آخرین جزئیات درباره وضعیت سفرهای نوروزی

کدخبر: ۳۹۹۲۴۳
وزیر کشور گفت: آنچه که در ستاد تصویب شد این است که به جز شهرهای قرمز و نارنجی بقیه شهرها برای سفر آزاد است اما با رعایت پروتکل‌های سخت‌تر.
آخرین جزئیات درباره وضعیت سفرهای نوروزی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، عبدالرضا رحمانی فضلی در تشریح آخرین وضعیت بیماری کرونا در کشور و شرایطی که در سال جاری پشت سر گذاشته‌ایم، گفت: سال 99 سال بسیار خاصی برای کشور و به ویژه وزارت کشور بود. در سال قبل‌تر، یعنی 98 ،مجموعه شرایطی در کشور حاکم شد که شروع آن با سیل و با ساخت و ساز فضای سیل ادامه پیدا کرد که همراه اینها فشارهای تحریمی وجود داشت. پس از آن انتخابات مجلس انجام شد لذا برآورد ما از سال 99 با توجه به انتخابات آمریکا و ترامپ که به دنبال گرفتن امتیازاتی از کشور ما بود این بود که فشارها به سال 99 منتقل خواهد شد. علاوه بر اینها، در اسفندماه سال گذشته نیز ویروس ناخوانده کرونا نیز شیوع پیدا کرد.

وزیر کشور افزود: شرایط تحریمی و تهدیدی و کرونا مجموعه‌ای از فضاهایی بود که موجب افزایش نارضایتی بود و مردم در سال 99 با سختی بسیاری مواجه بودند. ما هم نگران بودیم در این سال موضوعات امنیتی را به شکل مناسبی مدیریت و کنترل کنیم.

وی تاکید کرد: در وزارت کشور بحث دیگر مدیریت کرونا و فضاهای اقتصادی متأثر از این ویروس بود. در حوزه سیاسی با توجه به مقاومت مردم و فشاری که به افکار عمومی در آمریکا وارد شد و تاثیر آن در تعاملات سیاسی شکست ترامپ برای ما دفع یک شر بود.

وزیر کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه در حوزه کرونا در ابتدای کار مشکلاتی همچون تامین ماسک وجود داشت اما کمی بعد این مشکل حل و مدیریت شد، افزود: در سال 99 با رشد مناسب نسبی در حوزه تولید و صادرات مواجه شدیم و برای سال 1400 نیز آماده انتخابات می‌شویم. مردم همه مشکلات را تحمل و استقامت کردند و امیدواریم لایق این مردم باشیم.

رحمانی فضلی درخصوص شرایط فعلی بیماری کرونا نیز گفت: در حال حاضر آخرین وضعیتی که ستاد ملی مبارزه با کرونا امروز ارائه کرد و براساس گزارش وزارت بهداشت، از آبان که با پیک سوم مواجه بودیم و مقام معظم رهبری که فضای جدیدی برای مقابله با این ویروس ایجاد کردند دستور تشکیل قرارگاه داده شد. وظیفه قرارگاه ایجاد هماهنگی و پشتیبانی لازم از جهادگران حوزه سلامت است. در ابتدای تشکیل قرارگاه 480 فوتی روزانه داشتیم که بسیار نگران‌کننده بود. در همین راستا به صورت رسمی هفته‌ای دو جلسه با حضور رئیس‌جمهور برای کرونا جلسات برگزار می‌شد و 480 مصوبه در همین راستا داشتیم که 99 درصد آن اجرایی و یک درصد دیگر نیز در حال پیگیری برای اجرا است.

وی ادامه داد: همه دستگاه‌ها در این حوزه کمک کردند و ساختار جدید با مسئولیت وزارت کشور تشکیل شد. تمام پیشنهادات در حوزه کمیته امنیتی اجتماعی وزارت کشور بررسی می‌شود و نهایتاً در ستاد ملی برای تصویب نهایی مطرح خواهد شد. از آذرماه روند نزولی فوتی و بستری‌ها را شاهد هستیم. تامین تجهیزات، منابع، تجهیز بیمارستان‌ها، تولید ماسک و... در دستور کار قرار گرفته و امروز به جایی رسیده‌ایم که ماسک را صادر می‌کنیم.

رحمانی فضلی ادامه داد: در سطح وسیع ممنوعیت‌هایی را ایجاد کردیم و خوشبختانه همه همکاری کردند تا از آذرماه با روند نزولی مواجه شدیم. امروز به صورت متوسط 60 تا 70 فوتی داشته‌ایم تا جایی که موضوع خوزستان مطرح شد. البته امروز چهار شهر خوزستان از وضعیت قرمز خارج شده است. در خوزستان با توجه به شرایط موجود روزانه 21 هزار نفر تست می‌گیریم که به تبع آن تعداد شناسایی‌ها هم افزایش یافته است. شناسایی، قرنطینه و درمان به خوبی دنبال می‌شود.

وزیر کشور درخصوص موضوع واکسن گفت: در حال حاضر هم تولید واکسن در داخل دنبال می‌شود که بنیاد برکت قولی داده که تا اواخر خرداد واکسن را به بازار ارائه کند و موسسات رازی و پاستور هم موضوع تولید واکسن را دنبال می‌کنند. البته با توجه به پیگیری‌های انجام شده منتظر تولید واکسن در داخل نماندیم و برای گروه‌های پرخطر واردات را انجام دادیم تا شب عید براساس قولی که وزیر بهداشت داده‌اند می‌توانیم گروه‌های پرخطر و بالای 60 سال در حد قابل قبولی واکسیناسیونشان را انجام دهیم. 60 تا 64 درصد فوتی‌ها بالای 60 سال هستند که با واکسیناسیون آنها 60 تا 64 درصد فوتی‌ها کاهش می‌یابد.

وی درخصوص انجام سفرهای نوروزی گفت: آنچه که در ستاد تصویب شد این است که به جز شهرهای قرمز و نارنجی بقیه شهرها برای سفر آزاد است اما با رعایت پروتکل‌های سخت‌تر. مقام معظم رهبری اعلام کردند که به سفر نمی‌روند و قطعا در سفر احتمال و امکان شیوع زیادتر است لذا این توصیه‌ها انجام شده است. فردا مقرر شده اسامی شهرهای قرمز و نارنجی به صورت عمومی اعلام شود. در طرح هوشمند مبنا شهرستان و شهر است و حتی در طرح شهید سلیمانی ما به سمت محلات نیز حرکت کرده‌ایم. در مورد شهرهایی که قرمز و نارنجی هستند عبور از کمربندی آنها امکان‌پذیر است حتی برای عبور از داخل این شهرها نیز مشکلی ایجاد نمی‌شود اما توقف در شهرهای قرمز و نارنجی ممکن نیست. باید اطلاع‌رسانی و راهنمایی درست برای شهروندان داشته باشیم.

وزیر کشور ادامه داد: بیش از یک سال است که تمامی ارتباطات و مناسبت‌ها تعطیل شده که این نشاط اجتماعی را کاهش داده لذا فشار زیادی ناشی از این بیماری بین مردم است. ما اثرات این موضوع را برای امروز و پس از کرونا باید به طور دقیق پیش‌بینی کنیم. سفر با خودروهای سقفی امکان‌پذیر است و نیاز به مجوز نیست البته برای شهرهای زرد و آبی. سفرهایی که در قالب تور انجام می‌شود صفر تا صد می‌بایست با پروتکل‌های وزارت گردشگری باشد. سفرهایی که در قالب تور نیست و با وسیله شخصی انجام می‌شود اما در سایت گردشگری ثبت‌نام می‌کنند تحت پوشش و نظارت وزارت گردشگری انجام خواهد شد اما کسانی که در مقصد خانه و زندگی دارند احتمال ایجاد مشکل در این موارد زیاد است که ما دعوت به رعایت و دقت در مورد پروتکل‌های بهداشتی داریم.


 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید