بوریس جانسون به روحانی: نازنین زاغری را فوری آزاد کنید

کدخبر: ۳۹۸۶۵۳
دفتر نخست وزیر انگلیس اطلاعیه‌ای درباره گفتگوی بوریس جانسون با رئیس جمهور حسن روحانی منتشر کرد.
بوریس جانسون به روحانی: نازنین زاغری را فوری آزاد کنید

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، دفتر نخست‌وزیری انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد به رئیس‌جمهور روحانی گفته کشورش به برجام پایبند است اما ایران باید «نقض توافق» را متوقف کند. 

دفتر نخست‌وزیری انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد در تماس تلفنی با رئیس‌جمهور «حسن روحانی» گفته کشورش به برجام پایبند است اما ایران باید «نقض توافق» را متوقف کند. 

انگلیس در کنار آلمان و فرانسه سه عضو اروپایی گروهی هستند که از سال ۲۰۱۵ به توافقی با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور دست پیدا کرده‌اند. این توافق قرار بود در ازای ایجاد محدودیت‌ در بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای، تحریم‌های اعمال‌شده به بهانه هسته‌ای علیه ایران را رفع کند.

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از این توافق خارج شده و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد.

تروئیکای اروپا علی‌رغم مخالفت‌های لفظی با خروج آمریکا از برجام به وعده‌های خود برای جبران آثار این خروج عمل  نکردند.

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بی‌عملی کشورهای اروپایی در ۵ گام طبق مفاد برجام تعهدات خود ذیل برجام را کاهش داد.

گفت‌وگو درباره زاغزی 

در بیانیه دفتر نخست‌وزیری انگلیس همچنین آمده بوریس جانسون همچنین در این گفت‌وگوی تلفنی  مسأله «نازنین زاغری» و دیگر دوتابعیتی‌های ایرانی - انگلیسی را مطرح کرد و خواستار آزادی فوری آن‌ها شد.

نازنین زاغری از سال ۱۳۹۵ به جرم فعالیت‌های تبلیغی علیه نظام و تلاش برای براندازی نرم بازداشت و به پنج سال زندان محکوم شد. این شهروند دوتابعیتی هنگام بازداشت به عنوان مدیر پروژه در شرکت رسانه‌های گروهی «تامسون رویترز» فعالیت می‌کرد.

بعد از ظهر یکشنبه برخی رسانه‌های داخلی در ایران به نقل از وکیل «نازنین زاغری» خبر دادند که دوره محکومیت این مجرم امروز به پایان رسید و او از زندان آغاز شد. 

زاغری از یک سال قبل با پابند در خانه بود و فقط می‌توانست تا شعاع ٣٠٠ متری خانه پدری خود در تهران تردد کند که روز یکشنبه پابندش باز شد. زمان رسیدگی به پرونده دوم او به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام ۲۴ اسفند تعیین شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید