مشترک انجام شد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اعتراف به اینکه تا آن زمان، توافق هسته‌ای در حال کار بود، یادآور شد: مطابق گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی، وزارت خارجه آمریکا، جامعه اطلاعاتی و همچنین گزارش طرف‌های بین‌المللی ما، توافق کارایی داشت.

پرایس اظهار کرد: این دلیلی است که باور داریم برجام بر مبنای درستی آغاز شد. بر همین اساس هم ما با متحدانمان در ۱+۵، متحدان منطقه‌ای و اعضای اصلی کنگره در حال رایزنی هستیم. ما گفتیم که مایلیم با ایرانی‌ها در قالب ۱+۵ دیدار کنیم.

وی درباره رفع توقیف پول نفت ایران در کره جنوبی هم گفت تا کنون وجهی منتقل نشده است. ما در حال گفت‌وگو با متحدان و شرکای خود از جمله کره جنوبی هستیم و تعجب آور نخواهد بود اگر در این زمینه هم صحبت کرده باشیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید