محسن هاشمی : انتخابات مانند دوی مارانتن صد کیلومتری شده است

کدخبر: ۳۹۹۶۶۸
اقتصادنیوز : رئیس شورای شهر تهران معتقد است نه‌تنها فضای انتخاباتی شوراها سرد است بلکه فضای انتخاباتی ریاست جمهوری هم از شوراها، هم از گذشته سردتر است.
محسن هاشمی : انتخابات مانند دوی مارانتن صد کیلومتری شده است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از قرن ، ششمین روز ثبت‌نام داوطلبان ششمین دوره شورای شهر تهران از صبح امروز آغاز شده اما خبری از حال و هوای انتخاباتی در کشور نیست. این که انتخابات شوراها چندان از سوی مردم جدی گرفته نمی‌شود یا همزمانی انتخابات ریاست جمهوری بازار انتخابات شوراها را کساد کرده است را نمی‌توان به روشنی پاسخ داد.

اما محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران، که گفته است امسال در انتخابات شوراها ثبت‌نام نمی‌کند و امیدوار است برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری هم گول نخورد  می‌گوید: کلا فضای انتخاباتی سرد است و این مربوط به فضای انتخاباتی شورا‌ها نیست. 

او معتقد است هنوز نیات مقام معظم رهبری در خصوص انتخابات برآورده نشده است و باید کشور نسبت به این موضوع حساسیت بیشتری به خرج دهد. این طور نیست که تنها فضای انتخاباتی شورا‌ها سرد باشد بلکه فضای انتخاباتی ریاست جمهوری از شوراها نسبت به گذشته سردتر است. 

رییس شورای شهر تهران دلیل فضای ایجاد شده را بلاتکلیفی نیروهای سیاسی می‌داند که به شدت این سرگردانی افزایش هم داشته زیرا تلاش برای رسیدن به این پست سخت شده است و نیروهای سیاسی هم ترجیح می‌دهند از همان ابتدا به این عرصه ورود نکنند، مانند مسابقه دو ماراتن که صد کیلومتر باشد و خیلی‌ها از همان ابتدا مسابقه نمی‌دهند. 

 هاشمی با بیان این که باید شرایط حضور نیروهای سیاسی، احزاب و نخبگان در انتخابات به صورت جدی فراهم شود می‌گوید: به دلیل این که احزاب سیاسی مطمئن نیستند بتوانند نیروهای مورد نظرشان را از فیلترهای موجود عبور دهند و این انتخابات، انتخابات ساده‌ای نیست از همان ابتدا ورود نمی‌کنند. این معضلی است که حاکمیت باید آن را حل کند در غیر این صورت ما درهر دوره از انتخابات با این مشکل رو به رو خواهیم شد. 

رئیس شورای شهر تهران اضافه می‌کند که فضای کشور همیشه در نزدیکی انتخابات دو قطبی می‌شود و انتخابات داغ می‌شود، اما این دو قطبی شدن معمولا به تضعیف دولت مستقر ختم می‌شود . معمولا از یک سال قبل از انتخابات ریاست جمهوری این فضاها ایجاد می‌شود، در کشورهایی مانند آمریکا که از دو سال قبل فعالیت انتخاباتی آغاز می‌شود و درگیری‌ها و تهمت‌ها افزایش پیدا می‌کند و جریان‌های رقیب برای رای آوری انتقادها را سخت می‌کنند. در کشور ما معمولا از 6 ماه قبل از انتخابات این فضا شکل می‌گرفت که به نظر می‌رسد در انتخابات اخیر یک ماه مانده به انتخابات چنین فضایی ایجاد شود. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید