تاکید بورل بر تلاش جهت اثربخشی برجام

کدخبر: ۴۰۰۷۱۴
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا توضیح داد: اولا دوازده سال طول کشید تا جامعه جهانی و ایران اختلاف نظرها را کنار گذاشته و به یک توافق برسند؛ از این منظر اگر برجام از بین برود، هیچ جایگزینی برای آن وجود ندارد.
تاکید بورل بر تلاش جهت اثربخشی برجام

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا،‌ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتشار کتابی تحت عنوان سیاست خارجی اتحادیه در دوران کووید-۱۹ تصریح کرد که تمام تلاش خود را برای حفظ برجام و اطمینان از اثر بخشی این توافق به‌کار می‌بندد.

جوسپ بورل در این کتاب که یک نسخه آن به صورت رایگان در تارنمای سرویس اقدام خارجی اتحادیه قرار گرفته ، نوشته است: پنج سال پیش ،در وین گروه تروئیکا و اتحادیه اروپا به علاوه ۳ (انگلیس، فرانسه،‌ آلمان، چین، روسیه و ایالات متحده آمریکا )در کنار مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و ایران درباره برنامه جامع اقدام مشترک به توافق رسیدند.

وی با اشاره به اهمیت برجام تصریح کرد که این توافق امروز از زوایای مختلف تحت فشار زیادی قرار دارد و «من بر این باور هستم که حفظ برجام نه تنها ضروری که به دو دلیل حیاتی است.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این باره توضیح داد: اولا دوازده سال طول کشید تا جامعه جهانی و ایران اختلاف نظرها را کنار گذاشته و به یک توافق برسند؛ از این منظر اگر برجام از بین برود، هیچ جایگزینی برای آن وجود ندارد.

بورل با مروری بر تاریخ مذاکرات هسته‌ای ایران که شروع آن از سال ۲۰۰۳ میلادی آغاز شد عنوان کرد که دست یابی به توافق نهایی، بدون توسل به رویکرد دیپلماسی ممکن نبود. وی با بیان اینکه «توافق به دست آمده یک سند جامع بالغ بر ۱۰۰ صفحه و چندین ضمیمه است» خاطر نشان کرد که بر اساس توافق به دست آمده مقرر شد که ایران در مقابل رفع تحریم‌های اقتصادی و مالی، از محدودیت‌های سختگیرانه نسبت به برنامه هسته‌ای اش پیروی کند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد در تائید برجام اشاره و عنوان کرد که این سند نشان می‌دهد؛ دیپلماسی اروپایی و رویکرد چندجانبه‌گرایی موثر چه دستاوردی را در چارچوب قوانین بین المللی به ارمغان می‌آورد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید