محور گفت‌وگوی جانسون و اشرف غنی

کدخبر: ۳۹۵۷۱۴
نخست وزیر انگلیس در تماس تلفنی با رئیس جمهوری افغاستان، حمایت لندن را از دولت افغانستان در جنگ علیه طالبان در چارچوب ائتلاف ناتو مورد تاکید قرار داد.
محور گفت‌وگوی جانسون و اشرف غنی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، دوطرف درباره اهمیت مذاکرات صلح، برای ایجاد یک افغانستان دمکراتیک و مستقل و حفظ دستاوردهای بدست آمده در این مدت بحث و تبادل نظر کردند.

دفتر نخست وزیری انگلیس گزارش داد،نخست وزیر انگلیس همچنین حمایت لندن را از دولت افغانستان در جنگ علیه طالبان در چارچوب ائتلاف ناتو مورد تاکید قرار داد. تلاش برای مقابله با همه‌گیری کرونا و توزیع واکسن در افغانستان از دیگری موضوعاتی بود که رهبران دو کشور درباره آن گفت‌وگو کردند.

تماس جانسون و غنی درحالی صورت می‌گیرد که مهلت تعیین شده برای خروج نیروهای خارجی از افغانستان  در حال پایان است. بنا به توافقی که یک سال پیش بین آمریکا و گروه طالبان به دست آمد، کشورهای خارجی باید پیش از روز اول مه سال ۲۰۲۱ میلادی (۱۱ اردیبهشت سال ۱۴۰۰ شمسی) خاک افغانستان را ترک کنند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو دیروز (پنجشنبه) اعلام کرد که کشورهای عضو این پیمان در مورد خروج نیروهای خود از افغانستان «تصمیم نهایی» را اتخاذ نکرده اند. وی افزود: متحدان در ناتو به رایزنی تنگاتنگ و هماهنگ با یکدیگر طی هفته های آینده ادامه خواهند داد.

دبیرکل ناتو در مورد کنفرانس وزیران دفاع کشورهای عضو این سازمان در تماس تلفنی با رئیس جمهوری افغانستان گفت که کشورهای عضو ناتو در روند صلح افغانستان از دیپلماسی فعال استفاده می کنند، تا این روند به موفقیت برسد.

دبیرکل ناتو در مورد خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان، گفت که مشورت ها ادامه دارد و تاکنون در این خصوص تصمیمی گرفته نشده است و همچنان بازنگری موافقتنامه طالبان و آمریکا جریان دارد.

وی تأکید کرد که تعهد سازمان ناتو از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان در راستای مبارزه با تروریسم ادامه دارد.

هم اکنون ۹ هزار و ۶۰۰ نظامی ناتو که ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از آنها را سربازان آمریکایی تشکیل می دهند در خاک افغانستان حضور دارند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید