با این واکسن دو سال در برابر کرونا ایمن می شویم

کدخبر: ۳۹۶۴۱۳
اقتصادنیوز :‌یکی از محققان چینی سازنده واکسن ناقل آدنو ویروس ضد بیماری کووید-۱۹ که توسط شرکت «کانسینو بایولاجیکس» تولید شده ، مدعی است در صورت تزریق دوز تقویت کننده، این واکسن ایمنی دو ساله در برابر کرونا در بدن افراد ایجاد می کند.
با این واکسن دو سال در برابر کرونا ایمن می شویم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا ، اداره ملی محصولات دارویی چین، پنجشنبه گذشته تائیدیه مشروط استفاده از این واکسن نوترکیب جدید چینی را صادر کرده است.

بر اساس داده های حاصل از تجزیه و تحلیل موقت آزمایش های بالینی صورت گرفته، این واکسن تک دوزی ناقل آدنوویروس نوترکیب چین موسوم به « Ad۵-nCoV»، کارآمدی ۶۵.۷ درصدی در مهار ابتلا به موارد علامت دار کووید-۱۹ و کارآیی ۹۰.۹ درصدی در مهار ابتلا به مواد شدید و وخیم این بیماری ویروسی را به ثبت رسانده است.

این واکسن نوترکیب، از یک آدنوویروس اصلاح شده ژنتیکی، نوع رایج ویروس، برای حمل یک آنتی ژن از ویروس کرونا به داخل سلول ها  برای القاء واکنش ایمنی استفاده می کند.

«چن وی» از محققان کلیدی در فرآیند تولید این واکسن و از محققان مؤسسه پزشکی نظامی آکادمی علوم نظامی چین، در مصاحبه با تلویزیون مرکزی چین تاکید کرد داده ها نشان می دهند که تزریق تک دوز این واکسن جدید می تواند محافظت و ایمنی شش ماهه در بدن فرد در برابر کرونا ایجاد کند و دیگر نیازی به تزریق واکسن اضافی در طول این شش ماه نیست.

این دانشمند چینی همچنین گفت: ما دوزهای تقویت کننده ای را برای تزریق بعد از ۶ ماه نیز تولید کرده ایم و با تزریق یک دوز تقویت کننده، می توانیم واکنش ایمنی را ۱۰ الی ۲۰ برابر افزایش دهیم. ما بر اساس داده های موجود برآورد می کنیم که تزریق این دو دوز می تواند به مدت دو سال محافظت ایجاد کند.

واکسن « Ad۵-nCoV» چهارمین واکسن ضد کرونای تولید شده توسط شرکت های چینی محسوب می شود که تائیدیه مشروط برای استفاده را گرفته است؛ سه واکسن تولیدی دیگر چین از جمله واکسن های غیرفعال کننده ای هستند که توسط شرکت های «سینوواک» و «سینوفارم» تولید شده اند.

«چن وی» تاکید کرده است که اگر کسی درصدد این باشد که قبل از سفر به خارج از کشور، در وقت خود صرفه جویی کند و به یک ایمنی نسبتا قوی در برابر کووید-۱۹ دست یابد، در این بین، واکسن تولید شده توسط شرکت کانسینو بهترین گزینه انتخابی آن فرد خواهد بود.

بر اساس اظهارات این محقق چینی، واکسن کانسینو به راحتی قابلیت ذخیره کردن را دارد و به طور کلی بی خطر است همچنین این قابلیت را دارد که در دمای ۲ الی ۸ درجه سانتی گراد ذخیره و حمل شود که این امر، توزیع و تزریق آن در کشورهای در حال توسعه  آسان تر می کند.

چن همچنین گفت که چین قابلیت تولید ۵۰۰ میلیون دوز از این واکسن را به صورت سالانه دارد و این ظرفیت می تواند نیاز به واکسن ۵۰۰ میلیون نفر را پوشش دهد.

بر اساس اظهارات این دانشمند چینی، یکی دیگر از امتیازات واکسن تک دوزی تولیدی شرکت کانسیو این است که استفاده از آن برای افراد ۶۰ سال به بالا در جریان انجام آزمایش های بالینی فاز دوم، ایمن گزارش شده است این در حالی است که استفاده از سایر واکسن های ضد کرونای چین که تائیدیه مشروط  را گرفته اند، محدودیت سنی بین ۱۸ تا ۵۹ سال دارند.

چن همچنین گفته است که آزمایش های بالینی این واکسن در رده های سنی ۶ تا ۱۸ سال نیز به اتمام رسیده و داده ها حاکی از ایمنی تزریق این واکسن است و در حال حاضر این داده ها تحت بررسی اداره ملی محصولات پزشکی چین قرار گرفته اند.

این محقق مؤسسه پزشکی نظامی آکادمی علوم نظامی چین با اشاره به اینکه بررسی و نظارت دقیق روی کارآمدی این واکسن نوترکیب در برابر گونه های جهش یافته ویروس کرونا نیز در جریان است، تاکید کرده است که تولید واکسن برای گونه های جدید کرونا آغاز شده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید