با مصرف برنج قهوه‌ای با دکتر رفتن خداحافظی کنید

کدخبر: ۳۹۸۶۸۷
برنج قهوه‌ای سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌هاست، زیرا فقط پوسته آن جدا می‌شود و سبوس و دانه‌های پر از مواد مغذی آن باقی می‌ماند.
با مصرف برنج قهوه‌ای با دکتر رفتن خداحافظی کنید

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، اگرچه برنج قهوه‌ای یک غذای ساده است، اما خواص غذایی آن در مقایسه با برنج سفید بسیار عالی است؛ به گونه‌ای که یک فنجان برنج قهوه‌ای حاوی ۲۱۶ کالری، ۴۴ گرم کربوهیدرات، ۳.۵ واحد فیبر، ۵ گرم پروتئین همراه با بسیاری از مواد معدنی مانند آهن، منیزیم، فسفر، روی، مس و سلنیوم و همچنین منبع خوبی از فولات، پتاسیم و کلسیم است.

علاوه بر این، برنج قهوه‌ای سرشار از منگنز است که این ماده معدنی برای بسیاری از فرآیند‌های مهم بدن مانند رشد استخوان، ترمیم زخم، متابولیسم و ​​تنظیم قند خون حیاتی است. کمبود منگنز همچنین با افزایش خطر از بین رفتن مواد معدنی لازم برای استخوان، ضعف در مراحل رشد و کاهش باروری همراه است.

آنتی اکسیدان‌های موجود در برنج قهوه‌ای نیز به جلوگیری از عفونت سلولی ناشی از مولکول‌های ناپایدار معروف به رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند و همچنین باعث کاهش التهاب در بدن می‌شود. آنتی اکسیدان‌های موجود در برنج قهوه‌ای ممکن است دلیل شیوع کم برخی بیماری‌های مزمن در یک منطقه از جهان یعنی منطقه‌ای که برنج قهوه‌ای به عنوان یک ماده غذایی مهم در نظر گرفته می‌شود، باشد.

فواید بی شمار برنج قهوه‌ای

برنج قهوه‌ای به کاهش وزن کمک می‌کند

جایگزینی برنج قهوه‌ای به جای غلات تصفیه شده ممکن است به کاهش وزن کمک کند، زیرا غلات تصفیه شده مانند برنج سفید، ماکارونی و نان سفید فاقد فیبر و مواد مغذی است که غلات سبوس دار مانند برنج قهوه‌ای دارا هستند.

در حقیقت، فیبر به شما کمک می‌کند تا مدت زمان طولانی تری احساس سیری کنید، بنابراین انتخاب غذا‌های سرشار از فیبر در کل باعث می‌شود تا کالری کمتری مصرف کنید. مصرف برنج قهوه‌ای به جای برنج سفید نیز می‌تواند به شما در کاهش چربی شکم نیز کمک کند.

برنج قهوه‌ای برای سلامت قلب مفید است

شکی نیست که برنج قهوه‌ای غذایی سالم برای قلب است، زیرا سرشار از فیبر و ترکیبات مفیدی است که می‌تواند باعث کاهش خطر بیماری‌های قلبی شود.

یک مطالعه بزرگ بر روی بیش از ۵۶۰ هزار نفر نشان داد در افرادی که بیشترین فیبر غذایی را مصرف می‌کنند ۲۴-۵۹ درصد خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سرطان و بیماری‌های تنفسی کمتر است و به طور مشابه بررسی ۴۵ مطالعه نشان داد افرادی که از حبوبات کاملی مانند برنج قهوه‌ای بیشتر استفاده می‌کنند، در مقایسه با افرادی که مصرف غلات کامل کمتری دارند ۲۱ درصد کمتر دچار بیماری کرونر قلب می‌شوند. علاوه بر این، برنج قهوه‌ای سرشار از منیزیم است، ماده معدنی که نقش مهمی در حفظ سلامت قلب دارد.

برنج قهوه‌ای بهترین گزینه برای بیماران دیابتی است

کاهش مصرف کربوهیدرات و انتخاب گزینه‌های سالم برای کنترل قند خون حیاتی است. اگرچه کربوهیدرات‌ها بیشترین تأثیر را روی قند خون دارند، اما افراد مبتلا به دیابت می‌توانند با خوردن کمتر غلات تصفیه شده مانند برنج سفید، قند خون و انسولین بالا را کاهش دهند.

در واقع، برنج قهوه‌ای دارای شاخص گلیسمی کمتری نسبت به برنج سفید است، به این معنی که هضم آن آهسته‌تر بوده و تأثیر کمتری بر قند خون دارد.

برنج قهوه‌ای به طور طبیعی فاقد گلوتن است

گلوتن پروتئینی است که در غلاتی مانند گندم و جو وجود دارد و این روز‌ها به دلایل مختلف تعداد افرادی که رژیم‌های فاقد گلوتن را دنبال می‌کنند در حال افزایش است، زیرا برخی از افراد از حساسیت یا عدم تحمل گلوتن رنج می‌برند. بعلاوه، افرادی که به برخی بیماری‌های خود ایمنی مبتلا هستند، اغلب از یک رژیم غذایی بدون گلوتن استفاده می‌کنند.

خوشبختانه، برنج قهوه‌ای به طور طبیعی فاقد گلوتن است و از این رو برای کسانی که نمی‌توانند گلوتن بخورند گزینه‌ای ایمن است. علاوه بر این، برنج قهوه‌ای پر از مواد مغذی مفیدی است که بدن برای عملکرد صحیح به آن‌ها نیاز دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید