اجرای تعهدات برجان نیاز به مذاکره ندارد

راه آسان آمریکا برای بازگشت به برجام از زبان تخت روانچی

کدخبر: ۳۹۶۰۹۳
نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: واشنگتن باید براساس قطعنامه ۲۲۳۱شورای امنیت و توافق هسته ای به تعهدات خود عمل کند.
راه آسان آمریکا برای بازگشت به برجام از زبان تخت روانچی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، مجید تخت روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل در گفت‌وگو با شبکه الجزیره گفت: آمریکا همچنان قطعنامه ۲۲۳۱شورای امنیت و توافق هسته ای را نقض کرده است و راه آسان آمریکا برای بازگشت به برجام اجرای کامل تعهدات خود در رابطه با این توافق است.

وی گفت: دولت جو بایدن در بسیاری از مناسبات اعلام کرد که آمریکا به برجام بازخواهد گشت اما ما تا به این لحظه شاهد تغییری در سیاست های آن ها در رابطه با توافق هسته ای نبوده ایم.

تخت روانچی گفت: اجرای تعهدات برجامی آمریکا نیازی به مذاکرات ندارد، به نظر ما آمریکا باید بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و برجام به تعهدات خود عمل کند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا کاهش تحریم ها را می توان بخشی از بازگشت واشنگتن به برجام تفسیر کرد گفت: برداشتن تحریم ها بخشی از توافق است و باید اجرایی شود تا ایران به طور کامل به تعهدات خود بازگردد. بنابراین لغو تحریم ها بسیار مهم است و همانطور که گفتم ما تا الان شاهد هیچگونه تحرکی از سوی آمریکا برای اجرای کامل توافق نبوده ایم.

نماینده ایران در سازمان ملل گفت: چیزی که ایران و جامعه بین المللی می خواهد بازگشت آمریکا به توافقی است که در سال ۲۰۱۵ امضا کرد. واشنگتن باید تصمیم بگیرد که می خواهد به برجام پایبند باشد یا خیر و نیازی به مذاکرات برای انجام این گام وجود ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا گام های ایران می تواند منجر به افزایش تنش شود گفت: ما تمایلی به افزایش تنش نداریم و حتی در زمان دولت ترامپ که اقدامات تحریک آمیز و تنش زا انجام می داد تمایلی به این امر نداشتیم. ایران سلاحی به منطقه ای که از آن دور است ارسال نکرد بلکه این آمریکا است که سلاح و کشتی جنگی به منطقه ما فرستاد و آن ها ۷هزار مایل با منطقه ما فاصله دارند.

تخت روانچی تاکید کرد: آمریکا تمام این اقدامات تحریک آمیز را انجام داد و شهید عزیز ما سردار سلیمانی را ترور کرد این درحالی است که ایران هیچ تمایلی به انجام عملیات تحریک آمیز ندارد .

وی تاکید کرد: گام‌هایی که ایران اتخاذ کرد نمی تواند منجر به افزایش تنش شود ، زمانی که دولت ترامپ از برجام خارج شد طرف های دیگر برجام از ما خواستند که اقدام متقابل اتخاذ نکنیم و به ما گفتند که خسارت هایی که در پی خروج واشنگتن از برجام به ما وارد شد را جبران خواهند کرد ، ما یک سال صبر کردیم اما هیچ اتفاقی رخ نداد و وعده های آن های توخالی بود. بنابراین ما هیچ گزینه دیگری نداشتیم و گام های خاصی را اتخاذ کردیم تا توازن به برجام بازگردد.

وی خاطرنشان کرد: قانونی که مجلس شورای اسلامی صادر کرد به دلیل عدم جدیت طرف های دیگر برجام در جبران خسارت و همچنین عدم آمادگی سه کشور اروپایی (آلمان،فرانسه،انگلیس) در اجرای تعهدات خود است. اقدامی که ما اتخاذ کردیم بر اساس بند ۳۶ برجام و بر اساس تعهدات ما به متن و روح برجام است.

نماینده ایران در سازمان ملل در رابطه با کاهش بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: بازرسان آژانس در ایران حضور دارند و ماموریت خود را انجام می دهند و در سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس به تهران توافق خوبی انجام شد بنابراین به نظر من ما در مسیر درست حرکت می کنیم.

تخت روانچی تاکید کرد: سخن گفتن در رابطه با اینکه ایران بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی را بیرون کرده است ،نادرست است، ما تصمیم گرفتیم که اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کنیم اما ما همزمان عضوی از معاهده ممنوعیت انتشار سلاح کشتارجمعی هستیم و همانطور که مسئولین ایران تاکید می کنند و مقام معظم رهبری فتوا دادند سلاح هسته ای جایی در ایران ندارد و در عقیده دفاعی ما نیست. ایران حق دارد فعالیت مسالمت آمیز هسته ای داشته باشد و ما تمام اقدامات لازم برای این مساله را انجام خواهیم داد.

وی در رابطه با میانجیگری قطر میان تهران و واشنگتن گفت: ما روابط خوبی با کشور دوست و برادر یعنی قطر داریم اما به نظر ما چیزی که اکنون نیاز است اجرای کامل تعهدات آمریکا است و این امر نیازی به میانجیگری ندارد.

مجید تخت روانچی گفت: آمریکا می داند که بهتر است هرچه سریع تر به تعهدات برجامی خود بازگردد ،بهترین راه بازگشت آمریکا به تعهدات خود است و بعد از آن ایران نیز به تعهدات کامل خود بازخواهد گشت ، در این صورت می توان در چارچوب ۱+۵ در رابطه با امور متعلق به توافق هسته ای صحبت کرد. این یک راه آسان و دیپلماتیک است و به نظر من در این صورت رسیدن به راه حل یک مساله آسان خواهد بود.

نماینده ایران در سازمان ملل گفت: بعد از خروج آمریکا از برجام ما اکنون مجموعه ۱+۴ را داریم ، ما این مجموعه را داریم و نشست های خود را بر این اساس برگزار می کنیم و اگر واشنگتن می خواهد به این مجموعه بپیوندد باید به‌تعهدات خود عمل کند و تمام تحریم های ایران را بردارد. اگر این امر را ببینیم ایران به تعهدات کامل خود بازخواهد گشت و در آن صورت دیگر مجموعه ۱+۵ را خواهیم داشت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید