افشای نامه بلینکن و واکنش عبدالله

کدخبر: ۳۹۸۰۹۸
عبدالله درباره نامه وزیر خارجه آمریکا گفت: این نامه دو روز قبل از سفر زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ ویژه‌ آن کشور در امور صلح افغانستان به او و رییس‌جمهور غنی رسیده است که واقعیت‌هایی نیز در آن وجود دارد.
افشای نامه بلینکن و واکنش عبدالله

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، رییس شورای عالی مصالحه‌ ملی افغانستان گفت: نامه وزیر خارجه آمریکا دو روز قبل از سفر زلمی خلیل‌زاد به کابل به دست ما رسید و مباحثی را مطرح می‌کند که از کنترل ما خارج است.

«عبدالله عبدالله» امروز (دوشنبه) در مراسم گرامیداشت هفتمین سالروز درگذشت مارشال محمدقسیم فهیم، معاون پیشین ریاست‌جمهوری افغانستان گفت که اوضاع پیچیده‌ امنیتی مردم افغانستان را با دشوارترین روزها مواجه کرده است.

عبدالله افزود که رسانه‌ها و خبرنگاران، جامعه مدنی، علمای دین و هیچ کسی دیگر در مصونیت قرار ندارند. به گفته‌ وی وضعیت به‌گونه‌ای است که خانواده‌ها در کابل هر صبح با فرزندان‌ خود که به سرکار و مدرسه می‌روند، به‌صورت دردآوری خداحافظی می‌کنند.

رییس شورای عالی مصالحه‌ ملی افغانستان در جریان سخنانش به وحدت در حوزه جمهوریت تأکید کرد و گفت که با وجود تفرقه، همه چیز با زور سر مردم افغانستان تحمیل شده است. وی همچنین افزود که مردم افغانستان در برابر یک آزمون بزرگ قرار گرفته است و در این نقطه‌ عطف نباید اشتباه صورت گیرد.

عبدالله روز گذشته نیز در مراسم گرامی‌داشت از روز جهانی زنان در کابل گفته بود که کمی و کاستی‌های زیادی در جمهوری اسلامی افغانستان وجود دارد که موضع جمهوریت را در مذاکره با گروه طالبان تضعیف کرده است.

از سویی دیگر، عبدالله امروز خود به نامه وزیر خارجه آمریکا نیز اشاره کرد و گفت که این نامه دو روز قبل از سفر زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ ویژه‌ آن کشور در امور صلح افغانستان به او و رییس‌جمهور غنی رسیده است که واقعیت‌هایی نیز در آن وجود دارد.

وی تاکید کرد که این نامه مباحثی را نشان می‌دهد که در کنترل و اختیار ما نیست. به گفته او، در این نامه از اجماع داخلی و کوشش‌هایی که ممکن است به روند صلح افغانستان کمک کند، یاد شده است.

عبدالله در پایان تاکید کرد که در مورد گام‌هایی که باید برداشته شود، بزرگان و مردم افغانستان باید تصمیم بگیرند که به‌سوی صلح گام برمی‌دارند یا خیر.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید